Min sambo kom på att man kan förvara toalettrengöring etc i utrymmet bredvid toalettfixturen (cirka 200mm på varje sida). Vi tänkte gjuta en 15mm tjock skiva i betong (För att matcha bänkskivan över tvättstället).

Funderar på om man inte borde kunna använda gångjärnen från köksluckor så att när man öppnar går skivan fri från väggen vad tror ni?

lucka.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strålande bra ide!

Hur tänkte du göra med den delen av gångjärnet som går in i köksluckan? Den är vanligen cirkelrund och 35 mm i diameter. Det vore ju smidigt att gjuta skivan med sådana hål i. Vet dock inte hur djupa de hålen behöver vara, möjligen blir det lite väl tunt gjutgods just vid hålen (alltså tjockleken 15 mm minus hålets djup som behövs för att få i gångjärnet).
 
Man skulle kunna gjuta in metalprofiler (Utöver armeringsjärn som man även måste använda) som förstärker vid infästningarna?
 
Jag tror säkert att det håller och att gångjärnen fäster. Det jag är lite bekymrad för är den cirkelformade ytan vid gångjärnets fäste. Dvs din skiva är 15 mm tjock, och jag tror att gångjärnshålet behöver vara 13 mm djupt. Då blir det bara 15 - 13 = 2mm godstjocklek just där. Kan en betonggjutning vara så tunn som 2 mm?
 
Det finns ju köksluckor som är 15mm så borde finnas gångjärn som matchar den profilen? Kan ju även gjuta den i 20mm om så skulle krävas
 
Mina köksluckor är 19 mm, med 13 mm gångjärnshål. Som du säger, det kanske finns gångjärn som inte kräver så djupt hål.

Om det utseendemässigt fungerar med 20 mm gjutning har du ju löst problemet även om det inte finns grundare gångjärn. Kanske bör du i så fall överväga att gjuta in tomma plaströr eller liknande för att få ned vikten lite, beroende på hur ofta du tänker öppna luckan.

Stör mig lite på att jag själv missade förvaringsmöjligheten i lådan kring fixturen :)
 
Skivan kommer bli rätt tung och riskera att smälla igen när man gräver efter prylarna i utrymmet om den inte säkras på något sätt. VP-rör som StockholmM är inne på minskar vikten men jag tror ändå den blir för tung.
 
Man får nog inte släppa luckan medans man gräver :p
Men jo kanske att man får se till att att baka in lite cellplats men då tappar den ju också i hållbarhet

Min köksluckor har ca 9 milimeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.