Renoverar övervåning och ska börja riva bort golvet i ett av rummen.
Rummet är ca 15m2 och har kattvindar på varsin sida. Under golvet ligger sågspån som sjunkit minst 7-8cm. Därigenom flödar luft fritt mellan kattvindarna = svinkallt på golvet.

Jag ska nu lägga golvvärme men vill såklart isolera om detta på något lämpligt sätt, så luft inte kan strömma genom rummet mellan kattvindarna. Huset är byggt 1952 och därigenom finns ingen plast eller liknande någonstans.

Mina alternativ är:

1. Gräva bort all spån i själva rummet, och lägga minerallull istället. Dock rör jag ej kattvindarna, utan där får spånet såklart ligga kvar. Hur gör man isåfall runt kanterna där spånet i kattvindarna tar vid? Detta alternativ skulle vara trevligt då jag eventuellt kan fylla på med spån från rummet till kattvindarna.

2. Låta spånet vara och fylla på med något lämpligt ovanpå. Vad ska detta vara isåfall? Vill ju helst kunna göra det själv då det är så liten volym det handlar om.

Kan väl tillägga att jag ventilerar numera huset kraftigt med mekanisk frånluft från flera rum.
 
Tillägger att nr1 är det alternativ jag helst vill göra. Frågan är dock om det kan bli problem med fukt, trots att det bara är ett mellanbjälklag? Tänker som jag nämnt tidigare på kanterna mot spånet mest.
 
Står inför en liknande sak där spånethar sjunkit så det kommer in kyla från kallvinden men eftersom jag inte planerar golvvärme så tänkte jag öppna golvet i kallvibden och bara trycka in spånet med en raka och fylla med nytt.


Men jag ser inga problem med att sätta miberallull i ditt golv, och när du endå river så sätt det i kallvinden också.

Men annars spärrar du av kallvindens spån med en lämplig planka eller regel
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Det finns ju ingen plast i taket på undervåning, och därmed känns det väl väldigt riskabelt att slänga i mineralull i vindarna också?

Ditt alternativ låter ju väldigt smidigt, dock tycker jag stegljuden är höga från ovanvåningen och tror mineralullen skulle dämpa bättre?
 
Nu är ju jag lite bakåtsträvande, men jag skulle fylla på med nytt sågspån överallt så slipper jag gräva ut det gamla. Finns spån att köpa i 300l balar för runt 50:- i hästaffärer och välsorterade brädgårdar. Sågspån är dessutom billigare "per kubik" än glasfiberisolering.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Tack för svaren.
Ja, dock är jag inte alls rädd för det extra jobbet eller kostnader det innebär, utan endast om det kan bidra till någon sorts fuktrisk.

Fördelarna med mineralull är ju många:
- Mindre stegljud (?)
- Isolerar bättre
- Brinner "sämre" än spån

Alltså, fuktrisk eller inte att endast byta ut själva rummets spån mot mineralull?
 
Även om du inte har plast så borde det inte resultera i fuktproblem då det rör sig om så lite isolering, och en sån liten yta.

Men det finns folk här på forumet som är betydligt bättre insatt än mig.
 
  • Gilla
pette_rsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle trycka in fullt med spån under kattvindarna, sedan sätta en väl drevad spärrbräda/regel i bjälklaget mellan kattvind och rum, och sedan toppa upp spånet i rumsbjälklaget.

Då väl packat spån är tyngre än glasull så är det bättre ljudisolerande.

Jag vill inte ha glasull om det inte är mycket väl instängt bakom plast och/el täta skivor. Det är ett otrevligt/ohälsosamt material som dammar, och att ha det i ett golv/tak där det kan läcka ut i inneluften - nej tack, aldrig. När man går på ett golv sviktar det och pumpar ut damm om det inte är hermetiskt tätt.

Men det är jag. Det enklaste du kan göra är att bara toppa med glasull på spånet, så att ullen kläms ihop lite (el mycket). Mellan uppvärmda rum/våningar blir det ingen fukt pga temperaturskillnad. Tror inte heller att det är något nämnvärt problem på de ouppvärmda (?) kattvindarna då det är relativt lite isolering trots allt. Möjligtvis om det är ett badrum under...
 
Ja, man kanske skulle skyffla runt spånet bara och fylla på där det behövs... Det är ju klart lättast och mest ofarligt. De 15-20cm spån som ligger på kattvindarna kanske ska få 15-20cm spån till att leka med. Frågan är ju hur värdelöst spån är jämfört med mineralull? Mindre än hälften isoleringsförmåga eller?
 
Kutterspån behöver vara ungefär dubbla tjockleken mot glasfiberull för att ge samma isolervärde. Men de skiljer sig på fler sätt. Sågspån är trögare, vilket gör att det inte reagerar lika snabbt vid temperaturförändringar. Sen beror det på hur stilla luften står, glasfiberull är bättre på att självt hindra luften från att röra sig i isoleringen än kutterspånet, kutterspån "blåser det igenom" om man inte har tätat ordentligt med vindpapp. Sen har som sagt kutterspån högre densitet vilket gör att det ljuddämpar bättre.
 
Kör med PUR-isolering. Extremt bra isoleringsvärde.
 
Hej, står inför samma problem. Enda oro jag har är att fukt kondenserad i kallvinden eftersom jag stänger av mellan kall och varm del av huset i mellanbjälklag.

Idag, även om varm fuktig luft kan ta sig till kallvinden, så kan det ju ta sig vidare in under varm del av huset eftersom det ej är stängt där.

Vad tror ni?

Hur gick det för dig pette? Blockerade du luften helt från varm till kall sida?

Vi har även lite lukt (traditionell vindslukt) som tar sig upp denna väg, så inte enbart kalla golv som prpblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.