D09
Hade varit kul o se hur en planlösning på en komplementbostad på 25 m2 skulle kunna se ut.

Tänkte att vi ritar våra egna idéer och förslag på bostaden :)
 
  • Gilla
klonk och 1 till
  • Laddar…
Redan klart. Gjorde det förra veckan.

stuga1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stuga2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spekerök och 1 till
  • Laddar…
Inte så haj på att göra egna modeller men gillar huggans bild, kanske lite högre så man fick ett bra sovloft med lite mera takhöjd i sovdelen. Blir bra ytor under för kök, bad, sällskapsrum.

Mvh
 
D09
Grymt =) Hur har du planerat möbler etc?

Tänkte på takhöjden, borde väl rymmas sovloft med 4m till nock?
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Det är 4m så inget högre. Det blir 1,2 meter utrymme ovanpå men då har jag 2,4 invändig takhöjd vilket man kan minska. Sen har jag bara 145*45 som golvbjälkar på loftet vilket är klenaste laget. Den mäter 4,8*4,8 om man ska gjuta en platta. Köket blir till höger och toan ser ni vad den är med dusch. Sen pilar jag med trapp/stege och hur man ska sätta soffa/bord.
 
Kul att fler funderar på detta. Jag håller på att ta in offerter för att bygga ett k-hus, men det blir dyrt. Undrar om det går att göra lite själv och ta in hjälp för vissa delar? Jag funderar på att köpa en modul på loftstuga och isolera extra, kan det fungera?
 
peternicklas
Finns det några mått på hur högt det får vara?
 
4 meter högt väl?

Om man är lite flexibel med reglerna så kanske man skulle kunna tänka sig att gräva ner huset 0.5 meter, mura det med leca. På så vis blir ju loftet helt ok :)

Kräver iof att man gjuter grunden och kan kanske ställa till det med avlopp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gäller 4 meter även vid platt tak?

Edit,

fanns det några hinder för källare? T ex med trappa/ ingång från utsida.
Kan man ju ha tvättstuga, dusch, bastu där.

Bottenvåning med kök, vrum och loft med sovplatser
 
Redigerat:
En liten hall som vindfång är ju bra för värmeekonomins och städningens skull, den, badrummet och en pentrydel kan ju mycket väl ha rätt mycket lägre takhöjd och ett loft ovanpå. Väljer man pulpettak och tar dessa i den högre delen borde det kunna bli "typ ståhöjd" på loftet beroende på hur långa de som använder det är, särskilt om man väljer stålreglar eller nåt som inte ger så stor bygghöjd, man behöver ju knappast tänka på ljudsisolering i bjälklaget i en sådan bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.