Vi ska bygga villa, sökt bygglov och fått startbesked. Plattan gjuts i nästa vecka. Vår entreprenör frågade oss om vi inte skulle dra in VA även till garaget "när vi ändå höll på nu" och plugga rören. Mest utifall att vi ville konvertera garaget till sommarstuga nån gång i framtiden (vilket är vanligt i vår kommun)
Min fråga är nu om detta är bygglovspliktigt? Hur bör vi göra? Nån som vet? Det brinner ju i knutarna :)
/A
 
Hemmakatten
Kanske inte bygglovspliktigt men säkert tillståndspliktigt. Både om det är egen brunn och kommunalt vatten. Kommunen vill försäkra sig om att ni har en avloppsanläggning som klarar fler avlopp och eller att avloppet blir korrekt anslutet till det kommunala. Ring kommunen, ni kan säkert komma in med en reviderad ritning i efterhand.
 
Ska du ha golvbrunn i garaget kan det behövas oljeavskiljare.
 
Tack för tänkvärda svar!
Tanken är ju inte att koppla in/på någonting utan plugga brunn och rör. Den dagen detta skulle bli aktuellt, exempelvis när barnen växt upp och kanske vill ha en sommarstuga, så ska det vara klart. Det är ju så mycket enklare att förbereda detta innan plattan gjuts och garaget byggs, än efter. Behöver veta om jag kan vänta mig böter för svartbygge eller om man kanske kan ta det på relationshandlingar om vi gör detta på eget bevåg?...
 
Utan att veta vad som krävs hade jag förberett och dragit in rören. Så länge de inte används bör det inte vara några problem med kommunen.

Det viktiga är ju att inkommande vatten först går till vattenmätaren och sedan vidare till garaget. Om du inte kopplar in det röret i någon ände kam de inte ha någon åsikt om det.

För golvbrun i garage finns speciella regler att följa.

Andreas
 
Dra in en 4 rörs kulvert till garaget som kan betjäna kv vv värme tillopp och retur samt ett 110pp rör som ni kan koppla på wc den dagen ni vill. Kulverten drar ni upp bredvid pannan i boningshuset så kan ni värma garaget/framtida sommarstuga och få varmvatten från husets värmepump/panna.

Mvh
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tusen tack för svaren!
 
Om det handlar om enskilt avlopp kan det vara idé att bygga för två hushåll redan från början. Tänk åtminstone till så att det finns plats att bygga ut avloppet när det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.