Hej alla glada!

Planerar att åka till Tyskland och Polen till våren med våran husbil.

Byggmaterial sags vara billigare I Polen än I Sverige.

Hur är det med kakel och klinker?

Någon som vet?

Kanske även något tips om inköpsställe I nordvästra Polen.

(Jo, jag har en husbil som får lasta 600 kg (!) nyttolast.) :)
 
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
600 kg !!!....då blir det inte särskilt mycket klinker....

Problemet är annars....
.....Det är inte så mycket billigare i Polen om du jämför samma kvalite
.....Dom har en något annorlunda smak betr. mönster och färger.
....då är det lite bättre i Tyskland men då priserna snäppet högre än i Polen.
Inte ens jag som bor i Skåne tycker det är mödan värt att åka dit och handla för den lilla förtjänst det blir....
 
Hej Roland!

Är själv f.d. skåning (Lund).

Det finns andra saker som är billigare I Polen, t.ex. varorna från Apoteket Göken!

Tänkte kombinera semester med diverse inköp av kylskåp, en mindre mängd klinker samt tullens kvantum av drickbara saker.,
 
Itaka skrev:
Det finns andra saker som är billigare I Polen, t.ex. varorna från Apoteket Göken!

Tänkte kombinera semester med diverse inköp av kylskåp, en mindre mängd klinker samt tullens kvantum av drickbara saker.,
Nu börjar det likna något. :).
Problemet här nere, vid besök i Tyskland, är att tullen slår ner på överlast .
Blir en bättre investering om du använder dom 600 kg lastkapacitet på kvalitetsprodukter från Bordershop ellerCalles i Burg.:cool:
 
jag har handlat rätt mycket klinker i Polen och jag tycker det har varit billigt i förhållande till svenska priser..

bla 10*10 plattor för ca 90:- / kvm dom låg på ca 700:-/kvm här hemma, men då har jag inte varit på de stora byggvaruhusen utan på kakel/klinker butiker med stort sortiment italienska plattor..

Vitvaror har jag aldrig upplevt att varit speciellt mycket billigare, så det har jag aldrig köpt med tanke på allt krångel vi ev fel
 
Handlat merparten av byggmaterialet i Polen, sparade 130.000 rakt av redan första vändan. Då var det ändå bara motsvarande 50 pallar.
 
Johan- skrev:
Handlat merparten av byggmaterialet i Polen, sparade 130.000 rakt av redan första vändan. Då var det ändå bara motsvarande 50 pallar.
Ja, ok men 50 pallar är långt från 600 kg :cool:
 
roland53 skrev:
Ja, ok men 50 pallar är långt från 600 kg :cool:
600kg kök innebar en besparing på strax över 25.000. Det är inte i stafflingen av varorna besparingen finns. Förhandlingsteknik och veta vad som möter upp kvalitetskraven. Några pallar tar man lätt hem från Krakow till mellersta sverige för under 4000kr.
 
Johan- skrev:
600kg kök innebar en besparing på strax över 25.000. Det är inte i stafflingen av varorna besparingen finns. Förhandlingsteknik och veta vad som möter upp kvalitetskraven. Några pallar tar man lätt hem från Krakow till mellersta sverige för under 4000kr.
Tappa inte fokus på TS fråga. Det gällde 600 kg klinker och INTE kök.
Och just eftersom klinker är tungt blir det inte särskilt många m2 och därigenom ingen jättestor besparing. :D
 
roland53 skrev:
Tappa inte fokus på TS fråga. Det gällde 600 kg klinker och INTE kök.
Och just eftersom klinker är tungt blir det inte särskilt många m2 och därigenom ingen jättestor besparing. :D
Du har rätt, samtidigt som jag borde varit övertydlig ;)
TS kan unna sig en billig semester i Polen (+Tyskland), i lugn och ro välja ut det rätta kaklet (billigare i mindre städer, undvik storstäder närma färjelägen). Sedan skicka hem sitt kakel med lokal fraktare, 600kg är som nämnt inte mycket kakel. Ingen vidare semester att ha hela ekipaget fullt med byggvaror som skaver och skitar ner och onödigt slitage på ett dyrt fordon. Polska fraktarna lägger 1000kg på en pall, i slutändan är det inte lönt att köpa exklusivt kakel i Sverige om man behöver mer än till bara ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.