Hej ! Har ett enplanshus ifrån sent 50 tal som jag ung å dum köpte för en billig peng och sätte klorna i . Har fått lärt mig det mesta längst vägen då jag är åkarson har mina kunskapsgrunder mest kretsat kring allt med motor istället för hammare och spik . Men man måste våga lära sig . Nu är det så här . Har en unge på väg och då jag offrade ett sovrum för att få riktigt badrum på boningsplanet(tidigare dusch i källaren ) så skulle jag behöva mer plats . Och då vinden är ganska rymlig och har riktig trapp upp känns detta som ett bra alternativ . Tidigare ägare har lagt golv så det är iprincip det som är klart . Jag vill helst inte förlora takhöjd ? ( som alla andra ) och takbyte på huset kan också bli aktuellt . Så tips ikring detta mottages gärna ? Isolera utvändigt? Ventilera ordentligt ? Allt om vindsbygge montages tacksamt . Mvh fredric
 
Fredda Wedin skrev:
Hej ! Har ett enplanshus ifrån sent 50 tal som jag ung å dum köpte för en billig peng och sätte klorna i . Har fått lärt mig det mesta längst vägen då jag är åkarson har mina kunskapsgrunder mest kretsat kring allt med motor istället för hammare och spik . Men man måste våga lära sig . Nu är det så här . Har en unge på väg och då jag offrade ett sovrum för att få riktigt badrum på boningsplanet(tidigare dusch i källaren ) så skulle jag behöva mer plats . Och då vinden är ganska rymlig och har riktig trapp upp känns detta som ett bra alternativ . Tidigare ägare har lagt golv så det är iprincip det som är klart . Jag vill helst inte förlora takhöjd ? ( som alla andra ) och takbyte på huset kan också bli aktuellt . Så tips ikring detta mottages gärna ? Isolera utvändigt? Ventilera ordentligt ? Allt om vindsbygge montages tacksamt . Mvh fredric
Hur ser det ut idag? Någon isolering mellan takstolarna?
Annars är det vettigt att börja där, är ju ingen utrymme man behöver ändå.
Det är noga med luftspalt och ordentlig ventilering.
 
Det är iprincip inget gjort med taket. Hur tunnt klarar man och isolera emellan takstolarna med luftspalt ? Och vilka alternativ finns det ?
 
Och som sagt eventuellt takbyte på huset är också på gång
 
Redigerat:
Isolera utifrån så tappat du ingen höjd invändigt om du ändå ska lägga om taket.
vi gjorde det När vi ändå behövde lägga om taket.
mycket varmare inne och nu ligger snön kvar på taket (så var det inte första vintern, allt smälte bort...)
 
Då behöver jag egentligen inte röra innertaket ? För det är ju fina takstolar som jag gärna skulle vilja ha kvar . ( min dam ska ha allting chabbychick ) . Räcker det med å sätta en ventil vid varje nock för att få rätt ventilerat tro ? Vad gick isoleringen av taket på om du bortser ifrån själva takkostnaden ?
 
Precis så vi gjort och målat råsponten och takstolarna
bild_zps76e6c22d.jpg

vi salade på org takstolarna med 220mm och la isolering i de facken, sedan oljeboard, läktrad (för luftspalt), råspont, papp osv sedan luftventil (jepe?) i varje fack.
sedan har vi luftventil i varje gavel.
hela taket tror det är 200m2 kanske något större gick på runt 70k i material plus småsaker jag glömt
 
Tackar! Ser kanon ut . Man tror ju många ggr att det är ett fruktansvärt projekt men med tips och tricks och råd ( och lite jävlar anamma ) så går allt lättare . Gjorde du allt jobb själv ?
 
Tog in snickare som gjorde det mesta på utsidan, med mig som slav på helgerna. Kostade runt 40k med ROT, insidan med öppna upp till vind o målning osv gjorde jag själv (tips är att sprutmålning, 30L på runt 40 min, sedan runt 20L innan det slutade suga samt hade täckt :) )
 
Exakt det konceptet jag tänkt å köra på :) . Det lät som en bra idé ! Målning är bland det mest tröstlösa jag vet . Ska ta lite bilder imorgon så kan du få se vad det är jag ska sätta klorna i
 
Har lite bilder när vi sitter på vinden o skottar sågspån med snöskyffel i sopsäckar...
 
Bytte taket våren 2011 och förra våren började jag med det rummet
 
Fördelen nu är ju iaf att golvytan i spån/mdf är färdig för att lägga golv och riktig trapp är klart . Bara ALLT annat kvar hehe. Men om vi leker med tanken . Går det göra klart allt invändigt (målning . Vent .inredning Osv ) och helt sonika ta yttre takisolering i sista stadiet ? ( vill inte låna upp så jag skramlar i spargrisen ) och takbyte kanske blir aktuellt om ett år . Och man hinner ju mkt innan dess . Eller finns det risk att färg och golv osv tar skada ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.