Hej!
skulle vilja ha blomsteräng på delar av min tomt.
som jag förstått det så ska grunden vara en naken jord så fröna och ev plantor inte behöver konkurera. Men nu har jag redan gammal ängsmark på delar av tomten och jag vill bara få in mer blommor i den. Känns dumt att skala bort allt för att sedan plantera nytt gräs och blommor.
kan jag inte bara trimma ner det lite på våren och sedan så rätt i? Eller göra små nakna fläckar här och var i där jag planterar frön och plantor?
 
Risken med att sprida ut frön ovanpå redan etablerat gräs är att fröna inte tar sig eller att de små plantorna blir helt utkonkurrerade. Gräs tar mycket näring. På tal om näring så är en riktig blomsteräng näringsfattig, den skall aldrig gödslas. Ju mer näring ju mer gräs och mindre blommor. Blommorna låter man sedan stå kvar tills de torkat och har fröat av sig, slå sedan ängen och låt det ligga lite så du är säker på att alla blommor släppt sina frö och samla sedan ihop resterna. Låter man det ligga kvar är risken att det bryts ner och göder för mycket och så har man bara massa gräs. En blomsteräng är inte utan skötsel, bara mer sällan än en traditionell rabatt.
 
En äng ska man aldrig slå med trimmer eller gräsklippare. Gör man det kommer man att gödsla ängen med gräsklipp (även om man använder trimmer) och på sikt förstör man ängen genom att den växer igen med gräs p.g.a. för mycket näring. Ska man slå en äng ska det göras med slåtterbalk eller lie. :)

Jag hade slagit ängen med lie och sedan fyllt på med frön från ängsblandning. Du kan även driva upp pluggplantor av ängsblommor och plantera i din befintliga äng.
 
Ja det här med näring ja.. Det är ju gammal lerig åkermark med gräs nu. Den kanske är jättenäringsrik?!
då kanske det är lönlöst att försöka få till äng där utan att ta utarma jorden först eller byta ut den helt?
Det blir för mycket jobb i så fall och då försöker jag hellre få effekten på annat vis.
helst skulle jag vilja ha svenska arter av gräs och blommor men det kanske är lättare att ta det som funkar bäst helt enkelt?
 
joflopp skrev:
En äng ska man aldrig slå med trimmer eller gräsklippare. Gör man det kommer man att gödsla ängen med gräsklipp (även om man använder trimmer) och på sikt förstör man ängen genom att den växer igen med gräs p.g.a. för mycket näring. Ska man slå en äng ska det göras med slåtterbalk eller lie. :)

Jag hade slagit ängen med lie och sedan fyllt på med frön från ängsblandning. Du kan även driva upp pluggplantor av ängsblommor och plantera i din befintliga äng.
Slår man så måste man ta bort höet efteråt för att inte gödsla. Anledningen till att man ska låta bli trimmer och gräsklippare osv är att de slår av i stället för att skära. De fina slåtterängsväxterna har två problem i huvudsak: De klarar inte konkurrens fråm näringsgynnade arter och de klarar inte den omilda behandlingen med trimmern. Glöm inte att fröbanken finns i jorden, jag hade bara låtit det vara och slått med lie omkring midsommar.

Som talande exempel kom det upp slåttergubbe och lite andra fina arter när jag återställde efter tät granbeväxning. Fröbanken finns i jorden och om den inte skulle fungera finns det ängsfröblandningar att köpa.. tänk på att förhållandena måste vara rätt om du sår med frö.
 
Man kan avgöra hur näringsrik marken är genom att titta på vad som trivs där just nu, inte hundra procent säkert men en bra fingervisning i alla fall. Vad har du för växter på ängen nu?
 
Tack för alla svar!
skulle ju va häftigt att se om det kom upp ngt spännande om man slog med lie..

jag vet vet inte vad det är där nu. Det ser bara ut som g image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräs lixom (lyckades ladda upp en bild mitt i texten )
Finns hallonsnår här och var i ängen
 
Som biolog så skulle jag vilja se lite mer av ytan som det man ser när man blickar ut över ytan. Tanken då är att man skulle få en känsla för platsen och vad som skulle kunna finnas där. Nu är väl näst sämsta tiden för ängsmarksinventering.. bara vinter med snö är sämre.

Kan rekommendera boken "Om hävden upphör" och "Ängar" av urban ekstam mfl. Isbn nr 91-36-02720-0. Den nordiska floran rekommenderas också varmt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bokförlagen!

jag har även en bit lerig och grusig mark utan växtlighet. Bart sedan renovering och omdränering av huset. Där kanske man kan plantera äng om inte annat?
 
Du kan börja med att fråga dig själv hur de traditionella blomsterängarna kom till. Sen gör du samma sak eller nåt liknande som ger samma effekt.
 
Blomsteräng brukar växa bättre på sandjord, fet lerjord gör att gräs tar över. Vissa ängsblommor gynnas av brist på näringsämnen, som exempelvis den vanliga ängsblomman rölleka som växer där det är ont om kalium. Och kalium är K i vanligt NPK-gödsel...
 
Eller så gillar man läget och gör en modern blomsteräng av tuffa och ogräsartade blommor som gillar lite kraftigare jord och kan klara att konkurrera med gräset?
 
Oldboy: Några förslag på blommor?
 
Kalle B: jag funderar på att göra "riktig" äng på en liten del. Ta bort gräsmatta och jord och lägga dit passande jord för sommaräng.
Vad skulle den bestå av?
Sand och...?
 
Tyvärr är jag lite klen på blommor. :surprised: Men gammaldags rosor har, (el åtminstone hade), jag koll på. De gillar för övrigt också lite rejälare jord, men i stort sett endast vissa vilda rosor klarar att växa och se anständiga ut i konkurrens med gräs. (Nu vet ni var uttrycket ogräs kommer ifrån. Det är alltså först och främst just olika sorters gräs. Kirskål, Brännässlor, Tistlar och resten av packet är rätt harmlösa i jämförelse. :( )

Dock funderade jag på Malva, Stockros, Knölklocka! (el ngn aningens mindre invasiv släkting), Akleja, Fingerborgsblomma, Daglilja, Prästkrage, Plister... Det finns många mer men inget som jag kommer på just nu.

Du skulle kunna gå in på www.Odla.nu och kolla. Där finns info (+ forum) om det mesta i trädgårdsväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.