Johan_A_M
Ska om ett par veckor gå på visning av ett hus som vi troligen verkligen kommer gilla så jag sitter och läser på om allt möjligt inför detta (aldrig köpt hus förut). En sak som man har snappat upp är att husets boyta inte alltid är exakt, men det blir ju också naturligtvis helt otänkbart att hålla på att kontrollmäta under visningen (vore en härligt jobbig syn :)).
Min fråga rör trapphus. Huset vi ska titta på är ett äldre hus, 20tal, som är omgjort till tvåfamiljshus men där vi tänkt att återställa det till enfamilj. Enligt Skatteverkets definitioner av boyta och biyta så räknas trappor som boyta men trapphus (definierat som trappa mellan två lägenheter) inte dit. Hur tror ni att man definierar den typ av trapphus som "vårt " hus har? Jag gissar att det inte klassas som annat än trappa men vill höra er syn.
Planerar inte att gå på visning som en rättshaverist, är nog mest nyfiken!
 
Om trappan hör till lägenheten så hör det till boytan. Annars inte.
 
O
Finns på nätet information om hur man mäter en bostad. Vet inte dock inte för tillfället var man hittar den infon.
Det kan vara bra att göra en egen mätning om man tycker att det är viktigt att kvm stämmer med uppgivet....
 
Mät huset utvändigt och dra sedan ifrån ytterväggens tjocklek....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.