Hej!

Jag har köpt ett radhus och nu är det dags att installera Fibaro. :D

Dock är jag inte så insatt i vad som behövs och framförallt hur det fungerar.

Detta är planen hittills:

Fibaro Home Center 2

X antal Fibaro Wall Plug (Finns det inget att sätta bakom eluttaget istället med samma funktion?)

2 Brandvanare

2 Flood Sensor

X antal Dörr-/fönstersensor (Hur många behövs? 1 till ytterdörr?)

Helt noob som man är, vad är skillnaden mellan:
Insatsbrytare 2X1,5kW
Insatsbrytare 1X3kW

Lika bra att också köpa en:
Insatsdimmer 500W

Man behöver väl lära sig hur saker funkar:D


Utöver mina frågor, är det något annat jag bör tänka på eller köpa?


Mycket tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning
Gimmok
 
Insatsbrytare går att sätta bakom uttaget istället för bakom tryckknappen.

Skillnaden mellan Insatsbrytare 2X1,5kW & Insatsbrytare 1X3kW är att den ena (2x1,5kW) sätts bakom en "dubbelknapp" dvs styr två lampor el. liknande ...
 
KristoferL skrev:
Insatsbrytare går att sätta bakom uttaget istället för bakom tryckknappen.

Skillnaden mellan Insatsbrytare 2X1,5kW & Insatsbrytare 1X3kW är att den ena (2x1,5kW) sätts bakom en "dubbelknapp" dvs styr två lampor el. liknande ...
Tack för ditt svar!

Då är det dumt att köpa insatsbrytare istället för en Fibaro Wall Plugg när de kostar lika mycket, för man tappar väl inget i funktionalitet av att inte välja en Wall Plugg? (Tänker på vid eluttag)

Då borde det väl vara bättre att köpa 2X1,5kW och få elektrikern till att koppla styrning av lampor (t.ex. hallen där en knapp styr flera lampor) med var sin knapp?
 
Redigerat:
gimmok skrev:
Tack för ditt svar!

Då är det dumt att köpa insatsbrytare istället för en Fibaro Wall Plugg när de kostar lika mycket, för man tappar väl inget i funktionalitet av att inte välja en Wall Plugg? (Tänker på vid eluttag)

Då borde det väl vara bättre att köpa 2X1,5kW och få elektrikern till att koppla styrning av lampor (t.ex. hallen där en knapp styr flera lampor) med var sin knapp?
Wall plug eller brytare bakom är väl en smaksak, men jag kommer att köra wall plugs. Mest för att sitter den bakom så kan man inte använda något av uttagen om den är avslagen, har man en wallplug så kan ju det ena uttaget styras och det andra vara på jämt för när man ska dammsug eller så.
 
KristoferL skrev:
Wall plug eller brytare bakom är väl en smaksak, men jag kommer att köra wall plugs. Mest för att sitter den bakom så kan man inte använda något av uttagen om den är avslagen, har man en wallplug så kan ju det ena uttaget styras och det andra vara på jämt för när man ska dammsug eller så.
Det finns uttag med separata brunnar så man kan styra dem var för sig. Jag tycker ändå det är bättre med wall plugs eftersom det inte är riktigt pedagogiskt med styrda uttag och det blir onödigt meckigt när man vill ändra om den sitter inbyggd.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
En smart sak med wallplug är att den går att använda som nattlampa med sin inbyggda led-lampa i ringen runt. Tex om du har barn eller om du själv behöver gå upp om natten.
Tänk över lite om du inte vill ha dimmer till rummen istället för bara en brytare, priset är ju det samma och det är skönt att tex ha en scen på morgonen där alla lampor startar på tex 10% och ökar upp till kanske 75 % medans du äter frullen.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.