Halloj, har letat och letat men hittar ingen info om bärighet på stående formplyfa, eller vanlig plyfa för den delen. Troligtvis för att plyfa i sig normalt inte används i någon form av bärande konstruktion.

Men, jag har varit och rotat i min krypgrund igen, och hittat en intressant variant där man spikat ihop två bärlinor 195x45 som ligger i lite olika höjd med en ca 40x40cm bit formplyfa emellan. Obs, bärlinorna ligger alltså inte så att den ena ligger ovanpå den andra utan de är lite förskjutna, därav plyfabiten antar jag.

Oavsett den kanske, för mig iallafall, uppenbara frågan 'varför', hur mycket vikt kan man tänka sig att en stående plyfa håller för på detta vis?

2014-02-24 14-51-41.png
 
Redigerat:
Antar att det gråa då är plintar. Det beror så klart vad du har för utstick på den övre regeln utanför plinten. Är det mindre än 60 cm så är det inte sämre bärighet där.
 
Yes det gråa ska föreställa plintar.

Självklart beror bärigheten i den totala konstruktionen på utsticket, det förstår jag. Vad jag fnulade på var mer hur pass mycket bärighet plyfan ger till den övre bärlinan, om den ger någon bärighet alls av betydelse? Har ju sett plyfa användas på t ex takstolar förut men kanske inte för att bära last på detta vis.
 
Ja den ger bärighet men omöjligt att säga om den klarar 20 eller 200 kg/kvm med infon vi får.
 
Ja, jag kanske uttryckt mig klumpigt. Frågan var mer generellt menad vad gäller potentiell bärighet i plywood, och därmed om det ens är något material man bör använda i såna här sammanhang. Jag var egentligen inte ute efter att få veta bärigheten i just min specifika konstruktion. Inte från början iallafall. :)

Därtill missledde jag säkert ännu mer genom att ta med bilden i inlägget.

Jag har ingen som helst koll på hur man räknar bärighet, så det kanske var en korkad fråga från början helt enkelt. :surprised:

Ska se om jag inte kan ta och krypa ner och måtta lite någon kväll i veckan, så kanske ändå eftervärlden kan få något ut av denna tråd. :p
 
Det är jättestarkt. Finns speciella golvreglar som är gjorda med en 45*45 eller 45*70 i botten och toppen sen ligger det osb/masonit/plyffa ståendes emellan. Klarar spännvidder på 9 meter.

Masonite-Beams-banner_4587_4L2Z03.jpg.img.jpg
 
  • Gilla
mag00
  • Laddar…
mag00 skrev:
Ja, jag kanske uttryckt mig klumpigt. Frågan var mer generellt menad vad gäller potentiell bärighet i plywood, och därmed om det ens är något material man bör använda i såna här sammanhang. Jag var egentligen inte ute efter att få veta bärigheten i just min specifika konstruktion. Inte från början iallafall. :)

Därtill missledde jag säkert ännu mer genom att ta med bilden i inlägget.

Jag har ingen som helst koll på hur man räknar bärighet, så det kanske var en korkad fråga från början helt enkelt. :surprised:

Ska se om jag inte kan ta och krypa ner och måtta lite någon kväll i veckan, så kanske ändå eftervärlden kan få något ut av denna tråd. :p
Jo plyfa är starkt som f-n, men i ditt fall är det ju infästningen av plyfan som är den svaga länken till den övre bärlinan.
 
  • Gilla
mag00
  • Laddar…
Plyfan får väl i det här fallet betraktas som en motsvarighet till spikplåt eller laskbricka och då spelar förutom skivans dimensioner också antalet spikar och deras dimension en stor roll.
 
  • Gilla
mag00
  • Laddar…
Infästningen bestod av fem eller sex 4-tums spik per bärlina, så jag passade på att komplettera med ca tio skruv (5,0x60mm) per bärlina när jag ändå var nere och kröp. Plyfan var en formplyfa 12mm tjock.

Men stort tack! Då vet jag mer om att plyfa inte alls är helt dumt att använda i dylika sammanhang, och att jag kan känna mig rätt lugn med att den konstruktionen funkar rätt okej i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.