Ja, hmm.. :confused:

Det finns ingen golvbrunn i plattan jag gjöt för några år sedan, och nu har planerna på ett dusch/toa/tvättrum blivit lite mer avancerade än det var tänkt från början.

Det ska bli duschkabin så det är inte absolut nödvändigt med en golvbrunn, men det vore trevligt om det skulle bli läckage eller spill.

Förutsättningarna är alltså en gjuten och armerad platta på vilken jag ska flyta in golvvärme med minimal tjocklek på spacklet. Det finns också ett vanligt PVC-rör för avlopp som kommer upp ut plattan.

Frågan är nu om det finns något listigt sätt att få till en golvbrunn och ansluta denna till avloppet utan att behöva bila upp plattan eller riskera att skada avloppsröret. Finns det något som bara bygger typ 50 mm?
 
Tackar!
 
Kommer avloppet rakt upp så är det bara att kärnborra ett 200mm hål. Sedan är det bara att montera golvbrunnen i rätt höjd och gjuta fast den.
 
Krilleman
Kommer avloppet upp precis var brunnen är tilltänkt så använder du en duschbrunn. Finns under tidigare länk på 150-sortimentet. Då räcker det antagligen med lite bilning!
 
Det är tyvärr lite stökigare än så.

Avloppet skall betjäna en vägghängd toalett, handfat, duschkabinen osv. Jag skulle alltså behöva ansluta golvbrunnen precis i höjd med, eller något under, nivån på den befintliga plattan.

Frågan är hur man gör det utan att kvadda röret.

IMG_4046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blev det med detta?
 
Har inte riktigt kommit så långt, bygget har gått på sparlåga under vintern. Det blir säkert Purusbrunnen som Vante rekommenderade.
 
O
Men du vet vad man säger, det inte har i huvudet får man ha i bilmaskinen:D
 
Ja, antingen det eller en dj-kla massa flytspackel.. :confused: :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.