Hej gott folk!
Jag har nu suttit två kvällar på riktigt gamla byggahustrådar och försökt bli klok på vad som är vettigast när det gäller förläggning av golvvärme under följande förhållanden:

1. Utbyggnation av hall, (ca 15m[SUP]2[/SUP].)
2. Träbjälklag c/c400.
3. Klinker.

Alla jag hittar verkar ha gnuttan annorlunda förhållanden än jag, så jag startar en ny tråd.
Min fråga är om följande metod är hållbar, nedifrån räknat:

- Golvreglar.
- Glespanel 22x95mm med 20mm Uponor golvvärme i plåtar.
- Två lager skruvad och limmad golvgips.
- Klinker

Behövs det något spångolv i detta fall? Byggreglerna jag hittar gäller badrum, och alla tillverkare verkar undvika att visa några råd om klinkers på träbjälklag på sina sidor.
Tack för ett fantastiskt forum.
 
T
Sent svar men jag skulle göra som följande:

1. Träbjälklag c/c400
2. Golvspån 22 mm
3. Lägg armering och "naja" fast golvvärmeslangen i armeringsnätet. Skippa plåten allså.
4. Flyt in hela rasket med flytspackel
5. Klinker
6. Klart
 
eller:
Golvreglar
Glespanel 22x95mm med 20mm Uponor golvvärme i plåtar
Golvspån 22 mm
1 lager golvgips som limmas med S48
Klinker

Golvgips, kan man verkligen lägga det på reglar? Ska inte det ligga på typ golvspån eller brädgolv?
 
Jag tror också att jag skulle göra som Tank77 anvisar idag, men jag har gjort som trådskaparen föreslår på stora ytor och det funkar utmärkt även 10 år senare. Då avskräcktes jag av kostnaden för flytspackel. Golvgips är inte heller billigt men iaf då var det en avsevärt billigare lösning och att flyta en större yta kan ju också avskräcka hemfixaren.
 
T
nino skrev:
eller:
Golvreglar
Glespanel 22x95mm med 20mm Uponor golvvärme i plåtar
Golvspån 22 mm
1 lager golvgips som limmas med S48
Klinker

Golvgips, kan man verkligen lägga det på reglar? Ska inte det ligga på typ golvspån eller brädgolv?
Jo, du har en poäng med ditt förslag, bra mycket billigare samt lättare för en lekman. Och vill man snåla in ännu mera så skippa S48:an och använd vanligt fix att "limma" golvgipset med, funkar lika bra.

Nej, man kan inte lägga golvgips direkt på reglar:x
 
har en liknande tråd skapad... hur gjorde ni?

jag skulle personligen vilja ha glespanel med slang+plåt , sedan 2 lager golvgips.

men här säger ni att man istället ska ha glespanel med slang+plåt, 22mm golvspån och sedan gips..

hur vart det för er?

MVH/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.