Vi ska renovera källaren och skulle vilja skapa skönare golv med vattenburen golvvärme. Har dock låg takhöjd (2050 mm) så vi vill att det bygger så lite som möjligt på höjden. Har 4 år gammal bergvärme och radiatorer i de två rummen idag.

Ska bli ett socialt rum för barnen (26 kvm) och en tvättstuga, (13,5 kvm).

Betongplatta m klinker idag, verkar torr o vi kommer inte bila ut hela även om jag förstår att det är det bästa;) huset är från 1938.
Grunden behöver isoleras om men vi tänkte prioritera interiört först eftersom vi är lite desperata.
Kommer att ha putsade väggar interiört målade med silicatfärg, isolering lägger vi på utsidan när vi dränerar (inom 5 år - verkar inte vara gjort sedan 1938 o vi hade stora fuktinsläpp när vi köpte. Har dock plockat bort allt organiskt o låtit rummet andas i ett par år nu).

Kommer troligtvis att göra utröjning av klinker o lös puts själva men anlita hantverkare för själva bygget i övrigt.

Tacksam för tips o erfarenheter!
/Caroline
 
Vi hade ungeför samma förutsättningar som er... Vi har ett suterränghus från 1940
Vi har gjort följande i källaren (198 i takhöjd).
Dränerat på utsidan med Isodrän där det är under jord.
Grävt ut ca 40 kvm(av 70kvm).sedan dit med 3cm makadam, 10 cm isodrän (el motsvarande), 5 cm cellplast, golvvärmeslang, armering, sedan en ca 8 cm betongplatta och till sist klinkers.
Väggarna på de delar som är ovan jord har vi reglat upp och sedan isolerat med PU skum på insidan, därefter på med OSB och gips..

Jämfört med innan är resultatet är grymt, det räcker med att ha ett litet oljefyllt element på låg effekt igång för att det ska vara tillräckligt varmt i källaren(vi har inte kopplat in golvvärmen än). Enda nackdelen är att vi tappat 1-2 kvm pga att vi reglat ut.
 
Wow vilket hästjobb noone70, hur många timmars interiörrenovering innebar detta? Gjorde ni själva?
O har du firma för dränering att rekommendera? Det är dags att börja jämföra offerter för dränering också. Bor i Nacka.
Tack!
/C
 
Tack! Egen erfarenhet av detta huggan?
 
caroline2014 skrev:
Tack! Egen erfarenhet av detta huggan?
Nej det har jag inte.
 
caroline2014 skrev:
Wow vilket hästjobb noone70, hur många timmars interiörrenovering innebar detta? Gjorde ni själva?
O har du firma för dränering att rekommendera? Det är dags att börja jämföra offerter för dränering också. Bor i Nacka.
Tack!
/C
Har ingen aning hur många timmar... Några hundra timmar kanske så här långt.

Bara utgrävning, gjutningen av platta kostade ca 50tkr(inkl allt mtrl + 80 Tim hantverkarhjälp)) +80tim av min egen tid
Ny el i källaren har kostat runt 20tkr
Gipsning och målning av ett av rummen ca 6tkr(bort lejt)

Men då har jag gjort det lite mer avancerat än vad som behövs. Det är ventilation draget till alla rum, nytt VA, värmeförflyttare av varmluft fr kaminen på övervåningen, förberett för ett extra badrum i källaren och lite annat smått å gott.

Det är samma firma som har hjälpte mig med hela renoveringen som gjorde dräneringen och jag kan definitivt rekommendera dem.
PM kontaktuppgifterna....
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Hej
Utan isolering är det pengarna i sjön att lägga in golvvärme.
Läs dessutom på lite om omvänd fuktvandring
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Utan isolering är det pengarna i sjön att lägga in golvvärme.
Läs dessutom på lite om omvänd fuktvandring
Fredrik
Jag har sett något diagram på det och det är inga jätteförluster av energi man gör. Jag ska själv lägga golvvärme på en oisolerad betongplatta och kommer att lägga ca 10 cm eps-cement och sedan flytspackla in golvvärme ovanpå. På så sätt kan fukten fortfarande vandra genom golvet.
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Utan isolering är det pengarna i sjön att lägga in golvvärme.
Läs dessutom på lite om omvänd fuktvandring
Fredrik
Jag påstår det omvända. Att isolera källargolv är att kasta pengar i sjön.
Omvänd fuktvandring har jag läst om och det är ett konstruerat problem. Mycket parametrar som ska ligga på orimliga värden.
 
Hej, vi har tänkt göra tvärtom och först dränera och isolera utifrån, kan det vara dumt?
 
Vi börjar tänka om.... Håller på att ta in offerter på dränering så allt kommer ju an på vad det kostar - om man dränerar o isolerar utifrån minskar man ju fuktpåslag väggar o bottenplatta vilket gör det säkrare att sedan lägga värme i golvet (med reflektor i golvskiva) utan att det blir någon direkt fuktvandring. Verkar finnas en del olika åsikter.
Hade tre dräneringsfirmor här igår o de tänker lite olika kring isolering - någon sa att det är bortkastade pengar att isolera med 200 mm medan en annan sa att utan 200 mm eldar vi för kråkorna... Tur att man har ett hum o vad som är rimligt o logiskt annars är du detta lätt förvirrande.
Fortsätter efterforska....
 
Vi ska göra nästan precis samma sak som ni, men tänkte börja med dränering och vi har en firma på gång. Sa de som kom till er något om ifall de kommer gräva djupare för att ni ska renovera källargolvet? Vi har också ganska lågt i tak i källaren så för att få plats med isolering etc i golvet tror jag att vi måste sänka golvet. Vad jag oroar mig för är vad som händer om nya källargolvet hamnar nedanför dräneringen...
 
caroline2014 skrev:
Vi börjar tänka om.... Håller på att ta in offerter på dränering så allt kommer ju an på vad det kostar - om man dränerar o isolerar utifrån minskar man ju fuktpåslag väggar o bottenplatta vilket gör det säkrare att sedan lägga värme i golvet (med reflektor i golvskiva) utan att det blir någon direkt fuktvandring. Verkar finnas en del olika åsikter.
Hade tre dräneringsfirmor här igår o de tänker lite olika kring isolering - någon sa att det är bortkastade pengar att isolera med 200 mm medan en annan sa att utan 200 mm eldar vi för kråkorna... Tur att man har ett hum o vad som är rimligt o logiskt annars är du detta lätt förvirrande.
Fortsätter efterforska....
Det är inte bortkastat att bara köra med 100 det gör stor skillnad, men 200 är självklart bättre :)
Det finns säkert diagram hos leverantörerna på hur mycket skillnad det gör
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Villavilse skrev:
Vi ska göra nästan precis samma sak som ni, men tänkte börja med dränering och vi har en firma på gång. Sa de som kom till er något om ifall de kommer gräva djupare för att ni ska renovera källargolvet? Vi har också ganska lågt i tak i källaren så för att få plats med isolering etc i golvet tror jag att vi måste sänka golvet. Vad jag oroar mig för är vad som händer om nya källargolvet hamnar nedanför dräneringen...
Att gräva ut så djupt kan vara ett rätt långdraget, komplicerat och dyrt projekt. Det finns några trådar om/av personer här på BH som har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.