Vad jag har förstått så behöver man ingen extra luftspalt ifall undertaket är diffusionsöppet. Till exempel om undertaket är av vissa skivor.

Funderade på smålandsvillan, nån som vet om skivorna de använder är diffusionsöppna? Har läst i beskrivningarna men det står inget tydligt om vilka skivor som används där.
 
ja vad är du ute efter? vad är det uppåt för något? Luftspalter är ett modernt påfund för att fuktigt trä ska kunna torka mellan alla plastlager..........
 
Jo precis. Min exakta undran är om smålandsvillans skivor som utgör undertaket är diffusionsöppna. Detta skulle underlätta nåt vansinnigt för oss då vi ska isolera upp till nock. Annars måste vi ordna så luftspalten blir öppen även upptill vilket innebär att vi antingen måste borra upp speciellt vid alla takstolar eller hitta en speciallösning längst upp.
Men är det diffusionsöppet så är det ju ingen fara. Då är det "bara" att slänga in isoleringen (typ).
 
Hej!

Väcker liv i denna tråd igen....
Fick ni någon klarhet i om Smålandsvillans board/masonite i undertaket är diffusionsöppen? Funderar också på att isolera till nock.
 
byggar_anders skrev:
Hej!

Väcker liv i denna tråd igen....
Fick ni någon klarhet i om Smålandsvillans board/masonite i undertaket är diffusionsöppen? Funderar också på att isolera till nock.
Helt övertygad om att den är diffusionsöppen. Det är väl "vanlig" oljehärdad masonit? Det är garanterat diffusionsöppen.

Sen skulle jag ju aldrig isolera dikt denna skiva efter alla berättelser om dyblöt masonit av indrivande snö etc. Känns vansinnigt att inte ha underlagspapp. Men det var ju inte det du ville ha svar på.
 
Hej!

Tack för svar.

Tänker inte isolera dikt mot denna skiva utan kommer att bygga en luftspalt. Var mest ute efter om jag kunde skippa ventiler vid nock i varje takstolsfack om jag isolerar upp till nock.

Vad tror du om det?
 
byggar_anders skrev:
Hej!

Tack för svar.

Tänker inte isolera dikt mot denna skiva utan kommer att bygga en luftspalt. Var mest ute efter om jag kunde skippa ventiler vid nock i varje takstolsfack om jag isolerar upp till nock.

Vad tror du om det?
Jag tror det funkar bra med avseeende på uttorkning.

Men om (när) du i framtiden skall byta tak och inser att dom där skivorna inte var en hit, och lägger på råspont och takpapp, då måste du ha ventiler.
 
Verkar finnas olika åsikter om det behövs extra ventilation vid nock eller inte.

Kollade med Smålandsvillan och deras rekommendation är att installera extra ventiler. Har även diskuterat med olika snickare och en del säger att det behövs extra ventiler andra att det inte behövs.

Är det för att ha lite ”hängslen och livrem” kanske? Eller vilket råd skall man lita på egentligen?
 
Det är normalt med ventilation vid taknock när man isolerar på det sättet du vill göra. Antingen har man ex. mögel-stoppers i varje takstolsfack eller så har man en ventilerad nockbräda. Allt detta bygger dock på klassiskt bygge med råspont och diffusionstät takpapp.

Att du får olika råd från snickare och dylikt tror jag är för att dom tänker hur det brukar göras. Om man tänker lite utanför boxen och applicerar det på ditt fall så är det enligt mig fulltständigt onödigt då dina takboards utan takpapp är helt diffusionsöppna. Jag skulle tro att det inte ens är speciellt tätt, konvektion kommer också uppstå således. Allt detta är ju bra ur perspektivet upptorkning.

När solen ligger på dina betongpannor på sommarhalvåret så kommer temperaturen under dom att stiga uppåt 50 grader, minst. Då kommer boarden torka upp på bara en förmiddag, även om den skulle vara genomsur innan.


Men om du vill vara helt säker så installera mögelstoppers, dom skadar ju knappast. Vet inte riktigt hur man skall fästa sådana i en board dock, men det kanske går?
 
En fråga bara... du säger att jag har "takboards utan takpapp".

Jag tror dock att jag har takpapp utanpå boarden. I alla fall är det något svart material under tegelpannorna, se bilden som är tagen precis innan teglet lades.

Antar att detta kanske påverkar behovet av ventiler/mögelstoppers?

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KaptenNemo
  • Laddar…
Antingen har man takboard, eller så har man papp med t ex råspont under. I ditt fall kanske råsponten är utbytt mot något skivmaterial. Sätt dit mögelstoppers är mitt råd.
 
injonil skrev:
Antingen har man takboard, eller så har man papp med t ex råspont under. I ditt fall kanske råsponten är utbytt mot något skivmaterial. Sätt dit mögelstoppers är mitt råd.
Det finns även alternativet, papp (eller duk är det egentligen), direkt på takstolarna. Sen har man kraftigare bärläkt.
 
Det kände jag inte till!

Jo, kraftigare bärläkt brukar man behöva även vid takboard eftersom boarden inte styvar upp något nämnvärt.
 
Angående framtidens eventuella byte av board mot råspont (Vilket inte lär behövas...) så läggs numer diffusionsöppen duk på råspontstak också...papp kanske vi kan lämna bakom oss på 1900-talet:)
 
Forbo skrev:
Angående framtidens eventuella byte av board mot råspont (Vilket inte lär behövas...) så läggs numer diffusionsöppen duk på råspontstak också...papp kanske vi kan lämna bakom oss på 1900-talet:)
Läggs o läggs, skulle inte vilja påstå att det är vanligt. Det vanligaste idag är diffusionstät duk som klamras dolt och har förklistrad kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.