Jag tror inte att golvvärmen blir så effektiv om du har slangarna och plåtar under spånskivan. Om du ska ha parkettgolv så kan du glesa direkt på golvreglarna, lägga slang och plåtar och sedan parkettgolv. Har gjort det några gånger och det blir mkt bra. Bättre och billigare än spårad golvspånskiva.
 
Dr Trä skrev:
Jag skulle inte rekommendera asfaboard i trossbotten, brukar bli hängmatta på den med tiden. Oljehärdad 9mm masonit brukar man lägga som trossbottenskiva. Den är väldigt styv och färdigkapad bredd för cc 60.

Om du är orolig för svikt så kan man "krysskolva" golvet. Då sätter man ett kryss av tex 45x45 i mitten i varje fack. Alternativt kottla in en vanlig regel vilket är enklare men kanske inte riktigt lika bra. Då blir golvet stabilare.

Klinkers borde inte vara några problem, men då hade jag gjort lite annorlunda. Jag hade hoppat över glesen och plåtarna och lagt slangen på spånskivan och sedan flytspacklat golvet med armering. Rätt tjocklek på flytspacklet är viktigt så det inte blir sprickbildning.

Men har du möjlighet att lägga in en bärlina på mitten så är det nog inte fel :)

Jag tror inte att golvvärmen blir så effektiv om du har slangarna och plåtar under spånskivan. Om du ska ha parkettgolv så kan du glesa direkt på golvreglarna, lägga slang och plåtar och sedan parkettgolv. Har gjort det några gånger och det blir mkt bra. Bättre och billigare än spårad golvspånskiva.
tack för mycket bra svar dr trä, jag ställer ändå några följdfrågor:

asfabord rekommenderar du inte men däremot oljehärdad masonit 9mm,
jag hittar ingen på 9 mm men däremot på 6,4mm hos Beijer
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kivor/board/oljehärdad-board-1220x2440-2-98m2
denna kostar dock 151:- per m2 :(
isåfall köper jag nog hellre byggmax trossbottenskiva för 90:- m2
http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

men hur står mitt resonemang om råspont, kan jag använda det? finns någon nackdel mer än att det är mkt jobb, om jag väljer cc450 så blir det ändå mycket jobb med färdiga skivor och mycket spill.

läste på om krysskolvning, någon uppenbar fördel mot kortling hittade jag inte mer än eventuellt kallras, kortling kommer jag troligen använda mig av, känns som enklare att spika ihop och även enklare att isolera om man använder isolerskivor.

ang klinkersen så har du en bra poäng där man skippar glesen, och istället spacklar slangen direkt på spånet, låter lite dyrt men å andra siden sparar man ju in på plåten som är rätt dyr.
men slangen jag använder är 20 mm och det innebär ju mycket spackel på säg 70 m2
kan man kanske skära gipsskivor och lägga mellan slangarna så de hamnar på cc 300 som det ska vara för att få ner spackelmängden? spacklet ska ju täcka slangarna med ca 3 cm som jag förstått rätt, så 70m2 x 5 cm =3,5 m3 spackel, kollar jag på byggmax behövs 6125 kg spackel till ett pris av 46305:- låter lite dyrt :)

jag har gjort som du beskriver med parkett och lagt den direkt på glesen i ett rum på övervåningen, det funkar men knarrar lite tycker jag, dock var cc måttet kanske 1000 men glesen var ca 35mm
i rummet där det ska vara trägolv kanske det ändå är det smartaste alternativet

MVH
 
Kör du på cc 30 och kortlar på två ställen så räcker det med c24 220x45 på 4.5meter. Ska du ha klinkers med golvvärme skulle jag köra på spårade skruvlimmade spånskivor med ca 20mm armerat flytspackel på. Cc 45 gör det svårare att lägga golvspån om du vill ha skarv på regel. Det finns bra vaxade masonitskivor till blindbotten. Du kan även skruva cellplastskivor under bjälklaget vilket sägs vara fördelaktigt. Men där finns det nog delade meningar. Det gäller att man kommer åt också.
 
Kollade lite på den oljehärdade masoniten och den verkar bara finnas i 6 mm nu. Var ett par år sedan jag använde den och den verkar ha utgått eller nått. 6 mm räcker väl bra också. Råspont känns som ett jätte jobb och det kommer inte bli lika lufttätt heller. Då råsponten torkar isär. Blindbottenbräda som du hade tänkt och masonit är min rekommendation.

Jo mkt flytspackel blir det. Minst 15 mm bör man lägga ovanför slangens ovansida, helst 20 mm ovanför har jag hört. Så armering på spånskivan, slang och flytspackel blir runt 45 mm. Har du några höjder att följa? Gipsremsorna kan kanske bli problem när man ska ha armeringsnät, möjligen om man lägger nätet ovanför slangen. Kolla det med en plattsättare. Denna metod är enligt min åsikt helt klart bäst om du ska ha klinker och golvvärme i träbjälklag. Kolla pris vad det kostar å beställa en bil med flytspackel, blir för mkt att blanda allt på säck.

Ok knarr säger du med glesat golv. Det har jag inte märkt men då hade jag cc 60 å andra sidan. Skruvade eller spikade du glesen? Hur gjorde du i vändningarna med golvvärmen?
 
Katos, jag har en liten fråga till dig. Hade du tänkt att spackla på plåtarna då? Eller lägga en skiva och spackla på den? Nja det låter inte så bra att få golvvärmen så långt ner. Grejen är att slangen ska ligga i flytspacklet för att få bra värmespridning och ett mer solidare golv.
 
Dr Trä skrev:
Katos, jag har en liten fråga till dig. Hade du tänkt att spackla på plåtarna då? Eller lägga en skiva och spackla på den? Nja det låter inte så bra att få golvvärmen så långt ner. Grejen är att slangen ska ligga i flytspacklet för att få bra värmespridning och ett mer solidare golv.
Han skrev slangen i spårade golvspånskivor sen flytspackla in slangen i det. Tror du läst lite fel???
 
Jag läste om hans kommentar men jag uppfattade frågan den rätt!
 
Förstår inte vad du menar riktigt. Självklart spacklar man på plåtarna med 20mm flytspackel. Systemet är ju framtaget för det. 45mm flytspackel låter som en dyrare konstruktion. Limma gips går ju också om man inte får till cc30 och behöver mer stabilitet men i det här fallet känns det onödigt. Har själv gjort det ett par ggr. Men i det stora hela Blir dry väl enklare att använda ett utprovat och dimensionerat system. Onödigt att uppfinna hjulet på nytt varje gång.
 
Jag hade iaf inte vågat spackla på plåtarna. Dem får ju bara fästas i ena sidan. Tror inte LK skulle rekommendera detta.
 
Ok då har jag ringt till LK golvvärme. Deras svar var att man får absolut inte spackla på plåtarna då det är ammoniak i flytspacklet som äter upp plåten. Om man ändå vill köra detta system så ska man lägga en plast eller skiva på plåtarna och sedan flytspackla. 30cc var ett krav dem hade på detta system. Men han sa också att det andra alternativet med vanlig spånskiva, armering, slang och flytspackel var att föredra.
 
kan man inte lägga glespanel med slang och plåtar i, sedan skruva på 1 eller 2 lager golvgips och sedan klinkers direkt på gipsen?
 
Ska man sätt klinkers enligt deras anvisning ska det vara gips på slangen och plåten som man sen kaklar på.
 
Jo det kan man säkert göra. 30 cc gäller då. Är dock lite skeptisk till denna medod.
 
Japp det stämmer huggan.
 
Golvvärme i träbjälklag med klinkers när det blir så stora ytor är inte optimalt. Då ska det vara betongplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.