Hej
Jag har en Cetherm och fjärrvärme via det kommunala energibolaget.
Eftersom jag är sist i nätet så finns det ett litet bypass-rör där fjärrvärmen flödar igenom och förbi mitt system. Detta rör ser till att fjärrvärmevattnet håller sig varmt även när systemet inte använder så mycket värme.

Det har susat en del i bypassröret och jag har skruvat igen ventilen som sitter på det röret.
Döm om min förvåning när energiförbrukningen sjönk från 3,7 kwh till 3,1 kwh.

Nu undrar jag hur det kan komma sig??
Här är några värden som jag undrar över:
Fjärr fram 70 grader innan strypning av bypassrör
Fjärr fram 65 grader efter strypning av bypassrör

Fjärr retur ca 32-33 grader oavsett

Flöde 0,8 m3/h konstant oavsett bypassrör

Kan någon förklara detta för mig,
varför ändras inte fjärr retur när fjärr fram blir kallare?
varför minskar energiförbrukningen?
 
Märkligt! Vad händer om du skruvar åt lite till?

Rent spontant känns det ju som att extra värme tvingas genom ditt eget system utan att bli uppmätt när du skruvar åt bypassen? Så frågan är vem som lurar vem?
 
Hej o tack för svar!

Jag har tolkat det så här:
Kallt ute = ventil öppnar och fjärrvärmeflödet ökar

Varmt ute, sommar = ventil stänger och fjärrvärmeflödet stoppas
Om inte bypassröret fanns så skulle fjärrvärmerören i kulverten bli kalla och när jag då tappar varmvatten så skulle jag få spola länge innan det bidde varmt.

Hur mäter de energiförbrukningen? fram - retur * flöde eller?

Det verkar vara så att ju lägre framledning, ju lägre förbrukning???
 
Tosses skrev:
Döm om min förvåning när energiförbrukningen sjönk från 3,7 kwh till 3,1 kwh.
Fjärr fram 70 grader innan strypning av bypassrör
Fjärr fram 65 grader efter strypning av bypassrör
Fjärr retur ca 32-33 grader oavsett
Flöde 0,8 m3/h konstant oavsett bypassrör
varför ändras inte fjärr retur när fjärr fram blir kallare?
Temperaturen på primärsidans retur beror främst på vilken returtemperatur du har på sekundärsidan, värmeväxlarens verkningsgrad och vilket flöde du har. Den påverkas inte så mycket av framledningstemperaturen på primärsidan vid normal drift (men kan naturligtvis påverkas vid extrema driftsförhållanden).

Det är något som inte stämmer med siffrorna du uppger. Kanske menar du att flödet är 0,08 m3/h och din effektförbrukning ca 3 kW? Normalt regleras framledningstemperaturen på sekundärsidan, så regulatorn borde öka flödet på primärsidan för att kompensera för den lägre framledningstemperaturen, för annars blir det kallare inne. Du kanske inte väntade tillräckligt länge för att regulatorn skulle hinna öka flödet?
 
De flesta fjvväxlare har en inbyggd ventil som skapar cirkulation i primärkretsen (varmhållningskrets) för att förhindra att det blir för kallt i kulverten. Dels förhindrar detta att det kan frysa i kulverten om du av någon anledning inte förbrukar någon energi vintertid, och dels ger det snabbare tillgång på varmvatten sommartid då värmen är avslagen.

Energiförbrukningen mäts mycket riktigt som delta T x flöde
Att din returtemp från växlaren är konstant oavsett om det kommer 80 eller 65º från nätet är helt normalt. Växlarna har normalt en reglerteknik för att ta vara på så mycket av energin i vattnet som möjligt, dvs din växlare stryper flödet så att det anpassas efter ditt behov för tillfället.
 
Jag har också en bypass i min fjärrvärmeväxlare som energibolaget monterat för att få upp temperaturen. Den har en termostat så att den öppnar bypassen om temperaturen på inkommande fjärrvärmevatten understiger 60°C men den är stängd om det är över denna temperatur så vid hög temperatur/förbrukning är bypassen stängd medan vid låg/ingen temperatur/förbrukning öppnar bypassen.
Är du säker på att din inte har samma funktion, verkar dumt att öppna när temperaturen blir hög och stänga när den blir lägre.

Jag upplever det mer som att jag betalar lite mindre för energin då bypassen värmer upp givaren för returen lite under sommaren vilket gör att jag får ett något lägre deltaT. Tror dock detta är väldigt marginellt utan någon större betydelse.
 
Delta T ökar från 34,3 till 41,3
och effektförbr. fr. 3,4 till 4,1 kwh
när jag öppnar flödet på bypassröret

flödet är konstant på 0,08 m3h

Det verkar väl inte rätt ?
 
Nu vet jag ju inte hur ett fjärrvärmesystem fungerar i normalfallet ens, men jag undrar ju varför du överhuvudtaget kan reglera hur mycket som går i bypassen? Det borde ju automatiskt vara "resten". Är du säker på att inte rören är felmärkta, så att det du kallar bypass i själva verket är det som går in till dig? Då stämmer det ju plötsligt väldigt bra?

Blir det kallare hos du när du höjer bypassen eller varmare? Om det blir varmare är ju allt som det ska, märk bara om rören så att det är det andra som heter Bypass istället?

Eller så förklarar du mer pedagogiskt med foton!
 
Bypassröret har en manuell ventil som fjärrkillen skruvade på och förklarade funktionen
Röret sticker ut under anläggningen.
innetemperaturen i huset är konstant, så det blir inte kallare hemma...
 
Tosses skrev:
Delta T ökar från 34,3 till 41,3
och effektförbr. fr. 3,4 till 4,1 kwh
när jag öppnar flödet på bypassröret
flödet är konstant på 0,08 m3h
Det verkar väl inte rätt ?
Jodå, det stämmer bra att om flödet är 80 l/h och man sänker temperaturen 34 grader så blir effektförbrukningen drygt 3 kW, medan man får en effektförbrukning på ca 4 kW om man sänker temperaturen 41 grader.

Normalt sett är det bra att ha hög temperatur på inkommande fjärrvärmevatten, så det är en fördel för dig att ha en bypass som håller upp temperaturen utan att du behöver ta flödet genom din mätare.


Tosses skrev:
innetemperaturen i huset är konstant, så det blir inte kallare hemma...
Det verkar väldigt osannolikt att du kan hålla temperaturen inne med en lägre effektförbrukning (om det inte blev varmare ute förstås, eller om du har en annan värmekälla som kompenserar). Sjunker verkligen inte framledningstemperaturen till radiatorerna om du ligger kvar med samma flöde? Oftast finns det en regulator som ökar flödet för att hålla framledningstemperaturen till radiatorerna om inkommande temperatur sjunker.

Om du nu, mot förmodan, lyckas hålla innetemperaturen med en lägre effektförbrukning är det väl bara att köra på det sättet. Normalt sett skulle du dock vinna på att ha högre temperatur på inkommande vatten, eftersom det gör att anläggningen funkar bättre och ger noggrannare effektmätning, vilket oftast ger en något lägre förbrukning i slutänden.
 
Så här ser min växlare ut med bypass.
IMG_2246.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2247.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temostaten är låst med en stoppskruv så att den inte går att röra på.

Jag ser inte hur den kan påverka min förbrukning på något sätt.
 
M
Den typ av bypass som spendera har påverkar inte kundens kostnad alls. Den är monterad före mätaren och kompenserar för värmeförlusterna i rören som ligger i marken. Tack vare bypassen får man varmvatten snabbt även på sommaren. Fjv företagen monterar vanligtvis på detta sätt. Det finns även en innbyggd varmhållning i varmvattenregulatorn hos spendera. Den belastar kundens kostnad och men har man bypass kommer den inte att jobba. Det finns inget att tjäna på att ratta på fjv bolagets grejer, man förstör bara i onödan.
Om du öppnar bypassen mycket kommer differenstrycket i fjärrvärmeledningen att sjunka och då går mindre flöde genom din växlare. då minskar ditt värmeuttag och det ser ut som att du "sparar" energi. Efter en stund kompenserar regulatorn genom att öka värmeventilens flöde och då ökar förbrukningen. Enda sättet att spara är att sänka temperaturen inne. Det är huset som bestämmer förbrukningen inte fjärrvärmebolaget.
lycka till med inställningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.