Hej,
Jag tänkte höra vad vad för laddtemperaturer, ni med Orlan 25, använder er av?
Själv har jag förskjutit panntermostaten ca 12° uppåt och kör med 83° till Laddomat 21:an. Jag funderar dock på att gå ner på 78°-termostaten för att dels få snabbare varmvatten och dels få pannan att gå på fullt "flås" under längre period.  Har någon erfarenhet av detta?
/Mikael
 
80 grader Orlan 25 samt 1500 liter ack.
 
Isso skrev:
Själv har jag förskjutit panntermostaten ca 12° uppåt och kör med 83° till Laddomat 21:an.
Hur förskjuter man panntermostaten? Farsan har en Orlan 40 som bara går att köra
med 72 ° termostaten pga att pannan stannar vid 80°C.
 
vedeldaren skrev:
Hur förskjuter man panntermostaten? Farsan har en Orlan 40 som bara går att köra
med 72 ° termostaten pga att pannan stannar vid 80°C.
Du tarut regulatorn och letarreda på temperaturgivarens två kablar är monterade sedan är det bara att montera en potentiometer parallellt över givarens kablar. Jag har en mångvarvig 100kohms pot (Elfa 64-744-07).

/Peter
 
Bytte till 78°-termotaten. Gick stadigt och fint, laddade ca 85° med fullt "flås" (dvs under 74° på displayen). Toppladdade 90° på slutet av brasan utan att den gick över 76° på displayen! Looking good!
/Mikael
 
Sätter man inte överhettningstermostaten ur funktion om man gör så ?

Eller har den separat givare?
 
Nu har ju inte jag 25KW men de är ju ganska lika, jag har vridit ner tempen så att när det brinner laddar det 90-92grader, kör med 78graders termostaten, jag gör dock inte som isso då jag vill ha styrningen kvar så jag inte behöver ha så stor koll på hur mycket ved jag lägger in, skulle jag lägga in för mycket så slutar ju pannan vid 90-92grader och pausblåser sedan(intervall 1, fläkt F), pausblåsningen ger ju också effekt men det går ju åt en hel del för att värma 3m3 10grader till så jag kan beräkna vedåtgången ganska fel utan katastrof och kan ju även låta frugan elda lite om jag inte skulle vara hemma.

Sätter man inte överhettningstermostaten ur funktion om man gör så ?

Eller har den separat givare?
Jag använder inte syrventilen (om det var den du tänkte på)då jag misstänkte att det skulle bli problem om man vill upp i 90 grader i tanken, har kylslingan kopplad manuellt istället.

Hur mycket energi är det i en temeraturökning av 3m3 1grad? är ju lite sugen på och justera upp till 95grader om det är möjligt, har lite problem med effekten på pannan bara då det är väldigt nära kok som det är nu, men någon grad till kan ju gå :)
 
Niclas Lundgren skrev:
Jag använder inte syrventilen (om det var den du tänkte på)då jag misstänkte att det skulle bli problem om man vill upp i 90 grader i tanken, har kylslingan kopplad manuellt istället.

Nej jag tänker inte på syrventilen.

Har fått lära mig att alla pannor skall ha en överhettningstermostat som är oberoende av drifttermostaten. Har Orlanpannorna detta?
 
Ja, Orlanpannan har ett överhettningsskydd, dock inget oberoende från driftstermostaten, mej veterligt. Detta skydd är original på 80°. Det jag har gjort är att lura pannan lite grann så att överhettningsskyddet går till vid 92° i stället. SYR-ventilen nödkyler vid 95°. Styrningen har också jag kvar och ännu har jag inte haft några problem med överhettning. Det som händer är att fläkten stannar, spjällen stängs(?) samt att pausblåsningen gör sitt jobb, se ovan.
/Mikael
 
Niclas Lundgren skrev:
Hur mycket energi är det i en temeraturökning av 3m3 1grad?
3*4180/3600=3.48kwh/grad C

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.