Hej,
Jag och damen har ett tag gått i husköpartankar och efter ett tillskott i familjen så börjar det bli dags att slå till. Vi vill gärna ha ett ”nytt” boende och inte flytta in i något som byggdes eller renoverades för 10+ år sedan även om sådant kan vara helt OK. Då vi sitter i en hyresrätt känns det lockande att köpa något slitet för att renovera och sedan flytta in.

Hur som helst, vi kikar nu på ett funkishus från -30 talet på knappa 200 kvm plus källare för knappa 4 miljoner. Huset är i ett ganske dåligt skick (åtminstone invändigt) så det är mycket som kommer att behöva göras. Ni kanske kan tänka er ett hus som ingen har skött om på ca 20 år. Dessvärre har vi varken tid eller kunnande för att göra så mycket själv utan vi kommer att köpa in tjänsterna.

Tyvärr känner jag mig inte riktigt trygg med vad en renovering kan komma att gå på och skulle därför behöva er input.

Det som jag vet kommer att behöva göras (och min bedömning av vad detta kommer att kosta) är:
  • Dränering av källare: 120 000
  • Två stycken badrum: 150 000
  • Nya golv, väggar, tak: 150 000
  • Kök: 150 000
  • Värmesystem: 100 000
  • Diverse/oförutsett: 200 000

Låter detta rimligt?
Är det någon uppenbar betydande kostnadspost som jag missat här?
Något som jag borde undersöka som kan vara lätt att missa om man är okunnig (tak, fönster, el etc.)?

En annan sak jag har tänkt på är möjligheterna till att hyra in någon som hjälper mig med att undersöka och beräkna vad kostnaden för renoveringen kan vara. Någon som kan vara med vid besiktningen, ta in offerter etc. Är detta något som finns för jag hittar det åtminstone inte.

Jag skulle vara mycket tacksam för input!
 
Det vikigaste är taket. Kolla så det är bra.

Badrum går på lite mer än vad du tänkt dig.

Glöm inte att räkna in draging av ny el.
Fönster är med viktigt.

Det lönar sig i längden att köpa nya fönster när du ska göra så mycket.

Det kan bli billigare göra det i samband vid så stor renoveringen än senare.
Är elementen bra eller behöver de med bytas?
 
Om du inte vill lägga en tung investering i nya fönster finns även möjlighet att sätta in ett extra glas. Du skriver "värmesystem" vad tänkte du att detta skulle avse?
 
Tack för svaren, det uppskattas!

När det gäller taket så har jag förstått att det kan bli riktigt dyrt. Jag vet faktiskt inte hur statusen är på taket så jag uppskattar om ni kan hjälpa mig med vad det är jag ska titta efter och fråga om. Taket är inte nytt så någon skavank får man väl räkna med, men jag har inte fått någon uppgift om att det är fullständigt kaputt heller.

Badrummen tror jag faktiskt vi klarar på runt 150'. Vi har tidigare totalrenoverat ett badrum + en gästtoalett för 80' och dessa blev vi nöjda med. Denna gång kommer det att vara två badrum samt att vi antagligen kommer att välja lite dyrare material. Men visst... 150' kanske är lite i underkant när jag tänker efter.

När det gäller det här med elen är det fullständigt obegripligt för mig när det behöver dras ny. Finns det någon slags tumregel som man kan använda? Och om det skulle behöva dras ny el, vad kan det tänkas kosta?

Värmen.... Dessvärre ännu någonting som jag inte vet så mycket om. Det värms med gas idag och mäklaren sa att det antagligen behövde uppdateras. Mer än så vet jag faktiskt inte. De 100' var ett höftskott på vad det skulle kosta att gå över till direktverkande el.

Som ni märker är det mer eller mindre allt som jag är okunnig inom... Jag kanske borde ställa en mer övergripande fråga:
Om vi går efter relativt billiga lösningar utan att för den delen tvunget välja det billigaste hela tiden, låter det rimligt att man kan komma undan med en miljon?
 
Taket, tips är att kolla läckage in runt skorstenen och trycka en fuktmätare i blindtaket om det t ex finns kattvind.
Värmen, där kan du räkna med att de flesta firmor räknar på 5000-6000kr per radiator som ska bytas ut. Du kan dock göra enorma besparingar om du köper in radiatorerna själv och hänger dem själv, men som sagt ville du leja bort det mesta. Golvvärme behöver t ex inte vara så dyrt som man kan tro av debatter i forum och i kontakt med de kändaste leverantörerna.
El, kostnad, svårt säga, allt från 100-150 beroende på vad ni väljer och hur pass dyr kabel ni låter elektrikern välja för att dragningen för dennes del ska bli bekväm.
 
peternicklas
Ska du byta golv och göra vid badrum så lägg in golvvärme. Sedan bytar du till en Luft/Vatten eller bergvärmepump. Jag gjorde så i vårt hus från 1963, ångrar inte detta. Har dock kvar gaspannan som städ när det är kallt. Jag installerade en Luft/Vatten.
 
Ang att komma undan med en miljon. Jag renoverar 600kvm inkl golvvärme på samtliga våningsplan i huvudbyggnad 400kvm, borrning bergvärme inkl pump 12,1kW, ny fasad samtliga byggnader, tre nya trappor invändigt, nya entretrappor, veranda, pool, gjutförstärkning grundmur, dränering, nya ytterdörrar (5st) i design, nya innerdörrar 17 rum. Ny el, två nya badrum, två extra toaletter. Allt under 800 000. Det går, frågan är hur mycket du lejer bort som gör det dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.