hej
vi väntar på tomt och har, litet crazy sådär, börjat fundera på hur det skulle vara att köpa en timmerstomme och montera upp den ...

OM man köpte en sådan och sedan fick den uppmonterad hur ska man sedan isolera den?

Jag vill isåfall isolera invändigt och inte för litet ...
Jag funderar hur det skulle vara med mineralull eller ekofiber och innanför detta fuktspärr och gipsskiva. Men hur ska det isolerande materialet möta timmerväggen? någon form av vindskiva? luftspalt?
vänliga hälsningar fiddeli
 
Hej.
Jag kan bidra med hur jag gjort. Jag har byggt regelväggar i 45 *45 cc60. Dessa fästes med karmskruv i timmerväggarna. Sedan har jag 45mm mineralull, plast, och sedan skivor på detta. Jag har inget imellan isoleringen och timret men jag har reglar, isolering vindpapp och fasad utanpå timret också. Du skulle ju kunna lägga en vindpapp på insidan av timret, jag kan inte komma på att den skulle göra någon skada.
Mvh Tommy
 
På just det här forumet hittar du nog många som är av åsikten att väggarna på gamla timrade hus inte ska isoleras med moderna material, dels för att det inte behövs och dels därför att man då inbjuder till skador i framtiden. Läs ex tråden "isolera torp" strax nedanför det här inlägget.

Däremot verkar alla(?) vara ense om att det är en god idé att isolera ordentligt på vinden. Och förstås att täta mot drag runt fönster dörrar o.s.v., t.ex. med lindrev.

Själv är jag uppväxt i ett hus bestående av timmer med vindpapp på utsidan och lerklining på insidan. Varmt och gott var det, vill jag minnas. Nu har vi precis flyttat in i ett hus av timmer med lerklining på insidan, men utan vindpapp på utsidan. Det återstår att se hur det funkar i vinter, men jag tror ärligt talat att det kommer att gå bra det med.

Det finns en bok som heter "Trähus" (inte den nya, den här har funnits något år), där reder de ut vilka åtgärder som ger bra effekt gällande värmehållning, och hur stor effekten är i förhållande till vilka ingrepp man beöver göra på huset. Jag har för mig att de t.ex. tar upp isolering av vind, tätning med lindrev, vindpapp och tilläggsisolering av väggarna. Du kan ana resultatet av det sistnämnda: Stort ingrepp, dyrt ingrepp och begränsat resultat. Detta att jämföra med ex isolering av vind som är enkelt, billigt och ger stort resultat. Enligt den boken.
 
hej tommy
nej, det klart! du fick mig att tänka klart! Ev fukt kommer ju förhoppningsvis innefrån och då skyddar plastfolien lika bra som i ett modernt hus :-X. timmerstommen blir som vilken fasad som helst ...

Sara, jag är inte ovan vid de tankar du för fram och det är egentligen, i mitt tycke, en jättediskussion.

tack så mycket fiddeli

 
Med risk att låta såväl otrevlig som elak...

Kan inte för min vildaste fantasi förstå vad den här tråden gör under kategorin Byggnadsvård. Det du funderar över är just det som "seriösa" byggnadsvårdare blir sömnlösa över.

Precis som Sara skriver så är det att bjuda in till problem när man blandar in fuktspärrar och mineralull i en "tung stomme".

Om man vill sätta "moderna" material för att man tror mer på dem så vore det lämpligare att köpa fusktimmer och klä en regelstomme med.

Behövs tilläggsisolering (vilket är långt ifrån alltid, eller ens ofta) så bör (skall) man göra det med material som har samma typ av egenskaper som stommen (t.ex. ekofiber).

Det ända positiva med inblanding av mineralull och plast i ett gammalt hus är att byggnadsvårdsföretagen får fler kunder när det är dags att rätta till eländet.

Ledsen om jag låter barsk, det är inte min mening men jag vill å det bestämdaste råda dig att inte gå istad med dylika planer. Det finns många hus som stått i 200 hundra år med gammal teknik och där folk fortfarande bor bekvämt och utan mögel- eller fuktproblem.
 
JZac skrev:
Med risk att låta såväl otrevlig som elak...

Kan inte för min vildaste fantasi förstå vad den här tråden gör under kategorin Byggnadsvård. Det du funderar över är just det som "seriösa" byggnadsvårdare blir sömnlösa över.

Precis som Sara skriver så är det att bjuda in till problem när man blandar in fuktspärrar och mineralull i en "tung stomme".

Om man vill sätta "moderna" material för att man tror mer på dem så vore det lämpligare att köpa fusktimmer och klä en regelstomme med.

Behövs tilläggsisolering (vilket är långt ifrån alltid, eller ens ofta) så bör (skall) man göra det med material som har samma typ av egenskaper som stommen (t.ex. ekofiber).

Det ända positiva med inblanding av mineralull och plast i ett gammalt hus är att byggnadsvårdsföretagen får fler kunder när det är dags att rätta till eländet.

Ledsen om jag låter barsk, det är inte min mening men jag vill å det bestämdaste råda dig att inte gå istad med dylika planer. Det finns många hus som stått i 200 hundra år med gammal teknik och där folk fortfarande bor bekvämt och utan mögel- eller fuktproblem.
Jag ínstämmer med föregående talare...

Dessutom är det sällan ekonomi i att isolera väggarna, då man i så fall oftast behöver modifiera fönster etc.
Rent isoleringstekniskt skall man nog på med en 10-15 cm, vilket ger en vägg som är tjock som källarväggarna på Läckö slott...

Lägg pengarna på uppvärmningssystem, täta fönster och dörrar (även drevning), isolera tak och eventuellt grund (men ge akt på fuktproblem som kan uppstå).

Är det en ny timmerstomme, som ju kan vara lite tunnare, kan det möjligen vara idé med isolering. Speciellt om fönstren inte är monterade ännu...
Men: Ingen fuktspärr!!!
Använd isolering där detta inte krävs, ex ekofiber.
(Men då har vi ju hamnat under fel tråd...för då är det inte byggnadsvård))
 
Håller med, håll plasten borta och täta mot drag vid fönster, dörrar och golv.

Mina erfaranheter från vårat timmerhus var att det behövdes en cellulosa-mössa (isolering av vinden) , sen är det golven som drar värst och behöver åtgärdas.

Kolla detta först så tror jag att du ändrar uppfattning om isolering av väggarna :)
 
hej och tack för alla svar!
ni har ju alldeles rätt, jag la in denna fråga under fel tråd.

jag är nyfiken på vilken typ av problem ni syftar på ... Jag uppfattar det som att nix och JZac talar om fukt som fastnar i konstruktionen, men var kommer den ifrån? Och på vilket vis påverkar den "tunga stommen" detta?Jag menar om det är ett "systemfel" att bygga som jag funderar på, var sitter då felet? ??? Man kan ha åsikter om fuktspärrars pålitlighet t ex men då gäller det ju alla hus?! Finns ett specifikt timmerstomms och plastfolie problem?
mvh fiddeli
 
Fukten kommer innefrån. Från ,bad,kök,djur, människor. Denna fukt skiljer sig från den som är utomhus. Då denna fukt är konstant året runt.

Fukten bör man ventelara bort så mycket det bara går.
plasten hindrar fukten att gå in i väggar och upp på vinden där den möter kall luft (vintern) och sedan kondensera där, vilket kan ge fuktskador.

Plast används i typ 99% av alla nybyggen. börjades användas någon gång slutet av 60-talet - början av 70 talet.. Lite i samband med att man började använda Miniralull i större utsträkning.

Hur kommer det sig då att gammla hus klarar sig utan plast?

till största delen är det att dom är dåligt isolerade vilket ger en varm vind, varma väggar. Kondesen som blir hamlar oftast långt ut i väggen/utan yttertaket, där den inte gör någon skada. Sedan valet av isolering, ofta är det sågspån eller annan naturmatreal (Cellulosa isolering) Vilket har den fördel att det andas. suger åt sig fukt när det är välldigt fuktigt, samt avger fukt när det är torrt (det klarar inte miniralull). naktdelen är att det inte klarar hur mycket fukt som hällst..

Dom som får problem har oftast gjort som så.
Man har isolerat för mycket. (kör man inte med plast så bör man vara lite försiktig)
Eller/och
Man har ingen alt dålig innomhus ventelation...

Så vad man änn gör så se till att du har god innomhus ventelation.
 
Att gamla hus klarat sig så bra utan plast kan väl till stor del också bero på hur man levde förut.
Att fukten kommer inifrån kan vi väl vara överens om och förut så duschade man betydligt mindre, tvättade utomhus, körde inga torktumlare, badade inget bubbelbad m m. När man nu gör allt detta inomhus så skapas det förstås väldigt mycket fukt.

Min åsikt är därför att man ska använda plast om man tänker tillägsisolera huset.

Förutsatt förstås att man ser till att ha en god ventilation.
 
Man skall varaoerhört försiktig med att isolera bra/täta timmerstommar innefrån. Om de är täta innebär det pga. deras goda issolation att rik finns att daggpunkten hamnar inuti stomen vilket ofrånkommligt kommer att leda till att stocken fryser sönder!!!!

Om stomen inte är tillräckligt tät eller om pinnar (<6 tum) har används till stomme finns (vad jag tror) följande möjligheter:

- Innefrån täta med Vindpapp/asfa board och isolera
med max 75 mm ull. (Kom ihåg att reglar måste
anordnas flytande mot stockstome på ett sätt som
medger rörelser i stockstommen pga fuktvariationer
(ca 3 mm/m efter det att stomen satt sig).

- Bygga en innstomme inanför stockhuset med
ett mellanskickt som ventileras till yttertemperatur.
Innestommen tätas och isoleras såsom det vore
ett vanligt hus (asfaboard + >150 mm ull)

- Skit i utseendet och täta och isolera utifrån (asfaboard
+ > 150 mm ull)

Skälv har jag ett 6 tums hus från 1740 samt bygger till
30 m2 6 tum. Ingen isolering här inte, inga problem med
komforten men eldar lite för kråkorna i den gamla delen.
Skaffat värmepump istället för att riskera mögel i grund och sönderfrysta stockar!

Jonas
 
En tung fråga i det här sammanhanget - vilken av någon anledning oftast glöms bort - börjar jag inse är det som jag skriver om i en annan tråd: möss, möss möss!!!

Har du tänkt dig bo på landet får du in möss på hösten. Det får nästan alla, inklusive vi. En stor fördel är då att ha ett hus som vårat, som utifrån och in består av panel-delvis papp-timmerstomme-lerklining-papp/tapet. För var ska mössen springa någonstans? Vi har haft invasion under diskbänken, och jag kan tänka mig att en eller annan rantar runt i trossbotten också - men sen är det stopp. Möss i väggarna? Nix!

Jämför detta med att i varenda yttervägg ha en bred spalt fylld med varm, mysig isolering - det är ju rena himmelriket för en mus! :D Där kan du ostört och varmt bo hela vintern, rassla runt, bygga gångar, ganaga på sladdar o.s.v. Inte helt kul, för att inte tala om hur bra isoleringen funkar när det blir luftspalter och gångar i den...

I byggnadsvårdsammanhang blir det ofta lätt rabiata åsikter, det är jag väl medveten om. Men jag tror ärligt talat att oavsett om du är ett övertygat fan av traditionell eller av modern byggteknink, eller något mittemellan, så är det idiotiskt att i förebyggande syfte dra igång en sån enorm process som en tilläggsisolering innebär, innan du vet om det verkligen behövs! Som många andra påpekat så är modern tilläggsisolering känslig för fukt, vilket medför en massa resonemang och plast hit och dit, daggpunkt o.s.v. Rent estetiskt är det ju heller ingen höjdare. Och dessutom jobbet är ju jättedyrt och extremt omfattande - hur många år måste du inte bo där för att det ens ska löna sig om du räknar bränsleförbrukningsekonomiskt?

Alltså - jag tror fortfarande att det smartaste med ett gammalt timmerhus alltid är att börja med tilläggsisolerng på vinden, plus göra en ordentlig tätning med lindrev där det behövs (hur man gör det står i vilken byggnadsvårdsbok som helst). Kontollera att fönstren är i bra skick, och möjligen, möjligen, ta upp golvplanken/brädorna och fyll på med mer trossbottenfyllning av lämplig typ. Och sedan: vänta en vinter och se hur det verkligen går - på riktigt, inte i teorin! Jag tror nästan inte att någon sedan kommer på iden att dra igång en tilläggsisolering efter det.

Hur som helst fiddeli - innan du gör något, lova att du åtminstone bläddrar igenom någon bra bok om traditionell byggteknik, så du faktiskt vet vad det är du väljer bort! Är du sedan inte övertygad, så ok då - det är trots allt ditt hus. Men då har du åtminstone gjort ett medvetet val, inte bara valt en metod bara för att det var den enda du kände till. Kolla t.ex. efter "Så renoveras torp o gårdar", finns överallt, eller "Invändig o utvändig renovering".

Lycka till!
 
Millimetermannen skrev:
Att gamla hus klarat sig så bra utan plast kan väl till stor del också bero på hur man levde förut.
Att fukten kommer inifrån kan vi väl vara överens om och förut så duschade man betydligt mindre, tvättade utomhus, körde inga torktumlare, badade inget bubbelbad m m. När man nu gör allt detta inomhus så skapas det förstås väldigt mycket fukt.

Min åsikt är därför att man ska använda plast om man tänker tillägsisolera huset.

Förutsatt förstås att man ser till att ha en god ventilation.
Ur byggnadsvårdshänseende är detta säkert helt förkastligt men jag måste ändå påpeka samma som ovan. Det är ju grundläggande fysik det här med ångtryck, luftrörelser och daggpunkt. De grundläggande fysikaliska lagarna har inte förändrats med åren.
Ska man leva modernt och inte bara bada en gång per år strax innan jul, så måste man också vad det gäller huset ta konsekvenserna av detta och skydda huset. Det innebär t.ex. att ångspärr gärna ska nyttjas, på varma sidan. Viktgast är upp mot tak! Är denna korrekt uppsatt och tät, finns i princip ingen fukt i konstruktionen som kan få stockarna att frysa sönder.

Alternativet är att ta konsekvenserna och inte alls isolera något och slösa med värmen så att konstruktionen ständigt hålls varm. Med de stigande energikostnaderna är detta rent ekonomiskt ingen lockande idé. Alltså jag håller definitivt med, ska man tilläggsisolera (föreslagsvis utvändigt) ångspärrar man från insidan.

Edit: Vårt hus har ingen egentlig ångspärr åt något håll, men är inte heller särskilt välisolerat. Stommen är 200-300 år och still going strong.
 
Snälla ge mig korta fakta!
Hur ser det ut utifrån och in om man ska behålla timmerstommen "naken" på utsidan? Och ändå ha lite skön komfort vintertid.
Stommen är grov (stockar 150x150 minst) från 1864 och ska sättas upp i vår med lindrev emellan.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ur byggnadsvårdshänseende är detta säkert helt förkastligt men jag måste ändå påpeka samma som ovan. Det är ju grundläggande fysik det här med ångtryck, luftrörelser och daggpunkt. De grundläggande fysikaliska lagarna har inte förändrats med åren.
Ska man leva modernt och inte bara bada en gång per år strax innan jul, så måste man också vad det gäller huset ta konsekvenserna av detta och skydda huset. Det innebär t.ex. att ångspärr gärna ska nyttjas, på varma sidan.
Det känns som om vi pratar förbi varandra tycker jag?

Diskussionen tror jag gäller sån där gul konstfiber (heter det gullfiber?) som såvitt jag förstår kräver plast för att funka, eftersom den inte får bli fuktig. Och eftersom det som regel är en dum idé att bygga in täta skikt, ex plast, i gamla hus, verkar det vara klokare att använda andra material, som tål lite fukt och som klarar av att andas, t.ex. ekofiber eller spån.

En annan sak är all den fuktighet som våra moderna bekvämligheter alstrar: torktumlaren, duschen o.s.v. Men denna fuktigheten ska ju inte upp genom den gamla konstruktionen heller! Väljer man att göra ett litet tillbygge till sitt gamla hus, komplett med rejäl ventilation, våtskikt o.s.v. och placerar alla sådana moderniteter där, så ska ju inte det gamla huset påverkas. Och måste man placera maskinerna inne i den gamla huskroppen så får man ju försöka skydda den mot ånga och läckage på samma sätt.

Men den allra viktigaste frågan hoppar ni ju över: Behövs tilläggsisolering i väggarna? Och jag menar inte frågan ironiskt, utan är mycket intresserad av svaret. Vi tänker själva försöka utan, och jag är till 99,9% säker på att vårt svar efter en vinter blir "nej". Men hus är ju olika, och husägare också.

Alltså - utmaningen gäller följande:
Finns här någon som faktiskt har väntat ett år med att tilläggsisolera väggarna, och provat att bo en vinter i ett väl timrat hus, ordentligt tätat runt fönster o dörrar med lindrev, välfyllda trossbottnar och ordentlig isolering på vinden, samt kanske lite vindpapp under panelern - men ingen tilläggsisolering i väggarna? Hur gick det? Tyckte ni sen att det var värt arbetet, kostnaderna och riskerna att dra igång en tilläggsisolering av väggarna?

Som tidigare gäller utmaningen bara timrade hus - plankkonstuktioner är en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.