Hej.
Jag håller på att installera en ny Wamsler K156 kökspanna (märkeffekt 20-24 kW, verkningsgrad runt 70%?, rökgastemp. HÖG ca 300 C? ).
Då verkningsgraden bara är Ok men inte mer så tänker jag att jag skulle kunna linda en kopparslinga runt den första stigande metern av rökröret, innan röret går in i murstocken på ca 2 meters höjd. Det blir mellan 15 o 25 meters kopparslinga.
På så sätt tänker jag att jag får ut lite mer energi till ack.tanken.
Är detta en rimlig tanke?

Kan jag i så fall skarva på 12/15mm slingan precis innan inloppet i botten på kökspannan och sedan koppla ihop den med stigaren nån stans efter pannan.
Cirkulationen blir precis samma som pannans eftersom "rökrörsslingan" sitter i lilla kretsloppet mellan laddomat och panna.

Slingan blir givetvis ordentligt isolerad och ev ett yttre rör utanpå.

Ser ni några problem med hela tanken. Det kanske är åt skogen tokigt på nåt sätt. Eller genialt?

*Finns det nån risk i att sänka rökgastempen/öka energiuttaget efter pannan?
*Kan vattnet i slingan bli för varmt/koka då laddomatens hastighet och laddning ju styrs enbart av pannvattentempen och inte den externa slingans temp.

Mycket tacksam för tankar och kunskap kring detta!
 
Du kommer troligtvis få en del problem med luft i den där slingan..

I övrigt känns det som det blir mer jobb är du får ut av det, men jag har svårt att tro det skulle bli problem med kok just där, då anliggningsytan är relativt liten..

Men den kommer att ställa till med luftproblem, den saken är säker..
 
Du har säkert en poäng i att det kan bli mycket jobb för lite vinning...

...räcker det inte med en avluftnig på toppen av slingan?
 
Tänkte lite tokigt ang luften. Sålänge som slingan står upp(dvs stigande rör) så bör ju inte luften bli ett problem.

Sen vad gäller utfallet så är det lite svårt att gissa, och jag vet ingen som provat heller.. Men jag tror inte du kommer sänka rökgaserna nämnvärt mycket, fast jag gissar bara..
 
Jo slingan runt rökröret får ju inte bli "för effektiv" men det går ju att följa upp genom att kolla tempen i slutet av skorstenen.

Köpelösningen skulle väl ta decennier att tjäna in :) (12 500:) Jag tänker 1000-2000 för mjuka kopparrör och sen några kopplingar. Jag har ju trots allt redan mantel i Wamslerpannan men med lite dåliga verkningsgrad.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Visst är det fantastiskt med 12500:-! Även om konstruktionen ser bra ut... Kan ju endast vara en byggpryl i Svea rike som kostar så? Räknar jag bort trehundra för materialkostnad skulle jag kunna jobba med den i minst ett par dar på mitt konsultarvode... Tillochmed jag som inte kan svetsa kanske skulle få ihopet inom den tiden? Svetskurs inräknad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.