Vi har precis flyttat in i ett nytt hus som har ledlampor inmonterade i taket och som styrs med dimmer. På något ställe kan man sätta upp en vanlig taklampa som har en strömbrytare på väggen av "flip"-typ. Dvs, den återgår i samma läge oavsett hur många gånger man trycker.

Beroende på vilken glödlampa jag ansluter får jag olika resultat:
lågenergi - lampan blinkar eller är av
led - lampan lyser starkt eller svagt
vanlig glödlampan - lampan lyser svagt eller är av

Vad är detta? När jag mäter spänningen ligger det konstant spänning över kretsen oavsett strömbrytarens läge.

Hade huset varit gammalt hade jag gissat på dålig kabeldragning, men här börjar jag tro att det är något himla fiffigt som jag inte stött på tidigare.

Någon som vet, och som kan tipsa om lämplig glödlampa för att få starkt ljus eller inget ljus (se ovan vad jag har nu)?
 
Tilläggsinfo:
I taket finns tre sladdar, en är sannolikt jord (gul/grön) och övriga två är väl plus och minus.

Läste om någon som hade fyra sladdar, men jag har alltså bara hittat tre. Kanske en till i innertaket???
 
Om det är 220/230 volts lampor du ansluter så finns det ej plus och minus då vi har växelström i våra ledningar.
Förövrigt så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.:confused:
 
Dimrat uttag. Använd glödlampa och testa att hålla in knappen en liten stund istället för att bara trycka till på den.
 
Hur funkar en dosdimmer? Kan det vara en sådan? Öppna den återfjädrande brytaren och kolla vad som finns bakom.

Edit: Tvåa på bollen.
 
Det är nästan säkert en dosdimmer. De brukar fungera så att ett kort tryck på knappen släcker eller tänder till senast dimmad nivå på lampan. Håller man inne knappen så dimmar den upp eller ned, vrannan gång.

Lågenergi lampor skall du absolut inte ansluta, de allra flesta kan inte dimmas. Många LED lampor kan inte heller dimmas. En vanlig glödlampa kan "alltid" dimmas.

Nu kanske det inte är en vanlig dimmer, utan någon form av drivdon för LED. I så fall gäller det att koppla in rätt typ av LED.
 
Kanske dags att fråga säljaren/byggaren/elmontören?

Du har kanske till och med en pärm med bruksanvisningar och liknande över husets installationer.
 
Jag är övertygad om att det är en dosdimmer. Mät i uttaget och försök därigenom lista ut om det är 12V eller 240V (eller nått annat)
 
Ja, jag är också övertygad om att det är en dosdimmer. Mäta i uttaget går inte att göra om du har dosdimmer. Du kommer mäta upp 230V oavsett hur många gånger du trycker.

Håll in vippan ett tag så kommer ljuset öka.

//Patrik
 
Tack, ni har så klart rätt. Det är en dimmer förklädd till vanlig lampknapp. Den mäter mycket riktigt drygt 220 V konstant och med en vanlig lampa i så dimrar den om kam trycker "rätt" på knappen. Dessutom kommer den ihåg hur mycket den var dimrad senast den var på.
Fin grej när man fattar hur den funkar.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BigR
Jag har samma fenomen i ett rum. Kopplade en 2W LED till uttaget och den lyser fast strömbrytaren (gammaldags på/av) är i läge av. Den lyser knappt skönjbart, men syns ändå i mörkret.

Känns inget vidare när man ska sova och ser en prick i mörkret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.