Jag har användt mig av Anders Gripstedt, och OBM gruppen ett flertal gånger och jag är mycket nöjd alla gånger!
 
Jag ha också tråkiga erfarenhet med OBM.

Nu letar jag efter en ny besiktningsman i Helsingborg. Nån som kan rekomendera någon?
 
Är det inte bättre att besiktiga själv? Har man dolda fel sen, är dom dolda för besiktningen.
Tror att om man följer en lista, kan man hitta det mesta.
 
Vi använde oss av Eminenta, Pia Engman, och vi var mycket nöjda med hennes besiktning. Den kändes grundligt utförd och hon berättade också sånt hon såg som så att säga låg utanför besiktningen. Hon svarade på alla våra frågor och var ärlig och sa att hon inte visste när hon inte var säker på någon fråga.
Har också hört mycket gott om Benny Parhorn, även han på Eminenta.
 
Jag har besiktigat själv och har en lista på 23 fel. Besiktningsmanen behöver jag för att överklaga till ARN.

Tack jokamp.
Ska kolla.
Kan du skriva om hur badrumsbesiktning gick till?
Hade hon några mätinstrument? Hur kollade hon om det finns bakfall?

Anledning att jag frågar är att besiktningsmanen jag anlitade hade inga mätinstrument och han agerade snarare som medlare mellan mig och hantverkaren och försökte övertala mig att han ska åtgärda bakfall genom att rätta till plattor. Sen när jag påpekade för honom att det jag vill är att han ska kolla fallet mot brunnen och sen bestämmer jag hur jag ska göra.

Jag gjorde kanske inte rätt att ge besiktningsmanens namn och tlnr innan besiktningen.

Hur mycket kostade det att besiktiga badrummet?
 
Redigerat:
margareta7 skrev:
Jag har besiktigat själv och har en lista på 23 fel. Besiktningsmanen behöver jag för att överklaga till ARN.

Tack jokamp.
Ska kolla.
Kan du skriva om hur badrumsbesiktning gick till?
Hade hon några mätinstrument? Hur kollade hon om det finns bakfall?

Anledning att jag frågar är att besiktningsmanen jag anlitade hade inga mätinstrument och han agerade snarare som medlare mellan mig och hantverkaren och försökte övertala mig att han ska åtgärda bakfall genom att rätta till plattor. Sen när jag påpekade för honom att det jag vill är att han ska kolla fallet mot brunnen och sen bestämmer jag hur jag ska göra.

Jag gjorde kanske inte rätt att ge besiktningsmanens namn och tlnr innan besiktningen.

Hur mycket kostade det att besiktiga badrummet?
Tyvärr så var besiktningen av badrummet inte direkt prioriterat vid vår husbesiktning eftersom det var gammalt och vi sa till besiktningsmannen att vi tänkt att helrenovera det det första vi gör...

Men det hon gjorde var iallafall att mäta fukten i golvet, med en fuktmätare, dels på diverse ställen på golvet, dels runt golvbrunnen under duschkabinen och sen på vissa ställen där hon tyckte det såg ut som att det hade kommit fukt. Någon kontroll av fall gjordes inte.
 
Sparhawk skrev:
Konstigt... Jag tyckte han var väldigt nogrann och kunnig:(

Jag är visserligen ny på det här med besiktning men både min svärfar och jag tyckte han gjorde ett bra jobb.

I besiktningsprotokollet så stod allt han berätta och det enda jag kunde klaga på var några stavfel...

/ Sparhawk
Jag anlitade ABOS Alf Olsson för besiktning av ett hus i Skånes Fagerhult och jag fick ett gott intryck av honom som människa och besiktningsman. Mycket kunnig och noggrann. Jag mejlade råd & rön men dom hittade inte hans namn på "svarta listor".
 
Lite sen kanske..., men har fått hus besikigat vid tre tillfällen (två olika hus).

Hus 1 (köp): Äldre man från Malmö-trakten, kommer inte ihåg namn eller firma. Han gjorde en två-timmars besiktning av ett helt hus och kollade inte utsida eller tak särkskilt noggrannt. Mätte fukt "utifrån" och ej i kontakt med materialet, vilket senare ifrågasattes av annan besiktningsman. Var sådär nöjda med hans insats. Inga direkta fel, men inte tillräckligt noggrann.

Hus 1 (försäljning): Anticimex. Ypperligt noggrann. 4 timmars besiktning. Mycket nöjda!

Hus 2: OBM. Återbesiktning. Vi fick efterfråga mer nogrann undersökning av tak och det visade sig vara läckage vid flera ställen, trots nytt papptak. Inte tillräckligt noggrann, enligt våra krav.

Anticimex alltså helt klart bäst hittils!
 
Efter de dåliga erfarenheterna med OBM så använde vi Anticimex, både i Malmö och på sommarstället. Säkert beroende på besiktningsman men jag uppfattade dem som betydligt proffsigare. OBM uppträdde framförallt väldigt oproffsigt när deras misstag upptäcktes, inte minst kunde de undvikit massa dålig publicitet på internet...
 
Enligt min uppfattning var besiktningsmannen från Anticimex inte bara mer noggrann än han från OBM, utan även mer tekniskt kunnig.
 
hmm. jag har läst runt lite efter en vettig besiktningsman/företag o de verkar som hur duktiga nån tycker ett ett ställe, en person är så finns det lika många till som säger att denna besiktingsman/företag är de värsta dom varit med om och att dom missat o slarvat. Hur ska man veta var man ska vända sig? finns de överhuvudtaget något företag någonstans som ingen är missnöjda med? känns som en statistisk omöjlighet, men nu ska jag köpa hus o tror/känner att den här bostaden är en dröm jag haft sen barnsben men har heller aldrig köpt ett hus o vill verkligen ha fatt i en bra överlåtelsebesiktning
 
Säkert är det så att det inte finns någon firma som är perfekt, framförallt eftersom firman företräds av olika personer. men som du ser så finns det goda erfarenheter av vissa firmor och sämre av andra. För mig är det viktigt att företaget är noga med sitt rykte och anseende och förstår vad en dålig erfarenhet kan bidra till. Jag var personligen oerhört besviken på OBM och hur de hanterade det faktum att Allmänna reklamationsnämnden biföll vårt ärende. Inte en ursäkt, inte ett mail eller telefon samtal utan in i det sista vidhöll man att man inte gjort fel vilket var helt uppenbart. Alla kan göra fel och misstag i sitt arbete men det är hur man hanterar det som är avgörande för konkurrenskraften i framtiden.
Skulle jag köpa hus idag skulle jag använt Anticimex som vi använt vid 3 av 4 husbesiktningar varav en vart en ombesiktning på den som OBM utförde.
 
enligt vad jag läst runt på sbr och div andra sidor så finns de en del grejer som man hemskt gärna skulle vilja ha kollat som inte alls ingår i besiktningen.
[saxat från sbr]
Mark som inte har ett omedelbart samband med byggnaderna på en fastighet ingår inte i besiktningen. Installationer såsom el, värme, vatten, sanitet, vitvaror, ventilation, skorsten eller eldstad ingår inte heller. Vidare ingår inte undersökningar som kräver ingrepp i byggnaden. Provtryckning, radonmätning, fuktmätning och invändig inspektion av oljetank är exempel på sådana undersökningar som inte ingår.

skulle, detta innebära att alla eventuella fel som hamnar under dom här punkterna inte kan anmälas som dolda fel eftersom man då inte undersökt dom?

detta skulle ju innebära att man behöver ta dit en Elektriker, vvsare, sotare, dessutom göra en fuktmätning o skicka prover på brunnsvattnet till lämpligt labb.

El kan min svåger kolla, värme o vitvaror kan man skita i för de finns inte riktigt nån värme och vitvaror ska man nog bara vara glad om de funkar.
men övriga punkter som fuktmätning, skorsten o vatten iallafall.
vem kan man vända sig till om man vill ha en utförligare besiktning?


 
Radonmätning är en lång process och ska utföras på vinterhalvåret. Kolla med kommunen dom har ofta koll.
Skorsten - sotaren inspekterar och provtrycker.
Det är som du skrev en hel som inte ingår i en överlåtelsebesiktning men prata med besiktningsmannen. Det finns olika nivåer med pris därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.