Hej
Ska renovera vår tvättstuga, idag finns det våtrumsmatta med uppvik. Har tänkt att byta den och golvbrunn, Nu till den stora frågan kan man ha kvar elementrören genom golv och våtrumsmattan (svets runt rör) och få det godkänt enligt gvk?? :rolleyes:

Med vänlig hälsning Fooney
 
Vet inte om GVK godkänner det men säkert vatten godkänner det inte. Dock får man ju göra avsteg.
 
Men säker vatten är väl inget man kan nyttja på en renovering, jag har 2st prisolrör (ettrörsystem) som sticker upp ur det flytande golvet betong - cellplast - spånskiva.
 
Man ska följa säkert vatten vid renovering men man får göra dokumenterad avsteg om man tycker det blir för dyrt att tex dra om rör.
 
Vi byte våtrumsmatta i vår tvättstuga. På ett ställe har vi 4st rör som går genom mattan. Firman vi anlitade löste det galant, och vi fick ett Gvk-intyg där det stod noterat att det fanns rörgenomföringar.
 
Okej hur gjorde de rent praktiskt ? skar de ut mattan o monterade silikon
Vad innebar det intyget med undantag, får du samma ersättning som om det skulle saknas rörgenomföring om en vattenskada inträffar??
 
Man sätter tätband och stosetter runt rören.. Man kan även svetsa.

Det är ok att göra så då det handlar om en renovering, men som många påpekar så skriver man en avvikelse.
 
Dom svetsade ihop det jättesnyggt. Tydligen gjorde man alltid så här för 20 år sedan och dom hade kvar en gammal räv som kunde detta till fullo.

Som jag förstod det lämnade dom garanti på att det är tätt i nuvarande utförande. Undantaget i GVK antar jag gäller mot försäkringsbolaget om det nu skulle bli en läcka just i skarven.

Å andra sidan är detta ju en tvättstuga, inget som du duschar vatten på... så jag känner mig helt nöjd och lugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.