Så egentligen ska alltså termostaten på golvvärmebilden i #208 vara helt öppen, flödet genom golvvärmen för (tex) kök och vardagsrum vara helt öppen för att systemet ska ge max och sen reglerar man tempen med shunten?

Låter ju ganska logiskt... Får fundera lite innan jag börjar skruva på golvvärmeslingornas inställningar.

En person jag känner som jobbar med energioptimeringar åt industrin på en stor konsultfirma menade just att de golvvärmesystem som inte är injusterade brukar kännetecknas av att de står inställda på fullt blås. Med risk för att minnas fel...
 
Hej!

Kul att du har kommit så långt att du kan finlira!
Vill du ha ett bra verktyg så köp en enkel ir termometer. mäter temp på sekunder, men kan också förvirra dig på sekunder ;) funkar dåligt på blank metall, sätt på en bit tejp.

Termostaten som sitter på golvvärmefördelaren sitter på en en shunt. fördelaren har en egen shunt. Du kan använda den för att skydda golvet från övertemperaturer (trägolv och plastmatta) Annars är den till för att sänka extra här.

Om du vill ge dig på att justera golvvärmeslingorna så rekommenderar jag dig att jacka av styrmotorerna till slingorna (om det öppnar dom) märk dom mycket noga först!!! och ställa en enkel termometer i varje rum. Sen har du ett tålamodsjobb som bara kan göras på vintern.
snålkör pannans shunt så kallaste rummet blir lagom varmt. stryp sen dom varmaste rummen. att kolla flödena och kolla varje slingas returtemp med en ir-termometer kan ocskå vara en bra vägledning.

Vår och höst är omöjlig med varierande temperaturer från +15 till -5 och så har du 20 ton betonggolv som inte hinner med i temperatursvängningarna. då ska rumstermostaterna stänga slingorna efterhand.(när allt är i normaldrift)

Urban
 
Urban
" Sen har du ett tålamodsjobb som bara kan göras på vintern.
snålkör pannans shunt så kallaste rummet blir lagom varmt. stryp sen dom varmaste rummen. att kolla flödena och kolla varje slingas returtemp med en ir-termometer kan ocskå vara en bra vägledning."

Vad tycker du om att, istället för att shunta ner vattnet från ack.-tanken, sänka vattentemperaturen i tanken? Det tar visserligen lite längre tid men man får direkt veta vilken temp.som behövs i tanken och denna temperatur inreglerad. Sedan kan man prova ut vilken värmekurva som passar för huset.
Och, med den drucknes envishet: Ju lägre temp. i ack.-tanken desto effektivare och billigare värme från luftvärmepumpen.:)

Visst märks det att jag är smålänning?
 
Göran.W
Eller så styr man shunten med inne \ ute temp givare så har man alltid lägsta möjliga fram temperatur.
Troligen går det styra värmepumpen att den bara värmer vattnet precis vad som behövs med inne eller ute givare.
 
Hej!

Jo absolut så är det nästa steg, att få till en noggrann temperaturreglering så inte VP behöver jobba i onödan.
Men tycker ni inte att det är bra att få koll på flödena först?

Sen tror jag att det inte går att justera så mycket med utegivarkurva för kan man köra på 35 grader på golvvärmen så kör man redan väldigt lågt. Kanske räcker att justera för hand 35=vinter 30=vår och höst och 20 sommar. Eller 40 sommar(för VV) med stängd chunt??

Urban
 
Jag är visserligen ganska nöjd i dagsläget. Förbrukningen har ju sjunkit dramatiskt från de 3000kWh som jag låg på från början. Nu verkar det snarare ligga kring 1300kWh för motsvarande utetemperatur.
Finns säkert en del att plocka, men våren börjar göra intåg i Skåne så frågan är hur mycket det finns att göra innan värmen börjar sticka till och allt för många faktorer ändras.

Att kalibrera flöden i systemet kan nog vara vettigt, men jag behöver nog lite mer kunskap innan jag ger mig på det. Det låter som nästa vinters projekt när temperaturen stabiliserat sig igen.
Apropå tipset med att jacka av ventilerna, har jag aldrig sett någon av mina ventiler stå fullt öppet under drift. Oftast är de "bara" öppna säg 20-30%. Något av rummen borde väl gå på fullt ös egentligen?

Urban: Jag kör 35 grader i acktanken, men vattnet ut i huset är 26-30ºC varmt.

Hans: Törs inte gå lägre på vattnet i acktanken just nu eftersom det fortfarande finns lite risk för frost och behovet av avfrostning på utedelen... Men om någon månad kan man kanske sänka vattnet lite.
 
Anders299 skrev:
Apropå tipset med att jacka av ventilerna, har jag aldrig sett någon av mina ventiler stå fullt öppet under drift. Oftast är de "bara" öppna säg 20-30%. Något av rummen borde väl gå på fullt ös egentligen?
Ta en extra titt på dina ventiler till golvslingorna. För jag utgår från att det är dessa du menar bara öppnar 20-30% ???

Detta verkar märkligt. Antingen får dessa spänning när termostaten slår till och då öppnar dom fullt (även om det kan ta ca 5min) eller så får dom ingen spänning (när termostaten slår ifrån) och är då helt stängda.
De har ingen reglerande funktion för att ställa sig i olika läge.
Det finns två läge; Antingen fullt öppna eller fullt stängda.
Har du något annat så kolla om detta verkligen stämmer. :confused:
 
Hmmm, det kan vara jag som snurrar till det också. Rimligtvis bör de ju visa flödet, inte öppningsgrad...
 
Anders299 skrev:
Hmmm, det kan vara jag som snurrar till det också. Rimligtvis bör de ju visa flödet, inte öppningsgrad...
Jag tror att dom visar öppningsgraden men som sagt det går lååååångsamt från det ena ändläget till det andra.
 
pa siktglasen ser du flodet som ar injusterat. dom sitter pa ovre fordelaren. motorn sjalv brukar ocksa ha indikering. en liten plastbit som ar uppe eller nere. bara till eller fran. dom ar pa nedre fordelar roret.
urban
 
Får bli bättre bilder lite senare. Men tittar man på denna, så är ventil 1,2,3,8 aktiva. Dvs hatten på den vita ventilen är uppe, och i siktglaset kan man ana att flottören står på ungefär hälften.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=102997&stc=1&thumb=1&d=1390142525

Men fullt ös är det inte förrän man skruvar av ventilen helt och hållet. Då blåser den igenom fullt.
Får testa att maxa termostaten och ser om den öppnar mer då. Rimligtvis borde det vara så.
 
hej
du har fattat hur det funkar.

jag kan inte exakt hur du ska justera fordelaren.
om du ger dig pa det sa kontakta tillverkaren sa du far koll.

annars ar du kanske nojd i alla fall.

ett alvarligt men vanligt fel ar att styrmotorn sitter pa fel slinga. da blir fel rum reglerat och allt blir tok.

urban
 
Styrmotorn satt inte fel, men alla termostaterna i rummen var förväxlade när vi flyttade in. Målarna hade tydligen plockat av alla och lagt i en hög i köket. Något annat snille hade satt tillbaka dem...

Vad gäller förbrukningen är jag ganska nöjd just nu...

Det som jag fortfarande funderar lite kring är termostaten på golvvärmeslingan, eftersom när jag shuntar ut ca 30º från acktanken är vattentempen tillbaka ca 22º. Men när jag sänker under 26º från acktanken hoppar returtempen upp till 24º medan rumstempen sjunker. Returtempen borde rimligtvis inte stiga när man sänker uttempen...
Tycker det borde tyda på att termostaten vid golvvärmen stänger, men blir inte klok på vilket håll jag ska vrida den. Högre eller lägre siffra...
Egentligen ett enkelt problem om jag köper mig en IR-termometer...
 
hej
nar framlednings temp sjunker sa oppnar termostat (er) eller chunt for att behalla temp i rummen. nagonstans er det fullt oppet sa varmare vatten gar tillbaka.
termostat som styr holvvermechunt kan du jacka av om du vill ha fullt flode. var radd om tunna roret till sensorn. detta er ett ror inte en kabel.
urban
 
Det mesta i huset funkar bra numera. Förbrukningen ligger på ca 35-40kWh/dygn för närvarande.
Det som dock inte funkar bra är varmvattenberedaren. Överspänningsskyddet (alltså den röda knappen) har löst ut tre gånger på en vecka, vilket får till följd man kliver in i en härligt kall dusch på morgonen (kall som i ack-tankkall - ca 35°C).
Varför har det plötsligt börjat lösa ut? Jag har inte gjort något med systemet på ett par månader nu.

Anders299 skrev:
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.