Hej

behöver forumets expertis då det rinner in vatten i källaren. Följande gäller:

Hus från 20-tal. Ingen dränering gjord sedan begynnelsen.
När vi köpte för två år sedan sa vi att vi målar direkt på de putsade väggarna samt målar direkt på betonggolvet. Förstod att fukt skulle kunna slå igenom med missfärgningar som följd.

Det har i hörnet av ett förråd blivit svart på vägg samt där vägg möter golv. Skrapade bort färg och mögel och målade väggar. Dagen efter har det torkat så jag går på och målar golvet. När jag igår gick ner för att kolla har det runnit in vatten genom väggen (i hörnet) samt eventuellt där vägg möter golv. Det har varit tö-väder ett par dagar. Hur kommer det sig att detta uppstått just nu samt, utan att dränera, hur kan jag fixa detta? Silikon för att hoppas att vattnet inte kan tränga in? :|

Dränering är planerat om ett par år då vi har mer grävarbeten att göra.

tack!!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har något att bidra med?
 
L
Ser ut som i vår källare (byggd 1925). Rinner in vid töväder och ihållande regn ... Är nog inte så mkt att göra än att dränera eller leva med det. Pumpgrop?
 
dijonken skrev:
Ser ut som i vår källare (byggd 1925). Rinner in vid töväder och ihållande regn ... Är nog inte så mkt att göra än att dränera eller leva med det. Pumpgrop?
Tack dijonken. Du kanske har rätt i det du skriver. Känns dock som att vi borde kunna göra nåt för att få bukt med att det faktiskt rinner. Det har ju inte gjort det på många år (en släkting som bodde där innan oss så det har jag koll på.). Det började ju nu när jag skrapade bort lite färg och eventuellt att lite lite puts följde med. Att det slår igenom fukt får vi leva med!
 
Orsaken är troligen den milda vintern; normalt sett så binds ju nederbörden som snö och som tjäle i marken. I år rinner allting rakt ner i marken (eller, som i ditt fall, in i huset om man inte har en fungerande dränering).
Eftersom det verkar vara i ett hörn så KAN det ju också vara så att du har stopp i dagvattenröret som ska leda bort vattnet från stupröret - har du kollat det?

Silikon på insidan är ingen bra lösning, fukten kommer alltid in ändå. Det du bör göra är:
- se till att du har en fungerande dränering som tar hand om högt grundvatten.
- se till att du har fungerande dagvattenledningar som leder bort vattnet från stuprören till stenkista, dike, kommunens dagvattennät eller liknande.
- se till så att marken närmast huset lutar bort från väggen för att leda bort ytvatten.
 
ejeras skrev:
... Det började ju nu när jag skrapade bort lite färg och eventuellt att lite lite puts följde med.
Vilken slags färg målade ni med?
Kan den ha fungerat som fuktspärr initialt och bakomvarande mur stått riktigt blöt, och nu lossnade det..?
 
GoForIt skrev:
Vilken slags färg målade ni med?
Kan den ha fungerat som fuktspärr initialt och bakomvarande mur stått riktigt blöt, och nu lossnade det..?
Vi målade med nån burk vi hade hemma. Vill minnas att det var nån Byggmax färg.. Mmm, det kan ju vara så, även om det inte blivit några extrema fuktgenomslag (vad jag kunde se). Borde ha varit blötare.
 
ejeras skrev:
Vi målade med nån burk vi hade hemma. Vill minnas att det var nån Byggmax färg.. Mmm, det kan ju vara så, även om det inte blivit några extrema fuktgenomslag (vad jag kunde se). Borde ha varit blötare.
Låter inget vidare.
Silikatfärg ska man ha
 
Du borde inte målat alls från början och att kladda på silicon nu kommer inte bli ett dugg bättre.
 
  • Gilla
Te85
  • Laddar…
om ni målat med vanlig färg bör denna tas bort, kommer bli mögel blåsa sig o putsen kommer falla av,
Jag har också en gammal källare utan vettig utvändig dränering. Här har man ist gjort en invändig dränering som faktiskt funkar. dräneringsrör är lagda längs alla ytterväggar. i vårt fall då det är gjort på 50talet så är det tegelrör. rinner fint i dem när det regnar rejält. rören går sedan till ett avlopp eller pumpgrop.
 
Det heter ju att vattnet tar sig den lättaste vägen och tränger in över allt. Men i ditt fall hade jag satsat på att dränera om runt huset, eftersom den uppenbarligen inte hjälper till.
När ni sedan har det uppgrävt kring denna hörnan kommer du få se anledningen till detta inläckage.
Att göra helt provisoriska saker som pumpgrop eller leva med det skulle inte vara nått alternativ för mig
 
Prova att få bort vatten från huset. Gräv ner plast eller några skivor strax under marknivå, och se till att skivorna lutar utåt så att vatten rinner bort från huset. Led bort vatten från ev stuprör.

Jag tycker också att en pumpgrop + avfuktare verkar vara en vettig snabbfil i väntan på dränering.
 
Hej. Hur har du det med dagvattnet? Hos mig läckte det in vid kraftigt regn. Det visade sig att dagvattenledningen var igensatt och vatten från hela taket stockade sig. Provisoriskt löste jag det genom att leda ut vattnet på gräsmattan. Nu har jag dränerat och fixat dagvattnet såklart! Lycka till!!
 
Om det bara är frågan om att temporärt stoppa vatteninflöde, tills omdränering om ett par år, så är det väl bara att prega i vad som helst som stoppar upp. T ex fogmassa, murbruk, husfix. Funkar inte det ena så funkar väl det andra. Trial & terror. :D
 
Bentonitlera sväller i kontakt med vatten och tätar springan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.