Hej har fått fatt i ca 200 år gammal ek från en lada i skåne, eken är ganska sliten, mest ner till där den tagit stryk utav regnet,, när jag slipar med en ståltråds trissa kommer den mest underbaraste ådring fram som då har olika djup, upp till nästan 15mm skillnad på de mest slitna delarna,, tyvärr är där då mycket rostiga små som stora spik i dem,, skulle vilja göra två rustika slitna gammla bord utav dessa, måtten varierar från L,B, D 1200/150/100 till 2400/200/130,, någon som har förslag eller ideer 085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
före 078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter
1, de är ju ganska tjocka. hur tjocka måste jag ha dem, eller hur smala kan jag såga dem
2, hur får jag ur spiken, de bryts lätt och stannar kvar
3, finns det annat sätt att slipa dem med än med ståtråds trissa
4, vilket lim ska jag annvända
5, behöver jag använda någon sorts rund stav till att plugga dem till sammans (för mer bärighet och stabillitet)
6, ser när jag slipat att där är spår av mask hål?? hur stoppar jag det
7, hur reparerar jag hål, sprickor, stora skåror, vilket spackel eller tillverkar jag det själv
 
ingvarjensen67 skrev:
Hej har fått fatt i ca 200 år gammal ek från en lada i skåne, eken är ganska sliten, mest ner till där den tagit stryk utav regnet,, när jag slipar med en ståltråds trissa kommer den mest underbaraste ådring fram som då har olika djup, upp till nästan 15mm skillnad på de mest slitna delarna,, tyvärr är där då mycket rostiga små som stora spik i dem,, skulle vilja göra två rustika slitna gammla bord utav dessa, måtten varierar från L,B, D 1200/150/100 till 2400/200/130,, någon som har förslag eller ideer [bild]före [bild] efter
1, de är ju ganska tjocka. hur tjocka måste jag ha dem, eller hur smala kan jag såga dem
2, hur får jag ur spiken, de bryts lätt och stannar kvar
3, finns det annat sätt att slipa dem med än med ståtråds trissa
4, vilket lim ska jag annvända
5, behöver jag använda någon sorts rund stav till att plugga dem till sammans (för mer bärighet och stabillitet)
6, ser när jag slipat att där är spår av mask hål?? hur stoppar jag det
7, hur reparerar jag hål, sprickor, stora skåror, vilket spackel eller tillverkar jag det själv
Mitt spontana svar är: det är inget att ha, låt dem vara så kommer jag och hämtar och tar bort skräpet åt dig.
Hur du kan och ska bearbeta dem kan jag inte råda om, definitivt inte från bilderna. Vad gäller lim så hade jag använt vanligt vitlim. Hål och sprickor hade jag inte lagat. Såga istället bitarna så att det inte behövs. Om det måste lagas hade jag använt överblivna ekbitar och lagt i. Tror inte på spackel.
 
  • Gilla
ingvarjensen67
  • Laddar…
Alla dina frågor beror väl mycket vad du planerar att använda dem till. Ett grovt slippapper på en slipmaskin kan nog göra en del nytta om man vill slipa ner det till en plan yta. Jag skulle aldrig använda ett spackel för dessa fina ekbitar, det förstör ju hela charmen. Spikarna kan vara trixiga, fundera på om det inte är bäst att dra av dem (följer de med ut hela är det ju toppen) för att sedan spika ner den bit som blir kvar...
 
  • Gilla
elektro och 1 till
  • Laddar…
Den vackra ådringen som du får fram skulle jag ha satsat på. Verkar vara för mycket jobb att rensa dem helt. Behåll spik som är snygg, bryt och dorna ner ful spik i träet. Montera det virke du väljer ut på ett par kraftiga tvärslår som du sedan kan fästa mot ett klassiskt rustikt underrede. T ex kryssade gavlar, halvt i halvt som hålls samman med en kilad "stång". Jobba med enkla billiga handverktyg som du har råd att "offra". Såpa alltsammans efteråt.
 
  • Gilla
ingvarjensen67
  • Laddar…
Kommer bli kanon:) man blir lite varm inombords när man tänker på att det tagit träbiten 200år att bli så fin!
 
  • Gilla
elektro och 1 till
  • Laddar…
Hej alla!! och super tack för era svar, har följt lite av eran råd, ska försöka lägga in lite foto så ni får se, om det skulle vara till nöje :) och kanske lite uppföljning av det hela
Tänkte på det oxå, ja 200 år gammal lada,, men när kan då träden ha sätts i mark första ggr, de gamla "ekträden" växte ju mycket långsamt????? 092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har börjat sätta i hopa det lilla bordet 1200 långt bara
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Gör ett snyggt underede sätt ihop plankorna lite ruffigt och sälj till en inredningsbutik eller nån trendig klädaffär så har 20.000:- i fickan.
Försök att sätta ihop bordet med ekdymlingar eller smidda spikar.
 
  • Gilla
ingvarjensen67
  • Laddar…
S
å inga synliga skruv
 
  • Gilla
elektro och 2 till
  • Laddar…
någon som vet en sida eller hur man bygger underedet. gärna flera alternativ, funderar på ett rostigt stål underede
 
Hemmakatten
Underbart vacker gammal ek. Gör det inte "för fint", utan behåll ytan så mycket du kan men så att den ändå fungerar som bordsskiva. Rostigt underrede tror jag inte på. Antingen ett rustikt träunderrede eller ett i stål som visas i länken ovan, men skippa krusidullerna, håll det enkelt.
 
  • Gilla
ingvarjensen67 och 1 till
  • Laddar…
382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så minna vänner då var det klart. blev riktigt nöjd :)
 
  • Gilla
Voyager60 och 16 till
  • Laddar…
Snyggt! Passar fint till golvmattan och soffan. :)

Även om nu ladan är 200 år så kan virket vara mycket äldre än så. Förr återanvände man ofta virke från äldre hus när man byggde om eller nytt. Så en del bitar kan ha suttit 100 år i en tidigare lada innan.
 
  • Gilla
elektro och 1 till
  • Laddar…
Tufft o snyggt ! Du har ett helt unikt bord nu ! Bra jobbat!
 
  • Gilla
ingvarjensen67
  • Laddar…
007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för responsen på mitt härliga bord, glömde nämna att!!! cem77 du har så rätt, de latinska siffrorna som är inslagna i stockarna visar att ladan är flyttad,, och efter liiite granskning så visar det sig att den är flyttad från Bjuv till sin nuvarande plats i Mörshög 1650 talet,, det är så grymt, ni får ha ett par foto till ;-)
 
  • 374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elektro och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.