Hej, ny här men jag har läst på forumet i ett par år. Måste vara ett av de aktivaste forumen jag sett!

Jag har en fundering kring sotning av öppen spis och köksspis. Det känns som om sotaren springer här hela tiden. Det tenderar att bli rätt dyrt. Jag har 3 öppna spisar, en köksspis och en kakelugn i huset.

Jag kollade upp att sotning av trivseleldad eldstad bör ske var 4e år. Nu sotas den 2ggr per år. Jag eldar nästan varje kväll (vinterhalvåret) i min öppna spis i vardagsrummet då mitt hus från 1870 är rätt kallt. I köksspisen eldar jag kanske 6-7 ggr per år. Dessa har varsin rökkanal.

Vilka intervaller tycker ni verkar vettiga? Jag vill ändå inte snåla då jag är livrädd för brand men jag vill inte heller kasta pengar i sjön.
 
Mattia-SS skrev:
Hej, ny här men jag har läst på forumet i ett par år. Måste vara ett av de aktivaste forumen jag sett!

Jag har en fundering kring sotning av öppen spis och köksspis. Det känns som om sotaren springer här hela tiden. Det tenderar att bli rätt dyrt. Jag har 3 öppna spisar, en köksspis och en kakelugn i huset.

Jag kollade upp att sotning av trivseleldad eldstad bör ske var 4e år. Nu sotas den 2ggr per år. Jag eldar nästan varje kväll (vinterhalvåret) i min öppna spis i vardagsrummet då mitt hus från 1870 är rätt kallt. I köksspisen eldar jag kanske 6-7 ggr per år. Dessa har varsin rökkanal.

Vilka intervaller tycker ni verkar vettiga? Jag vill ändå inte snåla då jag är livrädd för brand men jag vill inte heller kasta pengar i sjön.
Om du eldar varje dag på vinterhalvåret är det väl knappast trivseleldning?
 
Gå kurs, sota själv!
 
Håller med fredda, gå en sotarkurs och sota själv. Den absolut bästa investering jag har gjort. Jag gick den direkt när det blev möjligt och förutom sotarkostnader slipper man ta ledigt från jobbet.
 
  • Gilla
Greger2 och 1 till
  • Laddar…
Men om vi nu pratar om intervallerna. Får fundera på det där med sotarkurs.
 
Lånar en liten del av tråden...

Här får man en tid i brevlådan av sotaren, om man inte kan då, vilken rätt har man att ändra tiden till en dag man kan?

Eller är det som så att sotaren har full rätt att ensam bestämma tid och att man då måste anpassa sig efter det....
Gillar inte det där med att låta det stå olåst/ lägga ut nyckel...
 
Plutus skrev:
Håller med fredda, gå en sotarkurs och sota själv. Den absolut bästa investering jag har gjort. Jag gick den direkt när det blev möjligt och förutom sotarkostnader slipper man ta ledigt från jobbet.
Hur mycket kostar en sådan kurs?

Har egen sotviska och övriga redskap så jag funderar på att ta över detta själv trots att jag max eldar c 2 kubik/år fördelat på 2 kaminer. Har ju även sommarstugan att sota, så det kanske betalar sig på ett par år.

Har haft mina bataljer med sotaren främst angående intervallet på Branskyddstillsyn som egentligen skall ske vart 8e år men de kom vart 4e år, samt att de ville sota varje år. Visade sig till slut bero på att förre ägaren aldrig meddelat att han bytte från oljepanna till bergvärme för 20 år sedan, så nu är det utrett då jag visade sotaren att jag har bergvärme.
 
750 kr. inkl. moms, räddningstjänsten anordnar. Man får bara sota sin egen fastighet och man slipper inte brandskyddskontrollen som har lite olika intervall beroende på hur man eldar. (8 år för en öppen spis)
 
Zixten det brukar bara vara att ringa sotaren och ändra tiden för sotning .
Mattia-SS 2ggr per år är väl en bra livförsäkring ?
Eldar man konstant så tycker jag nog att det ska sotas några gånger per år så man inte får soteld och huset brinner ner.:)
 
I Umeå så skriver man ett "brev" till räddningstjänsten och beskriver vad man "kan"och vilka verktyg man använder så får man ett intyg tillbaka och sedan ska inte sotarn komma något mer.
Hur ofta, ja då rökgastemperaturen går upp så behöver spisen och kakelugnen sotas. Öppen spis kan jag inte säga.

Protte
 
Plutus skrev:
750 kr. inkl. moms, räddningstjänsten anordnar. Man får bara sota sin egen fastighet och man slipper inte brandskyddskontrollen som har lite olika intervall beroende på hur man eldar. (8 år för en öppen spis)
Ok, är det så billigt så är det ju bara att satsa på en kurs. Det tjänar man ju in på en omgång sotning i villa och stugan, exkl kostnad för verktygen som jag iofs redan har. Skall kolla med räddningstjänsten i Hudiksvall.

@ Mattia-SS : bara att satsa på en kurs i ditt fall. Att de kommer 2 ggr per år fnv är som Micro säger en bra livförsäkring.
 
Hemmakatten
Vi tillhör Södra Roslagens Räddningstjänst och där krävs det enbart en en-sidig ansökan (finns på deras hemsida) för att få sota själv. Ansökan skickas till Räddningstjänsten som godkänner den och sedan skickar den till rätt sotningsdistrikt. Ansökan kostar inget och alla privata småhus får alltid godkänner att sota själva. Kravet på sotningskurs är borttaget. Loggbok över sin sotning måste man föra för att visa upp vid anmodan.
 
Hemmakatten skrev:
Vi tillhör Södra Roslagens Räddningstjänst och där krävs det enbart en en-sidig ansökan (finns på deras hemsida) för att få sota själv. Ansökan skickas till Räddningstjänsten som godkänner den och sedan skickar den till rätt sotningsdistrikt. Ansökan kostar inget och alla privata småhus får alltid godkänner att sota själva. Kravet på sotningskurs är borttaget. Loggbok över sin sotning måste man föra för att visa upp vid anmodan.
Kollade upp min kommun och det är samma där, ansökan skall skickas in idag ! Verkar inte finnas några kurser enl kommunen, hade gärna betalat för att gå en riktig kurs. Närmaste en kurs jag kunde komma vid sökning på Youtube var denna , kanske sponsrad av sotarna själva. http://www.youtube.com/watch?v=2kWfOKt1zUU

Hmmm, undrar just om den som gör brandskyddskontrollen blir extra petig då han kommer från sotningsfirman som förlorar 2 fastigheter att sota....
 
En fråga till TS:
I den öppna spisen som används varje kväll, hur mycket ved går det åt per år?
 
Enkelt svar är det så att du känner att det är dyrt med sotningen och att du eldar mycket. Sök egensotning hos din lokala räddningstjänst. En dagskurs. Enda du kommer behöva genomföra är Brandskyddskontroll enligt lagen om skydd mot olyckor. Sotarverktyg finns att köpa via Nordisk Spismiljö eller liknande, Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.