Jag har en äldre bokhylla i mahogny och ville nu lägga dit ett bakstycke i tunn fanér som jag tänkte hänga på väggen bakom.
Jag har nu jagat runt på olika snickerier samt skickat mail till diverse firmor som jag hittat på nätet och INGEN vill sälja till privatperson.
Vissa har svarat och skickat med kontaktuppgifter till återförsäljare men dessa återförsäljare säger att de bara säljer till "branschfolk" eller snickerier... :surprised:

Ska jag verkligen behöva anlita en snickare för att kunna beställa en fanérad skiva... Låter ju helt sjukt...
Någon som vet om det verkligen är så?

(Bor i Stockholmsområdet)
 
Det är nog så det är tyvärr - Man riktar sig inte till privatpersoner helt enkelt. Kolla vilket utbud Sigvard-Spångberg har så kan jag säkert hjälpa dig om det du vill ha finns i deras ordinarie sortiment.
Det finns även andra kanaler - Vet två brädgårdar som tar kortbetalning där man kan beställa från Sigvard men självklart slår dom på en slant på skivorna... :confused:
 
anders07 skrev:
Jag har en äldre bokhylla i mahogny och ville nu lägga dit ett bakstycke i tunn fanér som jag tänkte hänga på väggen bakom.
Jag har nu jagat runt på olika snickerier samt skickat mail till diverse firmor som jag hittat på nätet och INGEN vill sälja till privatperson.
Vissa har svarat och skickat med kontaktuppgifter till återförsäljare men dessa återförsäljare säger att de bara säljer till "branschfolk" eller snickerier... :surprised:

Ska jag verkligen behöva anlita en snickare för att kunna beställa en fanérad skiva... Låter ju helt sjukt...
Någon som vet om det verkligen är så?

(Bor i Stockholmsområdet)
Fredells, Beijer och liknande bör ju kunna ta hem det du vill ha.
Det kommer kosta skjortan tyvärr.


Bauhaus och liknande kan nog inte hjälpa dig.


Det är tråkigt att det finns så pass lite material i Sverige.
Kollar man i USA tex så är det en frukansvärd skillnad, både på utbud och prissättning
 
Du kan kanske gå på mässmonterbyggare med egwn tillverkning. Sture reklam i Järfälla vet jag tillverkar på beställning och det bör inte vara något konstigt i att beställa som privatpers.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Jag har fått fanerad plywood där man fanerat det jag önskat i efterfrågad storlek.
Men jag är nog med på vad du önskar, ett bakstycke gjort enbart av tunn fanér fungerar inte utan det måste ju limmas på något skivmaterial. Eller har du tänkt att du ska köpa fanér och sedan själv försöka fanera en skiva som bakstycke.
 
Det tråkiga är att när man köper faner i dag så kan man inte köpa några blad. Utan man köper i så kallat "block". Som oftast består av 23 blad = och det blir beroende på bredden ca 10-15 m2. Detta gäller dom som lever på att säljer faner.
Och jag kan med stor säkerhet säga att du inte behöver så mycket faner :).

Pär
 
Tack för alla svar och vänliga erbjudanden om hjälp! :)

Ja, alltså, tanken var ju att få det på någon tunn plyfa eller MDF...

En fadäs i sammanhanget är ju då att det kan vara teak och inte maghogny... dessutom börjar jag nu fundera om jag inte ska ta och bygga en platsbyggd bokhylla helt från början så jag får samma färg på bakstycke och plankor.

En plan kan ju då ev. vara att lägga breda liggande plankor som bakstycken istället, då håller de ju även upp hyllplanen...

Teak verkar ju vara allt annat än billigt dock... :surprised:
 
Hittade denna som har en del grejer: www.calexicowood.se

 
Har också sett det bolaget, min hjärna är dock inte bra nog att hämta sån information när det behövs. Om du köper där ifrån vore det kalas om du skriver hur det gick.

Kollade upp bolaget för några veckor sedan, verkar vara precis nystartat utifrån den bolagsfakta jag kunde hitta, men vissa dokument har äldre datum i sig, så det verkar ju vara äldre.
 
Jo, de verkar ju lite "nya" och har ett gäng annonser på Blocket också såg jag...
De säljer ju dock bara mot faktura så då kan man ju vänta med att betala tills man fått leveransen. :)
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Dom var ju inte så mycket billigare än andra ställen. Fast det kanske inte är rättvist efter som jag handlar som företag men iallafall.
Dom har mycket dimensionshyvlat och det kostar att ta fram.

Pär
 
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, serif]Bröderna Holm har det mesta och säljer till privatpersoner
Bröderna Holm AB
[/FONT][FONT=Georgia, Times New Roman, Times, serif]
Sala
[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, serif]0224 - 150 00 [/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, serif]Filial Stockholm :[/FONT] 0224-678030 Pyramidbacken 6
Kungenskurva [FONT=Georgia, Times New Roman, Times, serif]Kontaktperson: Johan Rehbäck [/FONT]
 
Det blev konstigt med klipp och klistra. Sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.