Hej,

Vill håller som bäst på att renovera ett badrum i vår källare och har bilat ut plattan och grävt ur en del jord.

Sedan har vi även grävt fram de gamla avloppsrören men det verkar som att de rören är underminerade? vilket innebär att rören har läckt en längre tid och skapat tomrum under dem på ett par cm. Nu när rören har varit blottade sen igår eftermiddag så är hålrummen vattenfyllda.

För övrigt så är rören fina och vi har aldrig haft något problem med avloppet så länge vi har bott här, dvs i 5 år. Huset är byggt -45.

Sedan undrar jag om inte muffarna ska vara gjutna eller tätade mer något material? för nu verkar det som att de enbart är uppskjutna.

hur hade ni gått vidare? jag har ingen direkt lust att gräva upp hela källaren för att laga något som inte är "trasigt".
 
Fast det kanske är betongrör jag har? Iaf så är de enbart ihopskjutna.

WP_20140223_12_05_28_Pro[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140223_12_05_16_Pro[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Filma avloppet? Brukar vara ett bra sett att få reda på mer. Men å andra sidan kanske det ändå är dags att byta allting.... om det är från -45
Är det för mycket jobb att byta ut det kan du kanske fundera på att relina den delen?
 
Undersök med kamera! När du ändå håller på så är det smart att göra om även om nuvarande säkert funkar ett par år. Men skulle oturen vara framme och man får bila upp plattan och lägga extra pengar igen för att man var dumsnål.
Dessutom det kanske är sura pengar just nu men tänk om du bor i huset i 10-20år? och Hur jäkla gött kan du inte sova då när du vet att avloppen är riktigt gjorda?
 
Vad kan en filmning kosta?

Saken är den att i badrummet kommer allt att vara nytt som sedan ansluts till ett y-koppel som finns placerar under yttervägg/innervägg. Så om det skiter sig, haha, så kan jag komma åt det ifrån andra sidan innerväggen utan att behöva riva upp golvet i badrummet.
Det ni ser på bilden är ett 160 y-koppel med ett 110 avstick.

WP_20140223_12_27_33_Pro[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men är det gjutjärnsrör eller betongrör? Som ni ser på den ena bilden ovan så är de väldigt fina ändå för att va 70 år gamla.
 
Svarar på min egen fråga, hittade ett bolag i malmö som hyr ut kamera för filmning av avlopp.

http://jsprodukter.se/uthyrning.php

1125:- ink moms för en inspelningsbar kamera + frakt tillbaka till uthyraren.
 
Trolige cementrör,vara dom nästan i evighet ett 110 PVC passar i muffen då med oiring som tätning
den lägger man i kanten så den rullar med in
Har det inte stoppat på 70 år stoppar det troligen inte sen heller,Som avloppsrör blir dom glatta o fina på insidan
 
Men att dom läcker lite gör då inget?

På ett annat ställe i huset så tog jag skumgummi med klisterremsa, sån man har när man flytspacklar, tejpade den runt pvc röret ca 2-3 varv och stoppade sedan i den i betongröret och göt igen hela kalaset sen.

Eller är det bättre med en o-ring?
 
gnuttisch skrev:
Men att dom läcker lite gör då inget?

På ett annat ställe i huset så tog jag skumgummi med klisterremsa, sån man har när man flytspacklar, tejpade den runt pvc röret ca 2-3 varv och stoppade sedan i den i betongröret och göt igen hela kalaset sen.

Eller är det bättre med en o-ring?
Man får inte skarva som på ditt sätt det skall vara O-ring
 
Jahapp, då får de bli det.
 
Ser ut som höganäs keramik rör, om det är sådana byt så mycket du kan.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.