Har ett hemskt terracottafärgat klinker i hall och kök med golvvärme under.

Funkar ar det att lägga en plastmatta/vinylgolv från tex fobo på klinkers?
 
Lägg den löst. Inga problem
 
T
Nja, jag hade nog spacklat klinkern med vanligt handspackel, för att få bort ojämnheter såsom fogarna till exempel, sedan limmar man mattan som vanligt.
 
S
skulle jag absolut ej göra. speciellt inte om det är i ett badrum
 
T
SBH skrev:
skulle jag absolut ej göra. speciellt inte om det är i ett badrum
Fast nu är det inte ett badrum..........
 
Det är hall och kök.

Grejen är den att det är öppenplanlösning med ett gammalt fint trägolv i vardagsrummet som är i anslutning till hallen och köket. Vi vill ha ett golv som matchar snyggt med det och funderar på en rutigt golv. De alternativen vi har som jag kan komma på är:

1. Lägg nytt golv överallt (men vi vill helst bevara det nuvarande golvet i vrummet, så det går som bort)
2. Lägga marmoleum click (men då finns inte den vita färgen vi är ute efter, "marble" ser gul ut?)
3. Måla klinkers (men då kommer det inte hålla särskilt bra)
4. Plast/Vinylgolv på klinkern om det går.
5. Plocka bort all klinkers.

Vi vill inte lägga något trä eller träfärgat golv mot den nuvarande i vardagsrummet. Har också funderat på natursten men troligtvis blir det för tungt att lägga på en sådan stor yta, samt att det blir hårt att gå på etc. Nödvändigtvis kan vi strunta i att ha på golvvärmen om vi får ett "varmare" golv att gå på. Ett tunt golv hade också varit en fördel så nivåskillnaden blir ok.

Om ni har fler förslag så tar jag gärna emot tips. :)
 
Redigerat:
Det finns ju klickvinyl, det kanske kan vara värt att titta på. Annars tror jag att ni kan lägga en tunn masonitskiva löst på klinkern och sedan en vinylmatta eller något annat på det.

Annars kan man ju köra klinker på klinker också.
 
Tack! Troligtvis blir det forbo marmoleum click.
 
Vi la PVC-matta på klinkers i vårt kök (visserligen utan golvvärme) och då spacklade vi innan med Casco KombiRapid i fogarna och våttorkade sedan upp överflöd. Idag (3 månader efter) ser man faktiskt inte skymten av några fogar i mattan, trots att det är hårt använt. Känns som detta kan vara lämpligt eftersom ni då får så lite isolerande material som möjligt med tanke på golvvärmen...
 
Gillar du inte teracottaplattor? Tycker det är snyggt, vi har det i köket, dock inte så praktiskt då det inte är så drar till sig fläckar.

Vårt kök
?pic_id=235869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Det finns ju klickvinyl, det kanske kan vara värt att titta på. Annars tror jag att ni kan lägga en tunn masonitskiva löst på klinkern och sedan en vinylmatta eller något annat på det.

Annars kan man ju köra klinker på klinker också.
Hur känsligt är det om det finns s.k. bom-plattor att lägga t.ex. masonit eller klickgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.