Förstår att det var jobbigt att kapa slangen. Har man inte en PEX-sax så är fogsvansen enklaste sättet att få av den. När du skall sätta kopplingar är en PEX-sax ett måste. Har för mig att fultema har sådan för en hundring.
 
Sekatör går fint också, det klarar en 4-åring av att klippa PEX-slang med.
Har jag märkt...........
 
En vass kniv, en träkloss under slangen och ett rejält slag med släggan brukar göra susen om man vill kapa slangen och saknar rätt grejer.
 
Hej,

Trevligt bygge helt i min anda (Budget), kul att se slutresultatet, har du någon bild?.

Har du gjort något överslag på hur mycket plattan kostat ?,
(du har gjort det mesta man kan köpa färdigt själv så jag tvivlar det går komma så mycket billigare undan.)

Tycker du det var värt bygga kantelementen/ramen själv rent tidsmässigt?, jag skall till sommaren gjuta både garageplatta och platta för fritidshus och försöker hålla ner kostnaderna så mycket det bara går.

Har även planerat en resa ner till Polen under början av Juni för att köpa allehanda material för bygget.

Har inte hittat (på nätet) någon firma som säljer kantelement i Polen ?.

Vad är det för märke på isoleringen?, jag skulle kunna ringa/mejla fabriken för prisförslag på sioleringen då jag skall gjuta ca 190 kvadrat platta totalt.

Stort lycka till med slutförandet !
 
Kan inte annat än att hålla med föregående talare. Vi är precis på samma nivå med garagebygge, jag har inga bekymmer med att bygga. Men vet inte hur man bygger. Håller på och läser runt på trådar för att samla information om mitt bygge som ska bli 8*12m. Följer med glädje detta projekt!
 
Plattan är klar och kostat 600:- per m2
Tyvärr hann jag inte med mer än så innan vintern..
Nu vet jag heller inte när bygget kommer återupptas eftersom jag hittat hussvamp i kåken:( så till sommarn blir det att riva ur alla golv på nedervåningen och lägga pengarna där ist för garaget:( om det lyckas med saneringen av svampen kanske garagebygget återupptas ännu nästa sommar.. Om det inte går sanera har jag en färdig betongplatta att sälja;)
 
Trevligt bygge! 👍
 
Antetran skrev:
Hej,

Trevligt bygge helt i min anda (Budget), kul att se slutresultatet, har du någon bild?.

Har du gjort något överslag på hur mycket plattan kostat ?,
(du har gjort det mesta man kan köpa färdigt själv så jag tvivlar det går komma så mycket billigare undan.)

Tycker du det var värt bygga kantelementen/ramen själv rent tidsmässigt?, jag skall till sommaren gjuta både garageplatta och platta för fritidshus och försöker hålla ner kostnaderna så mycket det bara går.

Har även planerat en resa ner till Polen under början av Juni för att köpa allehanda material för bygget.

Har inte hittat (på nätet) någon firma som säljer kantelement i Polen ?.

Vad är det för märke på isoleringen?, jag skulle kunna ringa/mejla fabriken för prisförslag på sioleringen då jag skall gjuta ca 190 kvadrat platta totalt.

Stort lycka till med slutförandet !
Jag har en polsk bekant som hjälpt mig köpa hem isoleringen, det var inga kantelement utan jag sågade till egna av 10cm skivor.. Man beställde tydligen per m3 och fick välja sätjocklekarna själv:)
 
600:-/m2 !!! Galet billigt (y) .

Själv har jag kalkylerat med kring 1400:-/m2 !, men har då en besvärlig tomt med hemskt mycket sten att gräva i så jag räknar med runt 700:-/m2 bara i mark och fyllnadsarbeten.

Jag hoppas verkligen det räcker för annars spricker min budget totalt.
 
Antetran skrev:
600:-/m2 !!! Galet billigt (y) .

Själv har jag kalkylerat med kring 1400:-/m2 !, men har då en besvärlig tomt med hemskt mycket sten att gräva i så jag räknar med runt 700:-/m2 bara i mark och fyllnadsarbeten.

Jag hoppas verkligen det räcker för annars spricker min budget totalt.
Jo 600 vart rätt billigt, 80000 totalt gör 135 m2, då har jag kanske lejt för toyalt 20-25 timmars arbete, jag har specificerat i någon tråd vad allt kostat..
Det jag räknat medt fel på va najtråden, gick typ 10ggr mer än kag trodde, billigt men jobbigt varje gång det tog slut:)

Jaa jag har ju köpt en egen minigrävare så inget schakt har jag behövt betala för mer än fyllnadsgrus. 5000:- trot jag det gick på
 
thestrut skrev:
Jo 600 vart rätt billigt, 80000 totalt gör 135 m2, då har jag kanske lejt för toyalt 20-25 timmars arbete, jag har specificerat i någon tråd vad allt kostat..
Det jag räknat medt fel på va najtråden, gick typ 10ggr mer än kag trodde, billigt men jobbigt varje gång det tog slut:)

Jaa jag har ju köpt en egen minigrävare så inget schakt har jag behövt betala för mer än fyllnadsgrus. 5000:- trot jag det gick på
Isoleringen fick du nästan gratis!, bara frakten landar på 12.000:- på dessa kubik!.
(Såvida du inte har ihop det med dottern till isoleringsfabriksdirektör´n) ;)

Har själv köpt grävare/traktor men tomten kan ställa till det är jag rädd för. Var det värt det tidsmässigt att göra Kantblocken med tillhörande ram själv?.

Skall köpa REJÄLT med najtråd alltså :eek:
 
Antetran skrev:
Isoleringen fick du nästan gratis!, bara frakten landar på 12.000:- på dessa kubik!.
(Såvida du inte har ihop det med dottern till isoleringsfabriksdirektör´n) ;)

Har själv köpt grävare/traktor men tomten kan ställa till det är jag rädd för. Var det värt det tidsmässigt att göra Kantblocken med tillhörande ram själv?.

Skall köpa REJÄLT med najtråd alltså :eek:
Jag tror jag gav runt 12-15k för isoleringen inkl frakt.. Min bekant tar hem mycket från polen så de hade lastat tunga grejjer i botten och sedan fyllt upp med isolering:)

Om man räknar på byggmax priser gör kantelement var det lätt värt det om man nu får tag i billig isolering..
Jag byggde som en form av virke och ställde den snedkapade skivan mot, satte även någon plastspik mot bottenskivan men vet inte om det behövdes då betongen nu säkerligen håller ihop allt:)

Men sedan ska utsidan putsas och det är ju lite jobb.. Men jag ska mura upp ett lager leca och dessa ska ju även de putsas så
Det blir bara lite merjobb..
 
  • Gilla
Antetran
  • Laddar…
hej allihopa!

hussvampssaneringen har blivit godkänd av Anticimex, har även fått till ett fungerande kök+vardagsrum igen, känns skönt!

nu blir det till att återuppta garageplaneringen medans man har ångan uppe så att säga :)

plattan är gjuten och har stått till sig i snart 2 år så den borde väl ha brunnit klart... ska bli spännande att se om det finns några sprickor i den efter att stått otäckt i 2 vintrar.. väntar bara på att snön ska tina bort från den, eller så får man ge sig ut och skotta av den :)


första steget blir att mura ett varv med leca för att ställa väggarna på, jag har tänkt "förskjuta" väggarna 5 cm in från plattans ytterkanter och försöka montera cellplast utvändigt lecablocket för att minska värmeförluster. och sedan pusta utvändigt.

har haft upp frågan tidigare om hur man fäster cellplasten på lecan. nu går tankarna på att använda fogskum, alltså att smeta ut på lecablocken och sedan trycka fast cellplasten... och sedan pressa samman med en planka+tvingar, vad tror ni om det?

sedan vill jag även förankra syllen i plattan/lecablocken, jag har tänkt att mellan säg var 3:e lecablock dvs var 180 cm borra ner en gängstång i plattan, förankra med cement+ murbruk mellan lecablocken, och sedan mutter+bricka på ovansidan syllen. vad tror ni om detta?

det innebär ju även att syllen måste dit före väggarna.
väggarna som jag tänkt spika ihop liggandes på plattan och resa i sin helhet... då har jag ingen syll som håller nederdelen i styr utan man får väl skruva på en planka nertill på resvirket som håller alla väggstolpar på plats under resningstillfället, sedan skråskruva fast regelstommen i syllen....

åsikter tas gärna emot om jag tänker rätt eller bör tänka om :D
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Trevligt att du är färdig med huset efter allt kämpande och då blir det kul att följa ditt garage bygge istället (y)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
vad tror ni då om att ställa lecablocken 5 cm in från kanten och utvändigt ha 5 cm cellplast?

väggen kommer bli in-ut 45-145-45-läkt+panel vilket ju blir ca 250, dvs detsamma som 190+50 (leca+cellplast)

det är två frågor jag har i dagsläget:

och det är hur man ska fästa leca/syll i betongplattan

samt hur man ska fästa cellplasten mot lecan?

hopps någon har nåt bra tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.