Funderar på att bygga en altan och utan att ha mätt så misstänker jag att jag måste fästa bärlinan i sockeln (grunden) på vårt hus. Jag vill inte sätta i panelen eftersom det kommer att bli för högt för golvet inne. Någon som har bra förslag på hur man skall göra.

Är det bara att borra i grunden och plugga ordentligt eller vad skall man tänka på.
 
Är det krypgrund är det nog bara att borra och sätta fast. Är det gjuten platta är det antagligen isolering ytterst och i den ska man nog inte fästa altanen.
 
Jag tog en inpregnerad 45 x170 regel som skruvades med långa skruv 160mm+plugg. Mellan regeln och grunden sattes syllisoleringspapp. Sen var det bara att skruva dit ett gäng balkskor på regeln osv.

För att anpassa golvhöjden inne/ute fick jag höja bjälklaget ca 20cm. Det gjordes genom att skruva ihop två reglar på höjden med plyfa närmast balkskon.
 
Mätte igår genom att ta ett vattenpass genom ett fönster och mätte avståndet från passets underkant till golvet. Det verkar som om jag hamnar på panelen iaf. Som jag ser det så har jag tre alternativ.

1: Sätt bärlina i panelen.
Detta var inte att rekommendera enligt Charlie

2: Plintar vid huset dvs altanen är en fristående konstruktion
Vårt hus har för att inte belastas med fukt blivit dränerat runt om. På dräneringen har man sedan laggt en grusbädd. Jag tror därför att det är svårt att få till det med plintarna.

3: Pluggar fast en bärlina i grunden med så långa bult att man kommer genom ev isolering. (vi har platta på mark från -77 så jag misstänker att isoleringen är bristfällig)

Jag tror att det blir det sista alternativet. Bärlinan kommer att hamna lite lågt men man kan väl alltid bygga på lite för att komma mer i nivå.
 
Skulle du inte kunna ha plintar en bit från huset och välja kraftigare bärlinor? Det viktiga är ju att det inte är svaj i golvet - inte att plintarna sitter ytterst på altanen.
 
Om du har en grusbädd utanför huset efter dränering så är väl den perfekt för upplag för bärlinan. Lägg ut plattor med jämna mellanrum och på plattorna lägger du bärlinan. Om höjden inte blir den rätta så är det bara att lägga flera plattor på varandra alt. stolpa upp bärlinan.
Och någon risk för sättning borde det heller inte vara om grusbädden är komprimerad, dessutom är ju en grusbädd bra dränerad så någon "frostsättning" borde heller inte inträffa.
 
Om du ska fästa altanen i husets grund så ska du göra det med expanderbultar. Finns utmärkta på Biltema som min veranda och reglarna som husets panel är spikade i hålls uppe av. Fungerar utmärkt! Expanderbulten är underskattad! Fungerar både i betong och tegel och du slipper pluggandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.