Johan- skrev:
Borde kanske nämnt att jag i botten är elektriker men sedan sadlade om för många herrans år sedan. Trådar av denna sort tenderar att tappa fokus och istället bli en "ring elektrikern tråd" med lätt aggressiv underton, vilket lockar fram ett leende. Hur som helst så fyllde tråden sitt syfte, elektriker funnen, tack för alla åsikter, råd och kommentarer.
Hur kom du i kontakt med han? Ringde du? :)
 
Patrik_Hed skrev:
Jag ska flyga ett passagerarplan till Gran Canaria. En rutinerad pilot borde utifrån tydlig dokumentation inkl. foton och utpekning i samband [ ....... ]Att man sedan i egenskap av pilot har en åsikt för att försvara jobben samt eliminera risk för jobbtjuvar är en annan diskussion som jag inte är intresserad av i denna tråd
Jag respekterar att du är stolt över ditt yrke och inte vill att det förringas, och du har lagt mycket jobb på att göra en karikatyr av inlägget du bearbetat. Men - jag har både installerat el i villor och testat att flyga plan. Och lita på mig - att flyga är mycket, mycket, mycket svårare. Det kan inte på något sätt jämföras med att dra el.

Det är nog lite det som är problemet i den här debatten- det är inte särskilt märkvärdigt att dra el.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Inget är väl svårt bara man kan det, men kan man inte så är allt svårt.
 
  • Gilla
Eyeball och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Inget är väl svårt bara man kan det, men kan man inte så är allt svårt.
Du har så rätt, men problemet uppstår väl oftast när man tror att man kan, men i själva verket har man ingen aning.
Det är då dom farliga situationerna uppstår (läs farliga renoveringarna). :D
 
andersmc skrev:
Jag respekterar att du är stolt över ditt yrke och inte vill att det förringas, och du har lagt mycket jobb på att göra en karikatyr av inlägget du bearbetat. Men - jag har både installerat el i villor och testat att flyga plan. Och lita på mig - att flyga är mycket, mycket, mycket svårare. Det kan inte på något sätt jämföras med att dra el.

Det är nog lite det som är problemet i den här debatten- det är inte särskilt märkvärdigt att dra el.
Nu la jag inte så mycket seriositet i mitt inlägg, utan såg mer min chans att göra mig lite lustig. Det är naturligtvis inte alls jämförbart, men ändå lite grundpoäng i att man tror att andras yrken är så väldigt enkla.

//Patrik
 
Det finns inget fel i att vara stolt över sitt yrke, tvärtom, kanske skapar det t.o.m. arbetsglädje. Erfarenheten säger dock att kunskap inte står i direkt proportion till hur länge man yrkesutövat (om kunskap mättes i längden på skägget så skulle geten vara professor - talesätt). Att lägga en del av helhetsjobbet av det "ynka husbygget" hos andra kunniga gör att jag själv kan unna mig cherry picking och jobba med det som jag för stunden upplever roligast. Sen så framgick det inte heller att detta är det sjätte "ynka husbygget" Fortsatt trevlig helg allesammans! :)
 
Vilken erfarenhetsbas du har att ösa ur, det som får mig att undra lite är varför du ställer frågor om "husbygen" här på ett amatörforum ????? Eftersom du säger att du i botten är en elektriker blir jag än mer förvånad. Inte minst när erfarenhet inte har så stor betydelse för det var väl nått sådant som menades med skägglängden.
 
  • Gilla
Marux
  • Laddar…
E
"Jag har jobbat som elektriker / Jag är ju elektriker i grunden / Jag har pysslat en hel del med el" har man ju stött på några gånger. Kan bara säga att samtliga av dessa kunder hade sparat mer pengar på att låta mig/oss sköta hela jobbet från planering till kontrollmätning.
 
  • Gilla
Marux och 1 till
  • Laddar…
Emil_K skrev:
"Jag har jobbat som elektriker / Jag är ju elektriker i grunden / Jag har pysslat en hel del med el" har man ju stött på några gånger. Kan bara säga att samtliga av dessa kunder hade sparat mer pengar på att låta mig/oss sköta hela jobbet från planering till kontrollmätning.
Jo, men då glömmer du alla oss som du *inte* hört det ifrån, eftersom vi inte anlitat dig (eller någon av dina kollegor) även fast det är sant. Så var försiktig med att dra alltför stora slutsatser. (Felet man i så fall gör kallas fö "sampling bias".)
 
  • Gilla
kjf och 1 till
  • Laddar…
Jag har stött på flera som gjort själva och handlat själva, vissa har varit bra, andra inte.
Problemet med att spara för att handla själv och göra själv för att sedan ta in en elektriker som ska göra vissa moment är när något blir lite fel eller det är "billigt" material och det tar lite längre tid.
Några timmar extra tid för elektrikern för att man använde en billig slang som gick av i väggen äter väldigt fort upp den lilla besparing man gjorde på att köpa slangen själv...
 
Jag drar alla rör och dosor själv i mina renoveringar/tillbyggnader här hemma, drar oftast bara i dragtråd. Köper alla uttag och brytare själv. Vet att det inte är "lagligt med rören, men min elfirma verkar inte ha ngt emot det. Elcentral och delar till den får firman stå för.


Tycker det är ett rimligt upplägg, speciellt som jag gör allt annat själv.
 
Det är lite märkligt att man inte får montera dosor / slangar / rör själv, för utan kablage är ju det ju inte någon elinstallation.. Det borde tillochmed få vara så att man kunde dra in kablaget själv utan att koppla in, om man har nån koll på hur många tåtar man behöver mellan dosorna..

Gör man rätt, så underlättar det för elektrikern (förutsatt att kablaget märks upp) som ska koppla ihop allt sen, gör man fel så är det bara slita ut kablaget och låta elektrikern göra rätt..
 
Vad gäller tråddragning och slang, så har elektriker sitt egna sätt, man tänker liksom olika.
Det är svårt att veta hur en kollega har tänkt om man kommer till ett jobb som han har gjort som man fått ta över pga någon anledning. Det tar också tid att reda ut, men verkar som att ingen bryr sig om tiden utan bara om vad materialet kostar, och det ska vara så billigt som möjligt, man skiter i kvaliteten ofta!
Finns framför allt spottar som kostar lite mer, men det går MYCKET snabbare att koppla in, men dessa väljer man inte för de va så dyra, det ska va de billigare, men som tar längre tid att koppla in, slutsumman blir ofta ungeför den samma eller dyrare... Men kunden har ju alltid rätt... sägs det iaf...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
peo skrev:
Det är lite märkligt att man inte får montera dosor / slangar / rör själv, för utan kablage är ju det ju inte någon elinstallation.. Det borde tillochmed få vara så att man kunde dra in kablaget själv utan att koppla in, om man har nån koll på hur många tåtar man behöver mellan dosorna..

Gör man rätt, så underlättar det för elektrikern (förutsatt att kablaget märks upp) som ska koppla ihop allt sen, gör man fel så är det bara slita ut kablaget och låta elektrikern göra rätt..
Du får dra hur "dosor / slangar / rör" själv om du vill det. Det finns en gråzone av nästan allt och olika lösningar.
Om sedan en behörig elektriker vill använda dem om de redan finns på plats så är det upp till honom/henne att dra tråd där och sedan göra en godkänd installation, du tyckte ju bara det var kul att dra lite rör/slang som syssla en fredagskväll pga att du var uttråkad och sedan gick de visst att använda för eldragning.
Eller om ingen behörig elektriker vill använda dem för installation utan kräver att få dra nya, då har du två val:
* Låta elektriker göra dra nytt och få en godkänd anläggning, men dina rör/slangar/dosor används inte
* Du drar elen själv men gör det utan behörighet, så det kan bli både bättre eller sämre lösning beroende på din kunskap.
;)
 
Jag vill alltid göra allt själv....iaf det som är roligt...allt tråkigt vill att någon annan gör...helst utan att jag är inblandad och naturligtvis gratis.....
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.