Jag har en gammal AGA Viking 230V MIG/MAG svets, som dock saknar justering av trådmatningen. Det enda som går att justera är spänningen.

Är det något som går att fixa till hyfsat enkelt, eller ska man sälja den och köpa någon modernare :D

Den funkar hyfsat, men skulle vilja kunna justera lite ändå. Kör mest svart och lite aluminium ibland.
 
  • Gilla
Linus J
  • Laddar…
Är det inte att den ger lite mer tråd samtidigt när du ökar på mer kräm ?
 
Jo, det gör den. Men det känns som att man vill kunna justera lite mer.

Ofta så spottar den några sekunder innan ljusbågen blir stabil, vad kan det bero på tro?
Kör 0,6 mm tråd och ofta på full kräm.
 
Gammalt slangpaket?
Jag har en Esab från -70 talet som blev som ny med nytt slangpaket.....minskade även gasåtgången med minst hälften :D
 
Det är säkert gammalt, har bara haft svetsen nått år. Köpte den mest för argontubens skull.
Den såldes som defekt, men jag bytte handtag på den och sen funkade den :)
Tyvärr inget standardpaket.
 
Det finns en övergångs fläns mellan nya och gamla standarden....
 
Rättare sagt så är det ingen snabbkoppling alls. Det försvinner in i svetsen bara.
Men jag lägger nog inga pengar på ett nytt paket. Då vill jag nog ha en riktig svets istället.
Fast den funkar att köra alu med, när slangpaketet är rätt så kort. Tvivlar på att det funkar på stora svetsen, en gammal Loke 300A, eller om det var 250A. Men trådmatningen är inte riktigt bra på den heller, men det är ju lite skillnad på riktiga med dubbla rullpar ;)
 
Nu har jag gasat slut på 0,6 tråden i maskinen, så jag stoppade i en 0,8. Tänkte att det skulle bli lite mer ampere med grövre tråd.
Men nu är trådmatningen alldeles för hög, tråden studsar i botten på smältan.
Kan man sänka spänningen till matarmotorn med ett (variabelt) motstånd tro?

Annars går den skapligt bra nu. När man körde 0,6 tråd...
 
Kolla vad det är för motor och antalet sladdar till den. Mät med multimeter om du har en.
Det är ju en gammal svets så elektroniken bör vara tämligen enkelt koonstruerad.
 
Japp, kollar och återkommer.
Idag gick den faktiskt hyfsat bra med 0,8 tråden. Mysko.
Kanske trådmatningen som är ojämn?
Tråden ser ut att brinna av väldigt nära munstycket när den går illa.
Stoppade i 0,6 tråden igen och körde. Då brinner den av nere i smältan, och ser stabil och fin ut.
Jag får dock ställa trycket på matarrullen ganska hårt för att den inte ska slira. Bromsar jag lite med fingrarna vid pistolen så slirar den ca ¾ varv, matar ¼ varv och så vidare.
Lite mysko, mottrycksrullen är ju fjäderbelastad.
Sedan drar jag åt mer, då blir det bättre.

Började meka lite med den andra svetsen också. Den trasslar tråd väldigt ofta.
Så nu har jag rivit isär ingången där tråden matas in från matarrullen, ska göra om lite så att ingången där tråden styrs in kommer närmare matarhjulet, då borde den trassla mindre.

Någon som har erfarenhet av V-formad matarrulle, med tryckrulle som går ner i det spåret?
Vanligtvis är det ju ett kullager som trycker på matarrullen.
 
Jag köpte en gammal Aga Viking svets i förra veckan. Kan det vara samma maskin? Jag hittar ingen modellbeteckning eller så, men det står att den ska kunna leverera 100 A på sekundärsidan.

När jag köpte den satt det 0.8mm-tråd i, jag upplevde att trådmatningen var för hög, tråden liksom tryckte ifrån i smältan då och då, och så smälte svetsen inte in i godset ordentligt, blev liksom bara en korv utanpå. 2mm tjockt fyrkantsrör var det jag testsvetsade på.

Nu är jag tämligen grön på det här med svetsning, men när jag i veckan köpte en liten rulle med 0.6mm-tråd tyckte jag att det fungerade bättre. Men visst vore det bättre med justerbar trådmatning. Fick du någon ordning på det? Jag tänker att jag ska skruva isär svetsen och kika lite och mäta lite när jag får tid. Ännu bättre vore om man kunde få tag på ett kretsschema, men det är kanske att hoppas på för mycket... Jag tror inte att det borde vara så svårt att bygga dit en inställning för trådmatningshastigheten...

Jag har hittills testsvetsat med en lånad argon/co2-tub, men har köpt en koldoxidtub som jag planerar att köra med. Måste bara byta muttern på regulatorn så att den passar koldioxidtuben först, vilket blev visade sig bli ett litet projekt i sig. =) Kan tänka mig att jag kommer att sakna att kunna justera trådmatningen ännu mer med koldioxid som skyddsgas.
 
Har inte funnit någon lösning, har heller inget schema :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.