Hur högt på väggen brukar man sätta uttagen så att det både blir praktiskt och snyggt, skall montera en Volta 3560 i vårt nya hus några monteringstips kanske? är det bättre att dra ut returluften än att dra upp den på kallvinden -vad är att föredra? för mig är det lika enkelt att göra båda två men frågan är vad som är enklast?
 
Praktiskt: Samma höjd som strömbrytarna ~100
Snyggt: Samma höjd som vägguttagen ~20 cm

Så praktiskt/snyggt torde då bli mitt emellan ;D

Inte upp på kallvinden, då kan det bara bli elände med kondens -> mögel/problem. Nu kör man ju inte dammsugaren kontinuerligt men för att ens slippa fundera på ev. problem så dra ut det i fria luften :)
 
finns det ingen standard som det finns på el? dvs 100 och 30 ...
 
P
Jag vet var jag skulle placera dom i nästa hus i alla fall, nere i samma höjd som andra (el)uttag.

Jag fattar inte var iden med att ha uttagen i midjehöjd kom från. Hur ofta hade du tänkt flytta slangen när du dammsuger? Helst inte alls eller hur?

Vi fick uttagen moterade i midjehöjd (i dagens hus) och det skulle jag mycket gärna bli av med. Det är så fult! Man har "förstört/förfulat" två snygga väggar med dessa uttag när det samtidigt sitter vanliga eluttag nertill på samma vägg.

Sätt uttagen brevid dom vanliga el/tele uttagen. Förresten strunt i teleuttag. Det behövs ju bara ett. där du ska ha centralenheten till telefonen. Man har väl bara trådlösa telefoner idag. Precis som med datoruttag etc...

När kommer det slanglös dammsugare? :-/

/Håkan
 
Sätt dem i samma höjd som eluttagen. Snyggast = syns knappt.
 
Framgick inte av tidigare post men på samma höjd som eluttagen satte jag mina uttag också ;)
 
Fråga era öl-magade män, (eller gravida fruar/flickvänner) vilken höjd de vill ha uttagen på.  ;)

Vi satte i alla fall våra på bekväm arbetshöjd. :D
 
Har ingen CD själv men är verkligen uttagen så erbarmligt fula? Finns inga kamoflerade varianter?
 
Det finns snygga/mindre fula varianter också.
Titta på ex.vis http://www.abc-cdsug.com som har ganska många märken.
 
Jag satt dom på 100 cm det kändes bekvämast så, och uttagen till min CD tyckte jag inte skämnde mer än en brytare på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.