Har idag olika vita nyanser i huset som jag ska försöka få lite mer enhetligt.

Skulle helst vilja ha 0500-Y överallt, men fönstrena är 0502-Y. Är det svårt att måla fönster så att det blir snyggt?

Om det inte går att måla fönstrena, funderar jag på att ha 0500-Y på alla snickerier (taklister, golvlister, dörrar och dörrfoder) förutom fönsterfoder (för att det ska funka mot fönstrena). Ser det konstigt ut?
På väggarna 0500-Y eller 0502-Y.

Eller ska man satsa på 0500-Y på väggarna och 0502-Y på alla snickerier?

Hur har ni andra gjort?
 
Det är väl iofs inte svårare att måla fönster jämfört med annat snickeri.

Men enligt min uppfattning blir det aldrig snyggt att försöka få samma färg på allt. Inte för att det är kulörmässigt trist, utan man använder olika typer av färg för vägg och snickeri och det blir aldrig exakt samma kulör eftersom baserna är olika och glansen inte samma på vägg och snickerifärg. Det upplevs som olika när man tittar på det och ibland "gulnar" , fäller, färgen olika. Därför är det enligt min mening snyggare att ha lite skillnad redan från början.
 
Sus1973 skrev:
Har idag olika vita nyanser i huset som jag ska försöka få lite mer enhetligt.

Skulle helst vilja ha 0500-Y överallt, men fönstrena är 0502-Y. Är det svårt att måla fönster så att det blir snyggt?

Om det inte går att måla fönstrena, funderar jag på att ha 0500-Y på alla snickerier (taklister, golvlister, dörrar och dörrfoder) förutom fönsterfoder (för att det ska funka mot fönstrena). Ser det konstigt ut?
På väggarna 0500-Y eller 0502-Y.

Eller ska man satsa på 0500-Y på väggarna och 0502-Y på alla snickerier?

Hur har ni andra gjort?
Är inte möjligtvis 0500-N du menar?
 
Vi har 0502Y på alla snickerier inklusive socklar men taklister är målade i samma färg som taket för att få dem smälta ihop.
De få väggar som är målade i vitt har färgen valts för att matcha, eller ge kontrast till, fondtapeter, möbler och liknande.

Visst ser man stor skillnad på snickerierna och de helt vita taklisterna men eftersom taklisterna blir ett med taken upplever inte jag det konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.