Hejsan alla!

Vi har precis haft en firma ute och kopplat in jordvärmen. När vi kom hem igår såg det ut som på bilden jag bifogar.
Det har stänkt glykol på vår fasaden som vi målade i höstas:(
Vi har skrubbade med vatten och diskmedel så fort vi såg det men idag ser det precis likadant ut.

Va tror ni? Är det ommålning som gäller?

Tacksam för svar.

Mvh ImageUploadedByByggahus.se1392998957.512742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag tror att solen kommer att bleka bort fläckarna så småningom!
 
Hej

Detta ligger åt nordöst så det känner jag mig väldigt osäker på.
Fick precis mail av vår KA att vi troligtvis måste knacka ner putsen på de ställena. Puts, färg m.m ska ju andas hela vägen... Fy fasiken så drygt..

Ingen som har varit med om detta?

Mvh
 
AnneFi
Jag hade väntat ett tag och sett om det försvann. om det inte gör det hade jag målat över.
 
Det känns väl lite överdrivet att knacka ner all puts och färg för att väggen skall "andas".

Det ser ju inte ut på bilderna som att det är en helbegjutning som skett. Då borde det väl finns tillräckligt med "yta" som kan andas.

Att det inte utseendemässigt ser så roligt ut kan jag hålla med om.

Ta reda på exakt vad glykolen består av. Jag har för mig (men kan ha fel) att det är mycket glykos dvs socker i blandningen. Från där så besluta vad som kan vara vettigt att rengöra med.

OT
På tal om kemikalier på fasader. Klottersanerare brukar impregnera med kemikalier för att motverka klotter. Vad består detta av och hindrar inte dessa kemikalier "andningen" ?
 
Håller med Roland53 här; varför i hela friden skulle man knacka ned putsen??

1) varför skulle glykol göra så putsen blir tät? Glykol är en alkohol, och har väl inga såna egenskaper?
2) det är ovan mark
3) även OM putsen blir tät, vad gör det på så begränsad yta?

Nej, ligg lågt och se hur det förändras med lite solljus och torka. Eventuellt kanske du vill måla lite så småningom, men det är en rent estetisk fråga.
 
Hela grejjen är att vi har haft problem med VVS-firman vi anlitat hela vägen med slarviga jobb och osv. Därför blev vi extra trötta när vi kommer hem och ser detta också.
Vi kommer ju att påtala detta för dom och anser att de får ordna till det. Men vi vill ju att det ska bli rätt gjort.
Vänta tills det blir lite varmare och sedan måla ett varv var ju första tanken. Det vi är rädda för är att det ska slå igenom ändå. Det är väldigt fettigt och "filkigt" liksom, men det finns kanske något som man kan spärrmåla med?
Vi har ringt en målare och han skulle kolla med sina kontakter, vi kommer även att ringa weber som tillverkat både färgen och putsen på måndag och höra vad de säger..
 
Knacka ner putsen???

Sätt en buske framför.
 
Istället för att hetsa upp sig och lyssna på en uppenbart förvirrad KA som kommer med konstiga förslag om att knacka ner puts eller Weber och målare så borde ni ta reda på vad det är man har skvätt på väggen.
Idag används ju mest rena alkoholer i brinevätskan men oavsett det så kan det naturligtvis finnas ämnen som fläckar ner väggen.
Så börja med ta reda på exakt vilket medel och fabrikat dom använde. Sen går man därifrån för att ta reda på vad fläckarna består av och vad som eventuellt löser upp dessa.

Att knacka puts för detta är ju rena fantasin och då kommer ni att få knacka mycket puts i ert husliv, för stänk och fläckar får man lite då och då.
 
Tack så mycket för era svar.. Det ordnar sig på något vis.

Mvh
 
VVSfirman får väl se till att ta bort fläckarna.
Betala inget, eller iaf inte allt innan fläckarna är borta.
 
Nä de får nog bli så faktiskt..
Vi kan ju hoppas att det är så enkelt som att bara måla över...
 
Borde inte behöva målas över. Precis som oceanis skriver: ta reda på vad det är, och sedan vad som löser det.
Vatten löser sprit (som i sig självt inte lämnar några fläckar).
Vatten löser socker (glykol).
Diskmedel löser fett.
Avfettningsmedel löser mer besvärligt fett.
Osv.

Sedan kan man iofs tänka sig att putsen och putsfärgen är genomsläpplig och att ngt ämne från brine har trängt in djupt och i värsta fall inte går att tvätta bort, men det är ju absolut sista utvägen efter allt annat är prövat.

Nå, förhoppningsvis löser VVS-firman det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.