Då det ser ut som jag måste riva upp alla golv på bottenplan till sommarn pga hussvamp kan man ju börja fundera på hur man ska bygga upp det igen,
Det är ett timmerhus med murstock i mitten, kök hall matsal och vardagsrum, alltså 4 rum totalt, har tänkt lagt klinkers i kök och hall och kanske trägolv eller parkett i matsal och vardagsrum, ska även lägga 20mm vattenburen golvvärme i samtliga rum.
Jag tänker mig nu att jag ska regla upp med 45*220 alt 45*195 cc 60 och bygga som en låda i varje rum, spännvidden blir som mest ca 4,5 meter. Kommer det fungera utan sviktande golv?
Sedan har jag tänkt lagt exvis en 20*120 under regeln som man kan lägga blindbottenskiva alternativt råspont i varje fack, beroende på vilket som blir billigast.
sedan en vindpapp som går upp gissningsvis ca10cm på bjälkarna för vinddrag och sedan fylla facken med isoleringsskivor.
Sedan glespanel 22x70 eller liknande med golvvärmeslang och plåtar.
Sedan skruva 22 mm golvspån.
Sedan valfritt trägolv
Där man tänkt klinkers ska det väl ligga en gipsskiva på spånet så det blir "dött"

Kommer detta funka? Finns det enklare/billigare sätt att göra det på?
Får lägga mycket egen tid på att få ner kostnaden, exvis kapa råspont till blindbotten.

Kom gärna med åsikter!
Mvh
 
C30 45*220 klarar en spännvidd på 4100 meter vid cc 600. Vill du ha 4500 blir det 56*225 limträbalk.
 
Det jag hade på känn... Kanske man kan lägga någon bärande 145x45 tvärs under dessa för att dela av konstruktionen och att dessa står på någon sorts plintar..
Eller ska man ha tätare cc än 60 om det är mer förmånligt prismässigt:)
 
Idag beräknar man 200 kg per kvm. Det kommer ju funka med 45*220. Så det beror på hur känslig man är med svikt.

Om du gör så är det inga problem. Eller kör tätare regelavstånd, kör du cc 450 klarar du dig på 45*220 C30.
 
Kommer man kunna lägga klinkers som inte spricker på 45x220 med 4,50 längder?
 
Tror inte ens nån vill lämna garanti på det även om du har rätt dimension.
 
Hmm så du tror ingen vill lämna garanti på att lägga klinkers på träbjälklag?

Jag funderade även på om man i de rummen där spännvidden överstiger 4100 ställa en betongplint i mitten och sedan kotla därifrån till väggen, det borde bli rätt stabilt, men kanske använda en klenare dimension än bjälkarna för att undvika köldbryggor..

Hur verkar mina tankar i övrigt? Är det så man bygger?

Och jag tänkte även börja regla från båda långsidor så man får det "smalaste" cc måttet på mitten för ökad stabilitet, för jag har svårt att tro att det stämmer med cc600 utan något fack blir mindre
 
Bump:)
 
thestrut skrev:
Hmm så du tror ingen vill lämna garanti på att lägga klinkers på träbjälklag?

Jag funderade även på om man i de rummen där spännvidden överstiger 4100 ställa en betongplint i mitten och sedan kotla därifrån till väggen, det borde bli rätt stabilt, men kanske använda en klenare dimension än bjälkarna för att undvika köldbryggor..

Hur verkar mina tankar i övrigt? Är det så man bygger?

Och jag tänkte även börja regla från båda långsidor så man får det "smalaste" cc måttet på mitten för ökad stabilitet, för jag har svårt att tro att det stämmer med cc600 utan något fack blir mindre
Jag tror inte du får en hantverkare att lämna garanti på 10 år att det inte ska spricka i fogarna på ett träbjälklag med CC 60 och spännvidd på över 4 meter om du inte gjuter.

Det du ska ha under bjälkarna skulle jag tagit impregnerat och slösa inte med att göra en botten av råspont, ta asfaltsboard istället.

Du vill inte ha mer en ett fack som inte är cc 60 när du lägger golvspån eftersom det alltid skarvas på reglarna och sätter du det facket i mitten så blir det en skarv på hela golvet i mitten vilket inte blir så bra om du ska ha klinkers.
 
okej men då är det ju lika för alla att det inte lämnas garanti på klinkersgolv vid träbjällklag.

har fått strikta order att inte ha något tryckimpregnerat alls i golvkonstruktionen så det passar jag nog på.
eftersom jag har med hussvamp att göra ska det även behandlas med boracol.

jag ska kola pris på asfaltsbord vs råspont, skiljer det inte allt för mkt så kan det bli skiva..

bra input där angående skarvning av spånskivan, men jag tror att jag kan skarva dem vartsomhelst eftersom jag tänkt ha glespanel 22x70 med golvvärmeslingor under spånskivan, vet inte om det är det mest ekonomiska sättet att få in golvvärmen men det är så tankarna är just nu, betydligt billigare än spårade spånskivor iaf.

det är 2 rum med spännvidd över 4,1 meter, är det en tokig tanke att ställa en justerbar plint i mitten och kotla mellan golvbjälkarna tvärs över hela rummet, det kan ju inte skada iaf? och då tänkte jag använda lite klenare dimension på kotlingen, tex 145 så man får in en 45a isolering mellan trossbotten och kotlingsgrejjen vad den nu kallas.

eller finns det andra sätt att ta itu med eventuell svikt som inte kostar skjortan likt limträ?

MVH
 
Kör då på cc 450 mm så klarar du dig. Blir bara en extra regel på 1,8 meter. Absolut enklast och billigaste sättet. Kör du glespanel ovanpå sen så spelar ju inte cc måttet på reglarna nån roll heller.
 
Låter som en bra ide med cc 450, i de 2 rum med längre spännvidd än 410,

Men då faller ju även enkelheten med trossbottenskivor som är anpassad för cc600 så råspont kanske fungerar lika bra
 
Nu byter jag iofs spår helt, med varför inte fylla med grus och frigolit och göra en platta?
Det blir ju stabilt och bra :)
 
Jaaa jag har funderat på det.. Men d blir nog dyrare per m2 skulle jag tro?

Men vad finns det för för och nackdelar med platta jämfört med träbjälklag?
 
Jag skulle inte rekommendera asfaboard i trossbotten, brukar bli hängmatta på den med tiden. Oljehärdad 9mm masonit brukar man lägga som trossbottenskiva. Den är väldigt styv och färdigkapad bredd för cc 60.

Om du är orolig för svikt så kan man "krysskolva" golvet. Då sätter man ett kryss av tex 45x45 i mitten i varje fack. Alternativt kottla in en vanlig regel vilket är enklare men kanske inte riktigt lika bra. Då blir golvet stabilare.

Klinkers borde inte vara några problem, men då hade jag gjort lite annorlunda. Jag hade hoppat över glesen och plåtarna och lagt slangen på spånskivan och sedan flytspacklat golvet med armering. Rätt tjocklek på flytspacklet är viktigt så det inte blir sprickbildning.

Men har du möjlighet att lägga in en bärlina på mitten så är det nog inte fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.