Vi har bott i vårt nybyggda hus i snart två år. Under den tiden har propparna gått sönder säkert fem,sex gånger till fasad och trädgårdsbelysning. Ska det verkligen vara så?
 
Nej, naturligtvis inte. Bor ni i ett så nytt hus har ni väl ändå automatsäkringar och inte proppar...?
Något drar då mycket ström helt enkelt...
 
Eller är det inte jordfelsbrytaren som löst ut?
 
Tack för ditt svar. Ja så heter det kanske, om automatsäkringar innebär att man bara slår tillbaka dem?
 
En automatsäkring, och även en jordfelsbrytare behöver man återställa.

Ofta står det typ A10, B10, C10 eller B6 osv på en säkring.

Är det bara spänningen ut till utestället som går?

En bild är ju att föredra.

Kan ju vara dubbla JFB.

Alternativt PSA.

Finns det en testknapp på utrustningen?

ÄR allt original, eller har ni satt dit mer saker på säkringen? Mer lampor? Bilvärmare etc? Om inte, så är det givetvis något fel.
 
Kattmatte2 skrev:
Vi har bott i vårt nybyggda hus i snart två år. Under den tiden har propparna gått sönder säkert fem,sex gånger till fasad och trädgårdsbelysning. Ska det verkligen vara så?
Nej så ska det inte vara.

Låt oss börja med hur det ser ut i elcentralen. Har ni en jordfelsbrytare (bild till vänster)? Bilden till höger är en dvärgbrytare (säkring). Vilken av dem är som som löser?

images images

El utomhus är ofta behängd med fukt och grejsimojs som letar sig in i kopplingsutrymmena. Är det korrekt installerat så ska inte detta inträffa. Men uppenbarligen har ni ett problem med detta. En elektriker skulle behöva se över detta.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser vår elcentral ut, där finns också jordfelsbrytaren.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild till. Ingen el är inkopplad utöver den som gjordes när vi byggde. Däremot så har vi en stuga på tomten som ligger rätt högt upp. Trappan upp dit har också belysning och där går den också. Fast trappbelysningen har en egen jordfelsbrytare i stugan.
 
Förlåt att jag upprepar mig. Men det är en av de här små knapparna som går när utebelysningen pajar, och då är det ju som sagt bara att återställa.
 
Kattmatte2 skrev:
Förlåt att jag upprepar mig. Men det är en av de här små knapparna som går när utebelysningen pajar, och då är det ju som sagt bara att återställa.
OK, då är det eventuellt ett *allvarligare* fel än om bara jordfelsbrytaren löst (det räcker oftast med ganska lite fukt på fel ställe för att det skall ske). Dina säkringar skall *inte* lösa ut vid normal drift och det kan vara (åtminstone) en brandfara som ligger och lurar.

Försåvid att ni inte drar så mycket ström med er utomhusbelysning att ni överbelastar gruppen. Vad har ni inkopplat? En massa halogenstrålkastare eller vad? Säkringen skall inte lösa ut ändå, men då är lösningen en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.