hej, ska satsa egna pengar i bygget, men till vad är smartast?
-betala tomten med.
-sänka tot bottenlånet med (det blir nog inget topplån)
-anv till sånt man köper in själv, tex köket
-spara

Hur gör/tänker ni andra?

DD
 
Jag tror att alla har "sitt" sätt att angripa problemet.

Det finns de som väljer att lägga in pengar i tillval/varor, de som väljer att minska bottenlån osv osv. Du får helt enkelt känna efter vad som känns bäst för dig.

Vi har valt att använda våra egna pengar till att betala diverse små fakturor. Kvalitetsansvarig, utsättning osv osv. Samt att använda till att ta kostnader som färg, markarbeten och garage själva.

Vilket av de alternativ som du än väljer av de du beskrev så väljer du egentligen mellan två saker. Minska lånemängden eller att spara. Frågan är vad som känns bäst för dig. Att ha ett mindre lån men inga egna pengar kvar eller att ha ett större lån och pengar på banken. (jag raljerade lite).
 
Daydreamer skrev:
hej, ska satsa egna pengar i bygget, men till vad är smartast?
-betala tomten med.
-sänka tot bottenlånet med (det blir nog inget topplån)
-anv till sånt man köper in själv, tex köket
-spara

Hur gör/tänker ni andra?

DD
För det första. Att använda dem till byggutgifter är väl ändå samma alternativ som att sänka lånebeloppet, eftersom det ju innebär att ni inte behöver låna till de grejerna.

Ni har 2 huvudalternativ:

1. Betala byggutgifter (gärna tidiga sådana så att ni inte har så mycket i kreditivet onödigt länge.

2. Behålla pengarna och låna till alla utgifter

Om det inte är några enorma summor gör det inte så stor skillnad vad ni väljer. Jag skulle antagligen lägga en del av pengarna på tidiga utgifter och spara en del av pengarna.
 
Om jag ska bygga nått hus i framtiden så ska jag definitivt använda mina sparade pengar till att köpa/betala saker svart med. Exempelvis så tar många hantverkare gärna 10-20% av fakturan svart. Där finns det ju ganska sås tora pengar att tjäna!
 
Vi använder våra pengar till att betala tomten med. Vi har nämligen inte bestämt hus ännu, och om vi skulle ge fakturan på tomten till banken så skulle ju vårt byggkreditiv börja ticka. Lite väl tidigt kanske, eftersom vi inte vet när vi kommer att påbörja själva bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.