O
Vi kommer alltid vara oense när det gäller frågan om fiber....
Jag personligen skulle inte tveka om jag blev erbjuden, även om det skulle ta en stund att räkna hem investeringen...

Om man har några som helst planer på att kanske sälja inom några år så skulle jag inte tvekat att dra in fiber även om jag själv inte skulle haft glädje av den. Det skulle göra huset mycket mer lättsålt.

Men jag kan vara lite föstående ibland... om man idag inte surfar så mycket, å känner sig nöjd med uppkoplingen
då förstår jag att det kan vara svårt att motivera de pengar som de kostar.
 
magnetens skrev:
Förmodligen bättre som med all annan teknikutveckling. Och vem kan med säkerhet säga att det kommer vara dyrare att ansluta fiber om 10 år? Eller att trådlösa anslutningar ej kommer att vara mer konkurrenssäkra än idag?
Det dyra med en fiberinstallation är grävning och såna bitar, materialet är nog inte mer än 10-15% av kostnaden. Jag har svårt att se att det skulle bli billigare att gräva i framtiden, och även om det skulle bli billigare så är man troligen färre som delar på de gemensamma kostnaderna så jag kan inte se hur det skulle kunna bli billigare.

Trådlösa anslutningar kommer ALDRIG att kunna bli lika bra som kabel eller fiber. Anledningen är enkel: Med trådlöst delar du "utrymme" med alla andra. I en kabel eller fiber är du ensam om "utrymmet".
 
Lite kuriosa när det gäller kapaciteten i fiber: http://sv.wikipedia.org/wiki/Våglängdsmultiplexering
Det betyder i korta drag att man kan skicka laser på olika våglängd helt oberoende av varandra (i en enskild fiber). Då blir bandbredden X ggr 10 Gbit/s med dagens teknik, där X är antalet laserstrålar i olika våglängd. Tekniken används idag och det finns massor av utrustning men eftersom man måste ha bra optik och bandpassfilter så drar priset iväg.

Att grävning blir billigare i framtiden verkar inte särskilt sannolikt. För oss har det varit tvärtom när vi nu byggt en väg. Hade vi gjort det för 30 år sedan hade det varit mycket billigare, inflationen inräknad.
 
  • Gilla
Micke_Schonning
  • Laddar…
Precis, fibern i sig klarar hastigheter som vi bara kan drömma om de kommande 10-15 åren. Man behöver bara byta utrustningen i ändarna för att kunna klämma in 40 Gbit/s (enligt tidigare tråd finns det som standardhastighet idag, även om ändutrustningen då såklart är dyrare än den som folk får idag) eller mer.

Gigabit-hastighet trådlöst finns ju inte ens för WiFi idag, jag är tveksam till om mobilt bredband kommer att komma upp i över 100 Mbit/s de närmsta 10 åren. Det är för trångt i frekvensutrymmet helt enkelt. Redan nu slåss mobiloperatörerna med TV-kanalerna om utrymmet.

Och OM fibern blir skadad så behöver den för det mesta inte grävas upp för att repareras utan man drar ur den och blåser i en ny. Det är inte fullt så enkelt att reparera en nergrävd kopparkabel. Ok, det går att gräva upp där skadan är och skarva, men då får man skarvar och de är inte så himla bra ur signalkvalitetssynpunkt.

Luftburen kopparkabel är lite enklare att reparera, problemet är att den luftburna biten oftast inte är mer än max ett par hundra meter. Sen går det ner i marken.


Vi hade ADSL som dog varje gång det regnade (korta avbrott på nån minut, 5-6 gånger i timmen... Helt hopplöst att försöka använda internet när det regnade och ännu mer hopplöst att försöka felanmäla (eftersom felet hann försvinna innan man kom fram till felanmälan).
 
  • Gilla
johantest
  • Laddar…
Något som är trist med kopparkablar för xDSL är ju att de är känsliga för störning. Drar man om en starkströmskabel nära telefonkabeln så påverkas den och man kan få sämre överföring. Det talas en hel del om bundling och vectoring nu för att förlänga livet på kopparkabeln och få högre hastigheter (upp emot 160mbit) men man bör veta att man måste använda den tekniken på korta avstånd. Man måste i princip ha under 400 meter, helst under 250 m till telefonstationen för att få upp hastigheten.

Coax-kabel som Com Hem har i sitt nät funkar ganska väl eftersom den har ett skydd mot störning i kabeln. Problemet där är att man delar det mediumet med alla andra, så de 300 mbit som DOCSIS 3.1 klarar delar man med de andra som sitter på kabeln. Dessutom är det långt från alla som har coax till sina villor.
 
peo skrev:
Ethernetpriserna lär ju gå ner under de åren, och ADSL kanske går upp eller försvinner hos min leverantör (Skanova via Bredbandsbolaget), men sånt är det ju ingen som vet..
Nej, men du kan ju ändå inte jämföra fiber och ADSL som tjänst. Fiber ger helt andra förutsättningar. Du kan t ex enkelt få 100/100 MBps med latens i millisekundklassen. Det kommer aldrig att hända med ADSL. Tvärtom så har man redan kramat ut det man kan få med ADSL, de hastighetsökningar i nedlänk man ser i nyare standarder är på bekostnad av ännu kortare maxavstånd till DSLAMen, och det var redan kort från början. I upplänk är det inte att tänka på.

Så du gör din jämförelse lite som att du får betala mer för en färg TV än en svart-vit. Vi som växte upp med en svart-vit känner igen alla argumenten. "Det behövs inte egentligen. Jag klarar mig bra med det jag har. Det blir ju fruktansvärt dyrt att byta ut, min gamla fungerar ju fortfarande och en ny färg TV är ju så dyr" osv. (Och vi vet ju hur det gick...) Visst kostar det mer, inte tu tal om den saken. Men det *smakar* också bättre.

Och att du skulle få koppla själv (eller via eget ombud) är som mycket_nu säger bara att glömma rakt av av en massa skäl.
 
Priset på ett hus där det inte finns fiber och där grannhusen har fiber kan möjligen ha ett något lägre värde, tex lika mycket som det kostar att dra in fiber. Eftersom fiber näten normalt dras förbi alla hus och tom med uttagsmöjligheter till varje hus så är kostnaden dvs prisskillnaden i storleks ordningen 10k - 20k SEK, allt annat är skrämselpropaganda som nu används flitigt av Svensk infrastruktur och andra mer eller mindre seriösa företag.

I vårt område har ett av dessa företag försökt skrämma folk med sjunkande husvärde men som tur är har mycket få gått på detta. Vi har nu istället bildat en lokal fiberförening som bygger ett lokalt nät som vi själva äger, vi kan då själva välja bredbandsleverantör och har koll på våra underhållskostnader, kostnaden för att bygga det lokala nätet är lägre än de alternativ som har presenterats av diverse fibernäts månglare.
 
När ni sedan ska ansluta dem som inte går med från början kommer ni att upptäcka det som vi i äldre fiberföreningar redan vet. Det kostar skjortan. Långt mer än 20 000.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
O
Att tro att det inte ska kosta mer att koppla in fiber bara för att man gör det när man själv har lust är nästan skrattretande... Klart att det kostar mer att koppla in sig senare... Mycke_nu kan säkerligen berätta hur det ligger till mer! överlåter den biten till de som har koll.

Där vi har vårat landställe mitt i mörkaste småland har de bildat en sån där fiber förening...
Där hade jag inte varit intresserad av att skaffa fiber, men å andra sidan är vi bara där ett par veckor på sommaren nån långhelg då och då.... Så då är det för dyrt med fiber, framför allt onödigt... För 4 veckors surf.... även om mottagningen är lite som den är....
Hade vi varit där oftare som varannan helg, då hade jag inte tvekat...
 
Odjuret skrev:
Att tro att det inte ska kosta mer att koppla in fiber bara för att man gör det när man själv har lust är nästan skrattretande... Klart att det kostar mer att koppla in sig senare... Mycke_nu kan säkerligen berätta hur det ligger till mer! överlåter den biten till de som har koll.

Där vi har vårat landställe mitt i mörkaste småland har de bildat en sån där fiber förening...
Där hade jag inte varit intresserad av att skaffa fiber, men å andra sidan är vi bara där ett par veckor på sommaren nån långhelg då och då.... Så då är det för dyrt med fiber, framför allt onödigt... För 4 veckors surf.... även om mottagningen är lite som den är....
Hade vi varit där oftare som varannan helg, då hade jag inte tvekat...

Det är väl en stor skillnad på en fiberförening med ett torp i mörkaste småland jämför med ett villaområde med teliaskåp utanför varje villa med 50 meters avstånd eller mindre med en eller flera stora aktörer i gatan.

Så dyrt kan det inte vara att ansluta sig från tomgräns till huset, speciellt inte om det ligger ett tom rör framdraget.
en operatör som gör det omöjligt komemr nog inte få många kunder.
 
Kostnaden för att ansluta en ny kund handlar inte om tio meter fiber från staketet till kåken, det handlar om

1. Att kunden betalar sin andel av hela den jättelika ursprungliga investeringen (typ 13 500 kr)
2. Att kunden betalar etableringskostnaden för grävmaskinen.
3. Att kunden betalar kostnaden för grävningen.
4. Att kunden betalar kostnaden för kanalisationen.
5. Att kunden betalar etableringskostnad för blåsutrustningen.
6. Att kunden betalar kostnaden för fibern.
7. Att kunden betalar etableringskostnaden för svetsutrustningen.
8. Att kunden betalar kostnaden för svetsningen.
9. Att kunden betalar kostnaden för inkopplingen (Telia tar ca 4000)

Glöm sedan inte kostnaden för TrafikAvstäningsplan och återställning av asfalt mm.

Detta är vad vi tar betalt för i vår föreningen. Vad tror ni att de kommersiella aktörerna tar?

Mindre? Really?
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
O
Andy78 skrev:
Det är väl en stor skillnad på en fiberförening med ett torp i mörkaste småland jämför med ett villaområde med teliaskåp utanför varje villa med 50 meters avstånd eller mindre med en eller flera stora aktörer i gatan.

Så dyrt kan det inte vara att ansluta sig från tomgräns till huset, speciellt inte om det ligger ett tom rör framdraget.
en operatör som gör det omöjligt komemr nog inte få många kunder.
Jag har säkert inte riktigt hängt med i hela tråden.... Men det är förstås en väldig skillnad på att dra in fiber när allting är framme i ett villa område där kommunen har hand om det hela....
Då kostar det inte mycket att behöva koppla in sig.
Men i det mörkaste småland med en fiberförening som har ansvaret, då handlar det om helt andra saker, det var det jag hade i tanken, men det var som vanligt i min värld väldigt mycket som stannar kvar där:D
Men i den världen jag levde i så är det precis som micke_nu skrev, dyyyyyrt att koppla på sig senare....
 
Odjuret skrev:
Jag har säkert inte riktigt hängt med i hela tråden.... Men det är förstås en väldig skillnad på att dra in fiber när allting är framme i ett villa område där kommunen har hand om det hela....
Då kostar det inte mycket att behöva koppla in sig.
Men i det mörkaste småland med en fiberförening som har ansvaret, då handlar det om helt andra saker, det var det jag hade i tanken, men det var som vanligt i min värld väldigt mycket som stannar kvar där:D
Men i den världen jag levde i så är det precis som micke_nu skrev, dyyyyyrt att koppla på sig senare....
Det är lugnt vi är på samma nivå, man får helt enkelt ta det från där man står geografiskt. (y)
 
Blir bara lite skeptiskt mot en produkt tjänst som är så bra att man inte kan/ska vara utan, och samtidigt som den är så bra så måste en ganska aggresiv försäljningstaktik ibland användas såsom att ingen vill köpa ett hus utan fiber och att alla andra på gatan är med, man nästsn dumförklaras om man säger nej osv.

Känner jag att jag har behov så skaffar jag och få spelar det egentligen ingen större roll om det kostar 15 eller 30 tusen bättre än att betala 15 för något man egentligen inte behöver eller har eftrtfrågat.
 
emihbr skrev:
Priset på ett hus där det inte finns fiber och där grannhusen har fiber kan möjligen ha ett något lägre värde, tex lika mycket som det kostar att dra in fiber.
Du har uppenbarligen missat tråden här på Byggahus där några köpte ett hus och för sent upptäckte inte ens kan få ADSL (båda har behov av internet för att jobba hemifrån).

Kostnaden för att helt på egen bekostnad dra in fiber kan utan problem vara sexsiffrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.