cecar33 skrev:
Eftersom det är krav på ställning vid arbete på högre höjder så borde det vara beställarens skyldighet att tillhandahålla en ställning på plats, som har alla certifikat och godkännande. Som fastighetsägare borde man anses som uppdragsgivare och därmed så är hela diskussionen överflödig, för det handlar inte om någon som skall äga verktyg eller inte utan det handlar om myndighetskrav från AV och det är inget någon kund kan sätta sig över.
Ja, men det är väl närmast en förhandlingsfråga om det är beställaren eller hantverkaren som ska ombesörja och bekosta ställningen (ev, för vidarefakturering till slutkunden).
Man kan kanske i många fall förvänta sig att hantverkaren har bättre kunskap om vad som är godkänt eller ej och är därmed en bättre beställare gentemot ställningsbyggarfirman. :x
 
pelpet skrev:
Den kan ha varit begagnad. Eller så hade de inte koll på vad en godkänd ställning innebär :)
En aluställning på släp till ett helt hus kostar minst 100 000 kr ny om den ska vara godkänd.
Begagnatmarknaden på ställning är sinnessjuk, det enda som är värre är begagnade släpkärror.
 
hantverkare1 skrev:
En aluställning på släp till ett helt hus kostar minst 100 000 kr ny om den ska vara godkänd.
Begagnatmarknaden på ställning är sinnessjuk, det enda som är värre är begagnade släpkärror.
...och då ingår nog knappt trappor, sparkskydd och stöttor i det priset. Jag skulle nog gissa på ytterligare 50 papp....

.
 
pelpet skrev:
Byggarna som byggde vårt tak (och hade egen ställning) sa att de funderade på att köpa en ny. För omkring 30000 kunde de få ett komplett släpvagns- och ställningspaket, och då var det en schysst aluminiumställning. Ett sånt paket skulle funka för alla vanliga villajobb. Så något i den stilen. Att hyra en motsvarande ställning på ramirent skulle nog kosta omkring 300 kr/dag, så ställningen borde vara avbetald på ett halvår. Dessutom får man en större flexibilitet i hur man kan hantera ställningen.
Du menar att de INTE skulle tagit extra betalt för att tillhandahålla ställning? Varifrån skulle de ta pengarna till utbildning av ställningsbyggarna, regelbundet underhåll etc?
 
Nerre skrev:
Du menar att de INTE skulle tagit extra betalt för att tillhandahålla ställning? Varifrån skulle de ta pengarna till utbildning av ställningsbyggarna, regelbundet underhåll etc?
Jag menar att om det bakar in ställningen i arbetskostnaden, precis som de gör med alla verktyg, så är det bättre för oss båda eftersom det blir mer pengar i ROT-avdrag.

(Det är förstås sämre för alla andra)
 
oceanis skrev:
...och då ingår nog knappt trappor, sparkskydd och stöttor i det priset. Jag skulle nog gissa på ytterligare 50 papp....

.
Nej precis, inga trappor osv.
 
pelpet skrev:
Jag menar att om det bakar in ställningen i arbetskostnaden, precis som de gör med alla verktyg, så är det bättre för oss båda eftersom det blir mer pengar i ROT-avdrag.

(Det är förstås sämre för alla andra)
Just det, skattebrott :thumbdown:
och det finns ingen uppsida för hantverkaren utan bara för beställaren. Varför skulle hantverkaren medverka till brott??? (Ja, ändå vet jag att en del gör det...oseriöst var ordet sa Bill...Ja t.om brottsligt sa Bull)
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
roland53 skrev:
Just det, skattebrott :thumbdown:
Så alla hantverkare som inte fakturerar separat för verktygsslitage, arbetskläder och liknande begår skattebrott?
 
pelpet skrev:
Så alla hantverkare som inte fakturerar separat för verktygsslitage, arbetskläder och liknande begår skattebrott?
Inte begår men medverkar till det. Det är ju inte hantverkaren som får vinning av ROT-avdraget (möjligtvis indirekt genom att det genererar mer jobb).
 
Så länge man inte går back på material- och maskinkostnader och redovisar rätt antal timmar så är det väl ok inokm reglerna för ROT?

Att ta självkostnadspris för materialet och sen 1500 spänn timmen kan väl inte skatteverket klaga på?


Det är ju där regeringen tänkte helt fel när de införde ROT, de trodde att hantverkarna skulle fortsätta med samma marginaler och timkostnader som förut.
 
roland53 skrev:
Inte begår men medverkar till det. Det är ju inte hantverkaren som får vinning av ROT-avdraget (möjligtvis indirekt genom att det genererar mer jobb).
Jag skulle inte kalla det för skattefusk. Verktyg är något som hantverkaren behöver för att kunna utföra arbete. Ska man byta ett tak så är ställningen nödvändig. Att hantverkaren väljer att inkludera den i arbetskostnaden istället för att fakturera den separat är inte att fuska, det är en fråga om hur man väljer att organisera arbetet.

Båda tjänar på det, vi ett korrekt upplägg. Om vi antar att hantverkarens verkliga kostnad för ställningen är 100 kr/dag, och hantverkaren kör med 30 kr högre timpris, så får hantverkaren in 240 kr extra till firman varje dag. Men tack vare rotavdraget så behöver beställaren bara betala 120 kr extra varje dag efter ROT. Hantverkarens firma tjänar då 140 kr/dag på att inkludera ställningen i arbetskostnaden, och beställaren sparar 160 kr jämfört med om hantverkaren hyrt en ställning.

Jag har för mig att gränsen för fusk går vid minusresultat på material. Noll marginal är okej.
 
Ja, oavsett alla kreaktiva upplägg så är det mig veterligen endast arbetskostnaden som är ROT berättigad.
Material ingår ej. (om skatteverket godkänner verktyg som arbete så har jag inga problem med det - då är det bara att gratulera :))
Till syvende och sist så är väl skatteverket som avgör..... och vad jag kan läsa i nyhetsflödet så börjar dom mullra nu och ska börja att granska värmepumpsinstallationer
 
pelle242 skrev:
Man får hoppas hantverkare har bättre etik än övriga då, det har blivit väääldigt tyst runt mig där jag sitter just nu.
(Och nej jag har inte bättre etik än någon annan, jag är bara ointresserad av OS).
Samma här, är lagom ointresserad av OS och ser det som en fördel att stuva om i vardagen (mindre trafik och kort väntetid på vårdcentralen etc). Givetvis så smittar "OS sjukan" av sig på HELA samhället.

Kunde inte låta bli att posta inlägget efter som att redan många utryckt rätt starka åsikter. Till exempel att en smed bara har svets och vattenpass eller att man kan ljuga om kostnaden för ställning för att kunna lämna lägst pris.

Vet om två butiker som vänder sig till yrkesfolk och som lockar med OS. (Givetvis kan man gå in i valfri elektronikbutik och titta där eller på sin mobil för den delen...)

Flera av de större byggföretag har intressen i uthyrningsbranchen av verktyg. Man får väl en fräschare och underhållen maskinpark samt minskar svinnet.

Som någon påpekade så erbjuds utkörningsdag av ställningar och verktyg. Likväl erbjuds montaget och det är väl kanske bra att det finns som alternativ. Kanske inte går lika fort och blir helt säkert för någon som inte har vanan inne. Givetvis så vill väl ingen uppdragsgivare att någon oseriös person kommer släpandes på någon ranglig historia och sedan skadar sig.

Fungerar väl ungefär på samma vis för håltagning i betong. Går att hyra, finns företag som endast sysslar med det och som har anpassad försäkring för det ändamålet.

För riktiga elverktyg så följer ofta en garantitid på 3 år. Verktygen har efter det kvar ett andrahandsvärde. Men visst är det kapitalförstöring att köpa dyra verktyg som man används för ett jobb. Det är ju en avvägning som varje person/företagare måste göra själv...
 
Man kanske ska va tyst här om man jobbar med att hyra ut ställning och byggmaskiner eller? :)

Tycker inte det är något konstigt alls med att en snickare hyr ställningen han behöver. Som det sagts tidigare så behövs det ju ofta olika lösningar och delar för varje jobb man gör från ställning. Från en uthyrningsfirma får man en godkänd och kontrollerad ställning, och rätt delar!

Vi har en del snickare som kunder som har lite ställning själva och kompletterar från oss när något behövs. Är ju en lösning, men det gäller ju för snickarna att hålla koll på vems dom olika delarna är.

Har även några kunder där firmorna äger egen ställning men snickarna kommer till oss och hyr våran ställning för att den håller så mycket bättre kvalitet, och är säker att stå på till skillnad från "skrothögen" som ligger vid deras förråd.

Enligt mig ska en snickare ha alla "grundverktyg" i bilen. Men hyra alla specialverktyg eller verktyg som inte används så ofta. Då får dom alltid rätt verktyg som är anpassat för just det jobbet till en rimlig kostnad. En fördel till för snickaren är att de flesta uthyrare har en uppdaterad maskinpark, så snickaren slipper stå med maskiner som kanske har 10-20 år gamla. Det tror jag lönar sig både för snickaren och kunden i slutändan.

//S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.