Att det går att hyra maskiner gör det krävs mindre startkapital att starta verksamhet vilket gör att fler får möjlighet till det vilket ökar konkurrensen och i sin tur sjunker priserna till konsumenter. Enkel marknadsekonomi.
Sedan blir det självklart att det blir enklare för oseriösa lycksökare också men kapital är ingen garanti för kompetens det heller.

Huruvida det blir billigare att hyra gentemot att köpa handlar om vanlig ekonomisk kalkyl där man får väga kapital och underhållskostnader mot hyreskostnader och overheadtid för att hämta och lämna tillbaka.
Dock tror jag inte att särskilt många hantverkare gör den kalkylen, vare sig de som köper eller de som hyr.
 
andersmc skrev:
Ställningshyran är också ett ess att ha dolt i rockärmen vid en prisförhandling. Genom att inte nämna ställnngen över huvud taget kan man mörka hela den kostnaden fram tills det är dags att lämna fakturan. Sen är det bara: "fattar väl alla att måste ha ställning", "varför frågar man inte vad det kostar?".
Det är nog inte riktigt sant det du skriver. Jag tror att de flesta idag tydligt i sina anbud anger om ställning ingår eller inte ingår. Och mest vanligt är att det inte ingår.

Det låter så lätt för en del här att tycka att en ställning kan man ha och att här kan man tjäna pengar. Ja om du är ensam i firman och du kan garantera att det bara är du som egen företagare som kommer att beträda ställningen så skulle det kanske gå att hantera ställning.

Idag får ingen arbetstagare, annan entreprenör , underentreprenör eller ens husägaren beträda ställningen om den inte fyller gällande normer och har byggts av personal med särskild utbildning.

Ställningen skall vara certifierad och godkänd och skall inspekteras mellan gångerna den sätts upp.

När det gäller ställningen så skall det en skriftlig plan på hur arbetet med montering och nedmontering skall gå till.

Det skall finnas skriftlig dokumentation hur underhållet på ställningen skal utföras.

Det skall finnas handlingar med beräkningar som visar ställningen hållfasthet och om man gör någon liten skillnad i bygget av en prefabställning jämfört med de instruktioner som tillverkaren har sin dokumentation så skall detta vara dokumenterat med hållfasthetsberäkning.

Personal som sätter upp ställningen skall vara utbildad ställningsbyggare.

Det skall finnas slutdokumentation på ställningsbygget.

Med andra ord så är det idag nästan omöjligt att kräva att en liten byggfirma har all denna kompetens, utan istället köper man denna kompetens via ställningsfirmor och får ställning och dokumentation så att det blir rätt från början.

Vid rutin kontroll av AV på liten som stor arbetsplats så är det mycket vanligt att man kontrollerar just ställning och man kan slå ner på små saker och dokumentation vilket leder till stopp och böter.

Så jag har all förståelse att man är försiktig med detta om man är seriös hantverkare.
 
roland53 skrev:
Så du anser att om hantverkaren äger verktygen själv så ska han inte debitera för slitage och avskrivning?

Vem bör avgöra om det är mest ekonomiskt att äga eller hyra verktyg? Vem avgör bäst vilka kunder och potentiellt framtida kunder och typ av jobb som hantverkaren kommer att utföra?

Skulle du som kund bli "happy" om hantverkaren köper en tex en spikpistol med tillhörande kompressor och delar kostnaden på dig och den ev. efterkommande kund med samma behov som "kanske" dyker upp om 2 år ?

Blir det "bättre och billigare för kunden"?
Nu är du ju lite orimlig! Kostnaderna för verktyg ska läggas i hantverkarens timdebitering eller i hans anbud.

Om hantverkaren anser sig behöva ett verktyg för att utföra ett jobb så är det hans "förlust" att köpa in alternativt hyra detta. Beställaren har inget att göra med hantverkarens Arsenal av verktyg att göra.


Dr Trä skrev:
Lutte! Men hallå eller! Som smed har man ju typ bara en svets och vattenpass. Kör man byggfirma har man mycket mer verktyg. Det känns inte så kostnadseffektivt att köpa en bultpistol för 10 000 kr som används vart 5e år. Självklart måste man hyra vissa verktyg som inte används så ofta om man har en mindre firma.
Nja svets och vattenpass är inte det enda direkt vi använder. Men det är inte gratis. Tror snarare att stålbranschen har dyrare verktyg och maskiner i överlag. Nej så klart att köpa en sak för 10k för att den ska användas 1gg per år är inte effektivt, men om man tänker så här istället. Vi tar bultpistolen som exempel. På ett jobb ingick montage av bärplåt i anbudet, då finns alternativen att antingen leja en UE som utför detta och äter upp vinsten i delmomenten eller köpa en bultpistol för 10k vilket fortfarande innebär en vinst men mindre samt att man har sysselsättning för anställda. IOM att man nu har en bultpistol kan man räkna igen på arbeten som innebär att den kommer till användning!

Men nu går ju detta inte att applicera på hemmabyggaren eller kurts snickeri och chark utan för lite större bolag.
 
Lutte skrev:
Nu är du ju lite orimlig! Kostnaderna för verktyg ska läggas i hantverkarens timdebitering eller i hans anbud.

Om hantverkaren anser sig behöva ett verktyg för att utföra ett jobb så är det hans "förlust" att köpa in alternativt hyra detta. Beställaren har inget att göra med hantverkarens Arsenal av verktyg att göra.
Om du hade läst mitt inlägg # 23 så är väl det ungefär vad jag vill framhålla.

Det är inte upp till kunden att bestämma om hantverkaren skall hyra eller köpa sina verktyg.

Sen gäller kanske för kunden att prisjämföra och fråga vad som ingår i priset men det är en annan historia.... :)
 
Hyr man verktyg så kan man alltid se till att åka iväg till depå för att hämta upp något superviktigt och på tok för dyrt att äga. Lagom till hockey om 40min så kanske man kan lyssna på radio på vägen dit och stanna lite längre för att fika. Väl där så kanske de har en tv eller dator med matchen på.
 
Dom har säkert en TV på brädgården också, same same...
 
Nerre skrev:
Hur stor ställning då? Och vad hade du gjort de gånger då din ställning inte räckt till?

Jag tror det är där problemet ligger, att ha en för stor ställning som man bara oftast använder hälften av innebär en onödigt stor investering och stora förvaringskostnader, att ha en för liten ställning innebär att man hela tiden måste hyra in kompletterande delar och då måste man antingen få tag på delar av samma modell som man redan har (och sen behöva sortera vid nertagning så man inte behåller de inhyrda delarna) eller hyra en komplett ställning (och alltså inte utnyttja de egna delarna).
Byggarna som byggde vårt tak (och hade egen ställning) sa att de funderade på att köpa en ny. För omkring 30000 kunde de få ett komplett släpvagns- och ställningspaket, och då var det en schysst aluminiumställning. Ett sånt paket skulle funka för alla vanliga villajobb. Så något i den stilen. Att hyra en motsvarande ställning på ramirent skulle nog kosta omkring 300 kr/dag, så ställningen borde vara avbetald på ett halvår. Dessutom får man en större flexibilitet i hur man kan hantera ställningen.

När det gäller specialfall så får man såklart hyra en ställning, på samma sätt som man hyr dyra specialverktyg ibland.
 
dextrocell skrev:
Hyr man verktyg så kan man alltid se till att åka iväg till depå för att hämta upp något superviktigt och på tok för dyrt att äga. Lagom till hockey om 40min så kanske man kan lyssna på radio på vägen dit och stanna lite längre för att fika. Väl där så kanske de har en tv eller dator med matchen på.
Inlägget visar på total okunskap om basic företagsekonomi och ett förakt mot hantverkare utan motstycke. :thumbdown:
 
dextrocell skrev:
Hyr man verktyg så kan man alltid se till att åka iväg till depå för att hämta upp något superviktigt och på tok för dyrt att äga. Lagom till hockey om 40min så kanske man kan lyssna på radio på vägen dit och stanna lite längre för att fika. Väl där så kanske de har en tv eller dator med matchen på.
Ja,ja dom flesta uthyrare har utkörningsservice till firmor som är återkommande kunder.
Lite planering och framförhållning kan man väl som kund förvänta sig, så "att helt plötsligt" behöva ett verktyg som måste hämtas inför hockey:n känns väl lite sådär genomskinligt.:x
 
pelpet skrev:
Byggarna som byggde vårt tak (och hade egen ställning) sa att de funderade på att köpa en ny. För omkring 30000 kunde de få ett komplett släpvagns- och ställningspaket, och då var det en schysst aluminiumställning. Ett sånt paket skulle funka för alla vanliga villajobb. Så något i den stilen. Att hyra en motsvarande ställning på ramirent skulle nog kosta omkring 300 kr/dag, så ställningen borde vara avbetald på ett halvår. Dessutom får man en större flexibilitet i hur man kan hantera ställningen.

När det gäller specialfall så får man såklart hyra en ställning, på samma sätt som man hyr dyra specialverktyg ibland.
En ställning för 30 000 som skall räcka till en hel villa kan inte vara en godkänd ställning.
 
AnneFi
Sambon och hans syskon har haft sin murarfirma i några år nu (tre el fyra) och har precis köpt sin första HAKI.
Tidigare har de hyrt. Eller så har det funnits på plats.
Ställning är dyrt och inte det första man köper in.
De hyr även vissa maskiner fortfarande finns maskiner som de bara använder några få gånger om året än så länge och då finns det inget behov att äga dem än.
 
oceanis skrev:
Inlägget visar på total okunskap om basic företagsekonomi och ett förakt mot hantverkare utan motstycke. :thumbdown:
Man får hoppas hantverkare har bättre etik än övriga då, det har blivit väääldigt tyst runt mig där jag sitter just nu.
(Och nej jag har inte bättre etik än någon annan, jag är bara ointresserad av OS).
 
oceanis skrev:
En ställning för 30 000 som skall räcka till en hel villa kan inte vara en godkänd ställning.
Den kan ha varit begagnad. Eller så hade de inte koll på vad en godkänd ställning innebär :)
 
dextrocell skrev:
Hyr man verktyg så kan man alltid se till att åka iväg till depå för att hämta upp något superviktigt och på tok för dyrt att äga. Lagom till hockey om 40min så kanske man kan lyssna på radio på vägen dit och stanna lite längre för att fika. Väl där så kanske de har en tv eller dator med matchen på.

Ordspråket Som man känner sig själ så känner man andra. Eller är det bara förutfattade meningar i vanlig ordning om något man inte vet.
 
Eftersom det är krav på ställning vid arbete på högre höjder så borde det vara beställarens skyldighet att tillhandahålla en ställning på plats inte snickaren, och den skall ha alla certifikat och godkännande. Fastighetsägare borde anses som uppdragsgivare och därmed tillhandahålla den, då är hela diskussionen överflödig, för det handlar inte om någon snickare som skall äga verktyg eller inte, utan det handlar om myndighetskrav från AV och det är inget någon kund kan sätta sig över.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.