Jag snubblade för ett tag sedan över en bok, riktad till snickare, i bokhandeln som visade olika träslag. Varje uppslag visade någon/några bilder på trädet i olika stadier (hela trädet / uppsågat osv), hade en kort text om träslagets egenskaper och slutligen en bit riktigt fanér så man kunde känna strukturen. Jag tyckte boken verkade intressant främst pga av det faktum att där var riktiga träprover i den. Läsa om träslaget och se på bilder kan man göra på Internet, men att på ett riktigt sätt återge färgsättning och struktur är svårt.
Tyvärr var jag för snål för att slå till på boken, något jag ångrat lite då och då. Problemet är att jag inte har en aning om vad boken hette eller några andra detaljer om den. Någon som känner till något liknande?
 
Exostor skrev:
Vad jag vet finns det två intressanta böcker

[länk]
och
[länk]

Med tanke på träproverna så låter det som du är ute efter trä(d)bok (den andra länken)
Två jättebra tips. Verkar mycket intressanta båda två. Kan tycka att träboken kanske har en onödigt omständig "inbindning", men är innehållet bra så kan man väl stå ut med det.
Har du någon av böckerna själv?
 
Jag har läst nordiska träd och träslag. Den är bra. Trädbok står på önskelistan, mest för att den är lite rolig i formatet.
 
Exostor skrev:
Jag har läst nordiska träd och träslag. Den är bra. Trädbok står på önskelistan, mest för att den är lite rolig i formatet.
Båda böckerna står nu även på min önskelista. Tack för tipsen.
 
Nordiska träd och träslag är en mycket bra bok.
Jag har en vän som sa att han har en bok med flera trä prover av faner typ i en plast ficka som då sitter i en bok.
Han skulle kolla efter den . Tydligen ligger den på vinden i någon låda.
Jag återkommer när jag får reda på något,

Pär
 
pär h skrev:
Nordiska träd och träslag är en mycket bra bok.
Jag har en vän som sa att han har en bok med flera trä prover av faner typ i en plast ficka som då sitter i en bok.
Han skulle kolla efter den . Tydligen ligger den på vinden i någon låda.
Jag återkommer när jag får reda på något,

Pär
Det låter ju mycket intressant. Vi får väl se om han hittar sin låda då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.