Ska renovera badrummet på 6kvm. Byta våtrumsmatta på golvet och byta ut fiskbensmönstrad vävtapet på väggarna mot våtrumstapet alt -matta. När jag lättar lite på tapeten verkar det sitta MDF-skivor på väggarna. Kan de sitta kvar om de ser bra ut, eller måste jag byta ut dem mot något annat material? Om jag lägger våtrumstapet eller matta ska väl den gälla som tätskikt och fuktspärr? Försöker hålla nere kostnaderna samtidigt som jag vill ha kvalitet på arbetet...
 
Det känns lite overkill att byta skivorna. Men det ska väl egetligen vara oorganiskt material i våtzon 1, typ humdidboard eller liknande. Då dem ändrar badrumsreglerna varje kvartal är jag också nyfiken på detta. Ni som är medlemmar i "säker vatten"eller "per" eller liknande, får ni information om de senaste uppdateringarna när det gäller badrum?
 
  • Gilla
Willy Petersson
  • Laddar…
Nu Förstår jag inte står det inte svart på vitt att det inte behövs "våtrumsgips"? Och att våtrumsgips enbart får användas om den är kompatibel med mattan?


  • Gipsskiva av kartong kan användas både i våtzon 1 och våtzon 2.
  • Fukttålig skiva kan väljas om dokumenterad kompatibilitet mellan plastmatta och skiva är säkrad. Underlaget ska vara så beskaffat att installationen inte ger upphov till skönhetsfel, till exempel i skarvövergångar.
 
Helt sant, jag läste för fort och fel.
 
Frågan är om mdf skivorna kan sitta kvar? Det står att kartonggips är godkänd för våtrumsmatta och då borde mdf skivorna också vara godkända som underlag.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Redigerat:
Det står väldigt lite och otydligt om våtrumsmattor, medan det är väldigt väldokumenterat om kakel i badrum. Varför är det så, när mattor verkar vara både säkrare (iaf på träkonstruktion) och billigare?
 
Känns på det viset som att MDF är ett bättre alternativ än kartonggips. Har för mig att det giftiga svartmöglet växer bäst i kartong, är jag rätt ute där?
 
Man får ta fram sitt sunda förnuft tror jag. Är kortonggips godkänd så borde en mdf skiva funka också. Mdf måste tåla mer fukt än vanlig gips. Håller med om att det framgår dåligt.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Jag har nu mailat GVK och frågat. Återkommer när jag fått svar!
 
Så här svarade GVK:

"En vanlig produkt på vägg i våtrum är plastmatta, cirka 1 mm tjock. Den får att montera på de flesta sugande underlag. Vanligast är nog kartongklädd gips som ju också funkar som brandskydd och i viss mån som bullerskydd mellan innerväggar.

Det är alltid produktleverantörens monteringsanvisning som gäller."
 
Inget vidare svar från dem. Då får man kolla med leverantören av matta om det är godkänt med mdf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.