Du tänker rätt med en stor blandare, det är aldrig fel.

Jag gissar att det är julakvalitet på den där och min julablandare har jag försökt ta livet av i flera år nu men den bara går och går.

Skulle jag köpa ny nu skulle jag ta den största på Hornbasch - den verkar lite stabilare byggd än julablandarna.
 
Ja, precis - Julakvalitet. Jag har också en Julablandare (inte just den där). Man får en lite skranglig blandare som gör sitt jobb men man får gå över muttrar och skruvar ibland. Blandare i den där prisklassen är oftast helt OK för hemmabruk.

Vill man ha en riktigt fin frifallsblandare tycker jag att man skall skaffa sig en Leica men jag skulle tro att dom är en aning dyrare.
 
Håller med tidigare talare - Ser precis ut som Jula kvalitet - Även jag har en som ser likadan ut, vet inte om jag köpte den på Jula dock.
Lite svajig och vill gärna tippa lite vid tömning, bladar ändå okej och funkat prima till det jag behövt kring huset. Plintar och dyl. Skulle dock inte ge mig på större projekt med den jag har, till golven i källaren får det bli pumpbil.
 
Jula kvalite duger nog åt det svin som ska hat (dvs mig), om den e lite vinglig osv kan jag överleva, bara den håller, så motorn inte brinner upp, eller kuggkransen slits ut. För 210l för 3000kr känns värt, då kan man få lite effektivitet i det hela.

Hur är det att blanda mindre satser i en sådan, till när man tex ska mura eller putsa, och det kanske inte går åt jätte mycket?
 
Mindre satser blandar jag hellre i stor rund balja och visp.
 
Octavianus skrev:
Jula kvalite duger nog åt det svin som ska hat (dvs mig), om den e lite vinglig osv kan jag överleva, bara den håller, så motorn inte brinner upp, eller kuggkransen slits ut. För 210l för 3000kr känns värt, då kan man få lite effektivitet i det hela.

Hur är det att blanda mindre satser i en sådan, till när man tex ska mura eller putsa, och det kanske inte går åt jätte mycket?
Du kommer inte att kunna blanda 210 liter i den. Effektiv volym ligger kanske på 20-30 liter (ett par, tre säckar) lite beroende på konsistens. Främst är det väl motorn som är för klen men blandar man väldigt lättflytande konsistenser så vill det rinna ut också. Jag tror ärligt talat inte att den duger till att blanda volymer uppåt en kubikmeter och mer. Möjligen om man tar det piano och delar upp det i många små satser - ett par säckar åt gången - annars löser tempskyddet.
 
Locke skrev:
Du kommer inte att kunna blanda 210 liter i den. Effektiv volym ligger kanske på 20-30 liter (ett par, tre säckar) lite beroende på konsistens. Främst är det väl motorn som är för klen men blandar man väldigt lättflytande konsistenser så vill det rinna ut också. Jag tror ärligt talat inte att den duger till att blanda volymer uppåt en kubikmeter och mer. Möjligen om man tar det piano och delar upp det i många små satser - ett par säckar åt gången - annars löser tempskyddet.
Hur menar du? Jag fattar ju att den inte kan blanda 210 liter, men den borde ju kunna blanda mer än en 150 liters blandare. Jag tänker mig att man bör kunna blanda 1-2 cementsäckar plus ballast och vatten. Du menar att det inte är ett riktigt antagande?
 
...men i min Jula 130 (bruttovolym antar jag) kör jag vad som borde bli 80-90 liter. Det är gränsfall men håller och funkar.
 
MathiasS skrev:
...men i min Jula 130 (bruttovolym antar jag) kör jag vad som borde bli 80-90 liter. Det är gränsfall men håller och funkar.
80-90 liter vet i sjutton, men 4 eller med nöd och näppe 5 säckar färdigbetong tycker jag funkar. 5 säckar är väl ca 65 liter!
 
Octavianus skrev:
Hur menar du? Jag fattar ju att den inte kan blanda 210 liter, men den borde ju kunna blanda mer än en 150 liters blandare. Jag tänker mig att man bör kunna blanda 1-2 cementsäckar plus ballast och vatten. Du menar att det inte är ett riktigt antagande?
Jag har en Julablandare "130 liter" - den har en motor på 700 W. Tre säckar torrblandad betong åt gången är absolut max om man skall blanda flera satser skulle jag vilja påstå. Motorn låter väldigt ansträngd och ändrar varvtal med belastningen - den blir helt enkelt väldigt varm. Jag har visserligen inte kört så att tempskyddet löst ut men jag skulle tro att man tangerar maxkapaciteten ungefär där.

Den blandare du kikat på är enligt annonsen på 800 W så det är väl rimligt att anta att den också är i klenaste laget för 1-2 cementsäckar plus ballast och vatten som du vill kunna blanda.

Jag tänker så här; en säck är väl 25 kilo. I en normal betong har man kanske 350 kilo cement per kubikmeter. Låt säga att du har i 35 kilo cement då skall du ha i 210 kilo ballast och vatten - det ger omkring 100 liter betong. Det blir tungt.

...men jag kan ha fel - du får prova dig fram. Skriv och berätta hur det gick.
 
Jag tänkte jag skulle uppdatera denna tråd. Jag köpte nämnda betongblandare från verktygsboden.

Det lustiga va att det står att den är på 800w på hemsidan och på klisterlappen på motorn, men i bruksanvisningen står det 1000w. Man kan ju hoppas på det senare.

Jag fick hem ett stort paket som vägde 80 kilo, som tog en jädra tag att montera. Tyvärr va bruksanvisningen mer eller mindre usel, så det blev lite delar över som inte riktigt framgår var de ska vara. Utöver den usla manualen, så tycker jag att kvallitetskänslan är hyggligt bra, och den verkar stabil. Den håller dessutom en låg ljudnivå, till skillnad från vad jag hört om andra billigare blandare, så det finns ingen anledning till några hörselskydd. Det är till och med så att den blir tystare när det är full än tom.

Jag har inte använt den så mycket ännu, men en sats blev det idag iaf. Jag hade i två st 20 kg säckar cement, ballast 1:3 samt vatten, och det funkade finfint. Jag tror det skulle gått att blanda en halv påse till, men sen är nog maxgränsen nådd. Den verkade inte gå speciellt mycket tyngre full än tom, samt att den kändes inte något speciellt varm efter denna prövning (nu va det iofs bara ca 3+ ute och det va bara en blandning).

Så efter att ha köpte den och kört med den en gång, så är jag helt klart nöjd med vad man fick för priset. Ända stora minuset är den usla monteringsbeskrivningen.
 
Hur rak var kuggkrasen?
Jag har sett en av dessa billigare som var så skev att motorn nästan tappade kontakt en del av varvet :/
 
hmm, inget jag kikat på något speciellt. Men jag upplever den nog som rak, kommer jag ihåg ska jag kika på det imorgon. Sen är den i plast, vilket kanske med tiden inte är det bästa, men det får en se helt enklet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.