Min Nibe F1245 blev installerad i förrgår i huset som vi bygger och har börjat värma golvet redan. Jag har några frågor.

Det står att brine in är -0.6 grader, det låter i kallaste laget, och det -5.7 grader då det åker ut. Är detta normalt eller tyder det på något fel nånstans? Kollektorslangarna är inte helt nergrävda utanför huset och det är kallt ute, kan det vara orsaken att vätskan som kommer in blivit så kallt? Den första dagen var brine-in 1.6 grader och då var det plusgrader, nu är det cirka 4-5 minus.

Vattentemperaturen står det är 23 grader, är detta normal temperatur? Den värmer endast golvet nu och inget annat vatten (ej inkopplat). Finns det nån bra tråd för var jag kan lära mig om bergvärme och vad som är vad. När jag söker och läser igenom trådarna blir jag mest förvirrad då jag inte alls kan grunderna så jag vet inte vad folk snackar om.
 
Om det är ett nytt borrhål och det från början ligger på minusgrader är inte så bra, utifrån att det troligtvis under några års tid kommer att sjunka ytterligare.
Nu vet vi inte utomhustempen och längden på slangarna som ligger ovan mark, men om du har ett borrhål på kanske 150m så ska de inte påverka så mycket.
 
Börja med att täcka över slangarna, det hjälper säkert.

Om byggnaden aldrig varit uppvärmd tidigare så arbetar pumpen i en enorm uppförsbacke med stort energiuttag de första dagarna. Jag skulle tro att hålet återhämtar sig en del när det väl blivit varmt i huset.
 
Mera info.

Hålet är 130m och det blev borrat nån gång i oktober/november, berget är framme vid markytan. Sen dess har det bara legat där orört. I januari och början av februari hade vi -10 till -25 grader i 2-3 veckor också. Sen dess har vi haft 0-5 grader och myckt regn, denna vecka blev det lite kallare igen, mot -5.

Området borde ha rikligt med vatten, vi är i en backe som når sin topp nån kilometer längre norrut, när vi sprängde så rann det en massa vatten hela tiden, svårt att få ner avlopp m.m. p.g.a. av allt vatten som måste ösas bort. Grannen fick borra 2ggr på sin tomt då det första hålet hade för mycket vattentryck för att få ner kollektorslangarna.

Har täckt över slangar med isoleringsskivor sen tidigare och slängt på lite jord så dom inte ska blåsa iväg, sen har det snöat rikligt och all snö jag skottade tippade jag i gropen som rören låg i. Det har sen dess mestadels smält bort.

Huset har inte värmts upp förut förutom med en värmeblåsare som hållit det vid 10-15 grader.
 
Redigerat:
Storlek på värmepump? Antar 5 eller 6kW ? Är den större så är det för kort borrhål.

I början kan det ta lite tid innan värmetransporten runt hålet kommer igång. Antar att värmepumpen värmer en betongplatta och det tar tid att få upp värmen i den, vilket säkert pressar värmepumpen att gå dygnet runt. Detta i kombination kan nog ge en dipp på brine den första tiden. Vänta någon vecka till och logga vp med USB minne.

Låter ju som det finns gott om vatten i området, men det kan ju även hända att ditt hål har låg vattennivå. Såg du någon vattenspegel i hålet?


www.varmepumpsforum.com är en bra hemsida där du säkert kommer att få bra hjälp.

Frågor om borrhålet kan ställas på www.geotec.se eller www.brunnsforum.se

EDIT: Ditt delta på brine = drygt 5 grader kan tyda på dålig cirkulation. Kolla om du har maxfart på cirkulationspumpen för brine. Har inte Nibe själv, men har för mig att man kan styra den via menyn.
 
Redigerat:
Jag vet inte hur stor effekt det är på pumpen. Köpte allting som ett paket som kom med huset från ett husbyggarföretag. Det är en Nibe F1245, googlande säger den kan komma i variation från 5-10kw, måste kolla vad det är.

Det är ju proffs som har utformat lösningen så pumpen ska passa till huset (121m2 bostadsyta) och borrarna påstod att dom dimensionerar borrhålet till huset, annars hade dom borrat djupare förstod jag.

Så om det inte är korrekt utformat får dom göra om och göra rätt. Aldrig sett ner i hålet, var inte ens där när det borrades (i jobb).
 
Redigerat:
Hur ventileras huset ftx ?
 
Huset ventileras inte alls för tillfället, men ett FTX aggregat hör till huspaketet och kommer att monteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.