Förmodligen bättre som med all annan teknikutveckling. Och vem kan med säkerhet säga att det kommer vara dyrare att ansluta fiber om 10 år? Eller att trådlösa anslutningar ej kommer att vara mer konkurrenssäkra än idag?


Har för mig att det var väldigt dyrt med att skaffa kabeltv från början, och i ett senare skede så finansierade kabeltv leveratören anslutningarna för att kunna utöka sitt kundunderlag.
 
magnetens skrev:
Verkar ju även finnas de som har problem med sin fiber ibland..googlade en snabbis.
Vi har hemma haft fibern i ca sex år, under den tiden har vi haft fyra avbrott pga utrustningen inom kommunens nät.
1) fysisk åverkan på fibern i en fiberbrunn, flera telestolpar/skåp sabbades samtidigt.
2) switchen i andra änden falerade.
3) switchade nätaggregatet till fiberkonvertern hemma falerade.
4) bredbandsdelaren hemma falerade delvist, tog ett tag innan jag hittade felet, ett av symtomen var att tvn tappade ljudet ibland och att bilden frös i någon sekund.

Inget av felen är egentligen inga rena fiberfel. Jag känner några familjer som tappar adsl-anslutningen ibland pga att bonden en bit bort har ett elstängsel igång, elstängslet går parallellt med nedgrävda telekabeln en bit. När man lyssnar i telefonen så hör man ibland elstängslets pulser som knäppningar.

Om man pratar med gamla teletekniker så är elstängsel välkänt störningsobjekt, även järnvägen stör tele/adsl-trafiken.

Vatten kan störa ut tele/adsl-trafiken rejält. Överhörning mellan paren i teleledningen inträffar ofta. En av mina grannar (för 20 år sedan) skulle ringa, han lyfte luren och hamnade mitt i ett samtal mellan två andra hushåll, han provade att lyfta luren några gånger, till slut kände han sig tvungen att säga följande "ursäkta kan ni lägga på så att jag kan ringa", som tur var kände alla tre parterna varandra så att det blev inget liv-i-luckan.
 
magnetens skrev:
Eller att trådlösa anslutningar ej kommer att vara mer konkurrenssäkra än idag?
Det kan jag, och många med mig här som också varit med och utvecklat skiten. Problemet med trådlösa anslutningar som lösning på "last mile"-problemet är till stor del fysikaliska. Man kan bara koda så många bit per baud innan Shannon sätter stopp, och det stoppet är slutgiltigt. Så hoppet står i så fall till att mer frekvensutrymmet/bandbredd skall göras tillgängliga. Av en massa skäl så är inte detta särskilt troligt (den används redan, utrymmet delas av alla användare, teknikskifte tar tid för de delar som redan används osv). Dessutom så är den delen av spektrumet som är mest intressant en tydligt begränsad tillgång, även om det finns gott om bandbredd ledigt i högre band, så når dessa inte så långt, dämpas och skuggas kraftigare av terräng, husbyggnadsmaterial, multipathproblematiken blir större osv. osv. Och som inte det räckte så ökar bakgrundsbruset år för år allteftersom fler och fler använder det spektrum som faktiskt finns (och då djävlas Shannon än mer).

Detta att jämföra med den singlemodfiber som dras idag som (konservativt) kommer att ha en livslängd på 50-100 år, och när den är ev. måste bytas så är det en operation på en timme max eftersom det är trivialt att blåsa in ny fiber i den gamla kanalisationen. Den bandbredd som fibern medger är helt din egen och kan med redan existerande enkel teknik ge en överföringshastighet i terabit/sekund klassen. Det finns alltså oerhört stor utvecklingspotential.

De "problem" du hittat på Google existerar inte i egentlig mening. Short-haul singlemod fiber som last mile har i stort sett bara en enda felfallsmod och det är "grävskopa". I stort sett inget annat rår på den utom i mycket extrema undantagsfall. De "problem med fiber" du hittar är till 100% (avrundat och klart) problem med utrustning i ändpunkterna eller problem i vidarebefordran av nätverkstrafiken. Det går naturligtvis fortfarande alldeles utmärkt att ansluta sig till en kass ISP med kass peering osv. med en utmärkt fiberförbindelse. När jag jobbade med "wireline" på Ericsson så hade man inte heller några större problem med ändpunkterna, främst CPEer eftersom dessa (till skillnad från ADSL-modem som har många fler intressanta felmoder) bygger på enkel och robust teknik. Klart att ett nätaggregat kan ge upp på ett sådant också, men det är ett hanterbart problem, och fö inte något man slipper genom att hålla kvar vid ADSL eller trådlöst.

"Du vet, vatten inne kan man ju inte ha. Tänk om någon glömmer stänga kranen. Tacka vet jag gårdspumpen!"
 
  • Gilla
Micke_Schonning och 4 till
  • Laddar…
Fick ett "erbjudande" från nätägaren i Skellefteå idag.. (skellefteå kraft)..

Förutsättningarna för att dra in fiber i mitt hus är..
* Slang färdigmonterad till kopplingsgropen, har mindre än 50 meter till kopplingspunkten

dvs ingen grävning behövs, bara blåsa in fibern i slangen och koppla in i bägge ändarna (eller alla 3 om man ska vara noga)..

För 50 meter fibertåt och (max) 3 timmars arbete vill dom "endast" ha 17900kr istället för ordinarie 24900.. jag "sparar" alltså 7000kr på att koppla in fibern, tycker dom.. eller ? :)

20140220_164327-1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långsiktigt så "sparar" jag kanske en del, 20-50kr i månaden på abonnemanget (kan/vill ju inte nergradera mitt 24Mbit till 10, så jag kollar priserna på 100/100Mbit)

17900/50 = 358 månader i bästa fall, så det 30:e året har investeringen gått +/- 0 och jag spara 50kr/månaden på riktigt..
 
Nerre skrev:
Visst, men hur bra fungerar det om 10 år? Och vad finns det då för alternativ när det trådlösa inte fungerar bra?

Dagens 4G om 10 år duger säker inte alls lika bra som idag, men det var ju som med 3g, det skulle ta kapacitet i nätet och bla bla bla och det har utvecklats rejält, sen kom 4G.

Om 10år finns både 4G och 4G+ eller vad det nu när heta och har utvecklats en del, vi lär nog redan då fått se 5G
och priset på fiber ethernet lär knappast vara dyrare då än nu.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Detta att jämföra med den singlemodfiber som dras idag som (konservativt) kommer att ha en livslängd på 50-100 år, och när den är ev. måste bytas så är det en operation på en timme max eftersom det är trivialt att blåsa in ny fiber i den gamla kanalisationen. Den bandbredd som fibern medger är helt din egen och kan med redan existerande enkel teknik ge en överföringshastighet i terabit/sekund klassen. Det finns alltså oerhört stor utvecklingspotential.
Här nuddar du vid en annan fundamental skillnad mellan mobilt bredband och fiber, nämligen avskrivningstiden.

Som kassör i vår fiberförening brottas jag just i dagarna med frågan om avskrivning på nätet, dvs i vilken takt vi måste avsätta pengar för att kunna byta ut kanalisation och kabel när dessa är utslitna.

Medan den skattemässiga avskrivningen sker på 30-40 år så bedömmer jag att den realistiska tekniska livslängden antagligen ligger på det dubbla eller mer.

Att radioutrustning och antenner skulle hålla mycket mer än tio år innan dessa är hopplöst omoderna kan vi nog betrakta som uteslutet. Högre kapacitet i ett radionät kräver dessutom fler master och/eller ny transmissionsutrustning, medan kostnaden för en tiofaldig hastighetsökning i ett fibernät är synnerligen marginell.

Sammantaget betyder detta att fiber har en enorm inbyggd potential för prissänkningar på sikt jämfört med mobila lösningar, och detta i synnerhet när man vill öka kapaciteten.

Med helt avskrivna fibernät kan vi säkerligen om 20-30 år börja se mycket låga priser på internetaccess, jag skulle tippa på under hälften av vad vi betalar idag och då för hastigheter på minst 1 Gbit/s.
 
  • Gilla
bjogul och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Som kassör i vår fiberförening brottas jag just i dagarna med frågan om avskrivning på nätet, dvs i vilken takt vi måste avsätta pengar för att kunna byta ut kanalisation och kabel när dessa är utslitna.
Bra sammanfattning! Det är i stort sett bara bandbredden/kopplingen till Internet som kostar på sikt (och den är faktiskt billigare än man kanske tror, lite beroende på). Underhållskostnaden för nätet som sådant torde helt domineras av a) hur många grävmaskiner ni har på bygden, b) hur ofta de körs och c) hur dåliga de som gräver är på att begära utsättning. Men ni hade väl redan börjat samla empiriska data på det, eller hur? ;)
 
Ja, otroligt nog har vi flera avgrävningar per år i vår lilla socken, men det är alltid den skyldige (vanligen elnätsbolaget) som får betala så det är aldrig en kostnad för oss.
 
peo skrev:
Långsiktigt så "sparar" jag kanske en del, 20-50kr i månaden på abonnemanget (kan/vill ju inte nergradera mitt 24Mbit till 10, så jag kollar priserna på 100/100Mbit)

17900/50 = 358 månader i bästa fall, så det 30:e året har investeringen gått +/- 0 och jag spara 50kr/månaden på riktigt..
Ja fast då ökar du ju din hastighet med en faktor fyra minst (mycket mer i upplänk) så det går inte att jämföra rakt av, och det förutsätter ju också att du kan ha kvar ditt ADSL i 30 år. Något jag håller för helt otroligt. Kopparaccessnätet håller på att läggas ner idag och det är nog inte på många håll som det kommer att hänga med i trettio år till. (Mina grannar har exv. stolpar i trädgårdarna som redan ser ganska vissna ut. Jag har svårt att se att Televerket kommer att ställa dit nya när dessa måste bort inom en snar framtid. På "landet" så erbjuds ju sådana kunder idag "fast mobiltelefoni" över vilket man inte kan köra IP så vad det skall bli av de stackarna på min gata som inte fick fiber när det gick det skall bli spännande att se. För mig alltså. Som har fiber... :)).

Sedan så varierar ju kostnaderna för olika anslutningar. Nu var det en massa år sedan jag hade ADSL via Bredbandsbolaget men jag halverade min kostnad och fick alltså 250:- över i månaden. Även om jag tvingats betala anslutningsavgiften på 15000:- (den efterskänktes till slut) så hade jag ändå gått plus på bara 5 år. Och då hade jag ju dessutom 6 ggr högre hastighet, mycket driftstabilare, mycket lägre latenser och möjlighet till kabel-TV "på köpet". (Då var jag iofs "tvungen" att köpa fjärrvärme för att få min fiber, men eftersom huset ändå behövde nytt värmesystem och priserna för det är (idag iaf) gynnsamma i Göteborgsregionen så var det ingen större nackdel.

Så summa summarum, även om man inte behöver gräva så är 18000:- inte nödvändigtvis ett ohemult pris för fiber (jag förutsätter öppet stadsnät då). CPE, inkoppling och uppsättning/drift med nytt nät/nya kunder kostar en del de första åren. Det är inte många som gör det (mycket) billigare. Och gör de det så tar man igen pengarna på gungorna, t ex genom att kräva att kunderna tecknar sig för abonnemang med långa uppsägningstider (tio år förekommer). Jag hade allvarlig övervägt det om inte ekonomin säger bom stopp förstås.
 
Telia har lovat PTS att inte lägga ner några ADSL-stationer. Däremot som lovar man inget vad gäller reparationer av kopparnätet som bedöms bli för dyra.

Lite extra tragikomiskt är deras löfte att alla skall ha funktionellt tillträde till Internet (20 kbit/s). Man undrar ju i sitt stilla sinne exakt vad som är funktionellt vid 0,02 Mbit/s i nådens år 2014..
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Det där "erbjudandet" riktar ju sig till alla i området, samma pris gäller för alla för att jämna ut de billiga inkopplingarna, som min som inte kräver något gatukrångel, grävningar eller dyra maskiner..

Räknar jag såhär då.. om jag kan leva med en nergradering till 10Mbit tills inkopplingen betalt sig:
Billigaste 10Mbit: 212kr/mån
Dyraste (av alternativen jag jämför, AllTele som är den dyraste är inte med): 255kr/mån
Mitt ADSL: 299kr/mån

Skillnad på mellan 44 och 87kr/mån..

Väljer jag det alternativ jag "sparar" mest på, så tar det bara 206 månader innan installationen går +/- 0, och då har jag haft ett sämre bredband i 17 år och 3 månader..

Ethernetpriserna lär ju gå ner under de åren, och ADSL kanske går upp eller försvinner hos min leverantör (Skanova via Bredbandsbolaget), men sånt är det ju ingen som vet..

Just till mitt hus har ju Skellefteå Kraft inget att vinna på att göra indragningen till självkostnadspris (och jag har kontakter som gör det både snabbare och bättre än deras egna installatörer)
 
peo skrev:
Just till mitt hus har ju Skellefteå Kraft inget att vinna på att göra indragningen till självkostnadspris (och jag har kontakter som gör det både snabbare och bättre än deras egna installatörer)
Räkna inte med att dom tillåter det. Inte ens i vår lilla förening skulle vi acceptera att en medlem ville blåsa och svetsa fiber själv. Vem ska stå för funktionsgarantin, och hur skall man räkna av kostnaden?? Det går bara inte. Inte utan att det kostar betydligt mer än det smakar, i alla fall.
 
Det handlar inte om att jag ska lägga i fibern och svetsa, frågan är ställd om jag själv kan anlita en certifierad fibersvetsare som gör och fakturerar jobbet via det företag han jobbar åt.. Dessutom gör detta företaget fibersvetsjobben åt en del av bostadsrättsföreningarna i stan, och är alltså redan inblandad i Skellefteå Krafts fibernät..

Jag räknar inte med ett bättre svar i år heller om jag skulle fråga..
 
Demmpa skrev:
Vatten kan störa ut tele/adsl-trafiken rejält. Överhörning mellan paren i teleledningen inträffar ofta. En av mina grannar (för 20 år sedan) skulle ringa, han lyfte luren och hamnade mitt i ett samtal mellan två andra hushåll, han provade att lyfta luren några gånger, till slut kände han sig tvungen att säga följande "ursäkta kan ni lägga på så att jag kan ringa", som tur var kände alla tre parterna varandra så att det blev inget liv-i-luckan.
Lite OT, men råkade ur för något liknande för en 10 år sedan, men med mobiltelefoni..
Min manliga kompis skulle ringa mig, och jag får ett inkommande samtal med hans namn och nummer.
Svarar och blir väldigt förvånad när det är ett flickebarn i andra änden som svarar mig.
Under tiden är min kompis fullt upptagen med att skälla ut den stackars ~14-årige pojken som försökt ringa sin flickvän, men som får prata med en irriterad kille som kräver att han ska sluta jävlas och lämna över telefonen till en person han aldrig träffat..

Så de två som ringt blev ihopkopplade i ett samtal och vi uppringda i ett annat...
 
peo skrev:
Det handlar inte om att jag ska lägga i fibern och svetsa, frågan är ställd om jag själv kan anlita en certifierad fibersvetsare som gör och fakturerar jobbet via det företag han jobbar åt.. Dessutom gör detta företaget fibersvetsjobben åt en del av bostadsrättsföreningarna i stan, och är alltså redan inblandad i Skellefteå Krafts fibernät..

Jag räknar inte med ett bättre svar i år heller om jag skulle fråga..
Vi skulle aldrig tillåtit det i samband med att nätet byggdes. Alla fick samma pris oavsett den verkliga kostnaden.

Nu, flera år senare, när vi ansluter nya medlemmar till självkostnadspris får folk gärna gräva själva (på egen mark) för att minska kostnaden, men vi skulle aldrig, aldrig, aldrig låta någon röra den tekniska utrustningen, blåsa fiber, eller svetsa själva.

Anledningen är givetvis att vi aldrig skulle kunna hävda garanti på arbeten, och att det skulle uppstå ändlösa diskussioner om det blev en skada på nätet. "Jassååå.. ni låter medlemmarna riva själva i fiberskåpen? Ja, ja.." skulle det låta. Strax därpå skulle det komma en enorm faktura.

Det här med att driva ett fibernät är serious sh-t även i en liten förening. Vi bygger och upprätthåller infrastruktur i samhället. När det brinner ska brandkåren kunna larmas, företag skall kunna sköta sin dagliga verksamhet och de äldres trygghetslarm ska fungera.

Detta är prio 1. Föreningens ekonomi är prio 2.

Enskilda tillkommande nya medlemmar som vi riva i nätet finns inte ens med på skalan.
 
  • Gilla
bjogul och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.