Håller på att planera för vårens projekt. Bygga altan/trädäck. Vi grävde ut runt husgaveln i höstas, men jag börjar nu bli osäker på om det behövs nån åtgärd för att bli av med vatten som samlas där trädäcket/altanaen ska byggas. När det har varit som fuktigast (innan kylan kom och även nu när snön smälter) så har det gungat rejält när man gått på underlaget på vissa ställen. Tanken är att bygga trädäcket på 70 cm-plintar.
På bilderna ser ni hur det ser ut. Man kan se två vattenpölar på den ena bilden.
 
  • IMG_2907_joh-001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4606_mar_jo-001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tillägga är även att det om några år kommer byggas ett uterumm på trädäcket.
 
Hur gammalt är huset? Hur gammal är dräneringen? Ser ni fukt inne? Det finns ju ett "bäst-före-datum" på dräneringssystem (googla runt och läs). Torrt om huvudet och fötterna är ju det första man ska åtgärda sen det roliga. Inte kul att riva en fin altan om dräneringen går sönder om några år.
 
Jag är inte orolig för dräneringen mot huset. Det är under det tänkta trädäcket/uterummet som jag är orolig för. Kommer det bli stabilt med plintar? Ska man lägga nån dränering utanför/under trädäcket?
 
Jag vet inte om bilden ger fel intryck, men om tomten sluttar lite emot huset och du tänkt lägga golvbjälkarna under marknivån så hade jag nog lagt lite dräneringsslang i framkant, för att undvika risk för stående vatten där.
 
Det stämmer, tomten lutar mot huset. Marknivån för trädäcket kommer att bli där fasadpanelen slutar, om man kollar på översta bilden. Kollar man på den undre bilden så kommer markninvån för trädäcket vara ungefär där marken övergår från jord till lera (kanten mellan mörkbrunt och ljusbrunt där det är grävt).
 
Jag tror också att det är bra att lägga en dränslang i framkant. Om du har vattensjuk mark så ska man nog lägga lite extra krut på plintarna, då det kan vara risk för sättning eller frostsprängning. Jag hade kört justerbara stolpskor och gjutit egna plintar. Då kan du justera altanen om det skulle hända någonting. Det går inte att justera i efterhand om du kör färdiggjutna plintar även fast dem är justerbara när man bygger, vilket suger.

Min altan reste sig 5 cm i framkant första vintern pga frostsprängning. Då hade jag grävt 90 cm djupa hål och gjutit egna plintar. Detta tyckte jag var mkt märkligt även fast marken var väldigt sur. Till våren sjönk den ett par cm men den var fortf. hög i framkant. Som tur var hade jag kostat på mig å köpt justerbara stolpskor (ca 100 kr st) så jag lossade bara två trallbrädor vid bärlinorna och skruvade ner altanen i våg :) nästa vinter rörde sig inte plintarna. Ska du bygga ett uterum senare och lägga ut massa pengar så hade jag rek. att använda dessa. Lycka till :)
 
Låter som det får bli justerbara stolpskor och gjuta egna plintar. Hade tänkt att jag skulle slippa gjuta, men det är nog värt besväret ändå.
Kanske värt att borra typ 150 cm för att minska risken ytterligare för frostsprängning.
 
Kom på att jag kommer ju inte att fästa bärlinorna direkt i plintarna. Jag kommer ha stolpar i plintarna och bärlinorna kommer skruvas från sidan in i stolparna (som bilden nedan).
Då skulle jag väl kunna justera bärlinan mot stolpen om det skulle sätta sig. Istället för att använda justerbara stolpskor?
20030529-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo det skulle nog funka men då får du nog sticka under en domkraft, altanen kommer väga några ton :)
 
  • Gilla
phha7612
  • Laddar…
Hur djupt behöver dräneringsslangen ligga?
 
Har ingen superkoll på dränering men jag har dränerat gräsmattan hemma på några ställen och då grävde jag ca 40 cm.
 
40 cm känns överkomligt. Bli grävning i helgen!
 
Hur djupt kan man borra med bensindrivet jordborr? Vilken dimension ska man ha på gjutrören/jordborren?
 
20 cm tycker jag. Man kan sätta på en förlängare på jordborren också, men man kommer ändå inte jätte djupt, har för mig ca 80 cm. Det är bra om man är 2 pers när man borrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.