Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Är faktums hörnskåp så dumt konstruerat, låter ju helt sjukt. Kanske får skita i att återvända förra ägarens kök och satsa på annan lev.
Nej, är det speciellt utformade hörnskåp är det nog som regel redan "inbyggda passbitar" eller någon annan lösning för att det inte skall bli problem.
Jag vet inte om det gäller absolut alla marknadens hörnskåp, men det är ju ett, för kökstillverkarna, känt problem som dom lär ha tänkt på.

Det jag skrev gäller ifall man placerar två vanliga bänkskåp eller överskåp så dom ska mötas i hörn.
Bra att du uppmärksammade mig på min groda (tankevurpa?) där.
 
Den förra ägaren hade gjort just detta, använt två vanliga 600mm skåp och sedan en egen passbit (Som inte såg helt kul ut). Detta gör ju att man inte kan utnyttja 90-graders böjen för förvaring. Så jag ska kompletera med ett riktigt hörnskåp. Varför han inte använt ett hörnskåp från början är för mig en gåta
 
AndersMalmgren skrev:
Nu blev det fel? Du menar, man bygger inte kök MED passbitar än i absoluta nödfall? I detta fall är dock väggen till höger "passbit"

edit: Tack för tipset iaf, då får man tänka till lite extra när man ritar och sedan monterar
Nej, det blev inte fel alls... ;)

Man SKA ha passbitar i avslutningar mot väggar i de fall det är möjligt av just de anledningarna jag skrev innan.
Har man dessutom en lådhurts i slutet av uppställningen så är det extra viktigt eftersom lådorna rör sig något i sidled vilket gör att de kan skrapa i väggen som man oftast har intill och som går längre ut än stommarna.

Det kan i vissa fall bli nödvändigt att bygga utan passbit beroende på måtten men då får man ha noga koll på att väggen är rak och att handtag från lucka inte tar i väggen så att ev. lådor inte går att dra ut, etc. etc....

Byggde innan jul ett kök till en kund där väggen var exakt 1500mm och vi ville få in 3st 500mm skåp så det blev ingen passbit till vänster om skåpen mellan väggen och vänstra skåpet, men eftersom det skåpet skulle ha lucka och hyllplan gjorde det ingenting i det fallet.
Alternativet hade varit ett 400mm skåp till vänster och en passbit på 100mm och vem vill ha det ??? ;)
 
Det är jag som bygger väggarna så raka kommer de bli :) täcksidorna från Ikea själva sitter ju dikt mot skåpen utan att interfera med luckorna. Väggen till höger ska sticka ut lika mycket som en täcksida dock på andra sidan kommer det sticka ut mer så där får jag ha koll
 
Vi gör alla som vi själv vill... ;)

Jag bara berättar vad jag tycker och mina erfarenheter av köksmontage sedan tio år har ju gett en del erfarenhet än om man aldrig blir fullärd...

Samma sak gäller ju att inte bygga med skåp ända upp till tak eftersom det kan bli problem att öppna luckorna om taket "hänger" lite eller det kommer att hamna en lampa ivägen... etc.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.